בכל הקשור לעבירות מין, במערכת הבריאות הזמן קפא מלכת | דעה

העדות הקשה שפורסמה בחדשות 13 אודות מנתח בכיר שביצע לכאורה עבירות מין במטופלת, מהווה תזכורת כואבת לאלימות המינית המשתוללת במערכת הבריאות. המשרד שעליו אחראי השר משה ארבל ניצב בצמרת התלונות על הטרדות מיניות בשירות הציבורי. אך למרות החוק שמאפשר להחמיר ענישה נגד תוקפים מיניים - האכיפה כמעט ולא קיימת

זמן צפייה: 05:18

שש שנים חלפו מאז שקמפיין MeToo פרץ וצבר תאוצה ציבורית אדירה, אך נראה שבכל מה שקשור למערכת הבריאות בישראל – הזמן קפא מלכת. העדות המטלטלת של שני (שם בדוי) שפורסמה אתמול (שלישי) בחדשות 13 מהווה תזכורת כואבת לאלימות המינית המשתוללת במערכת. על-פי נתונים שפורסמו ביוני האחרון על-ידי נציבות שירות המדינה, משרד הבריאות ניצב בראש רשימת התלונות על הטרדות מיניות, כשמבין בתי החולים הממשלתיים התקבלו 115 פניות המהווים כ-27% מכלל הפניות בשירות הציבורי.

Annotation 2023 08 14 212802
רופאים בניתוח

בהקלטות נשמע הרופא אומר למתלוננת, בין היתר: "אם היד שלי הייתה מתגנבת אלייך ..וואו...וואו"; או שהציע לאותה מטופלת - שרק לפני שנייה יצאה מניתוח שהסתבך ונמצאת בסכנת חיים – לבוא ו"לנוח" על מיטתו. דווקא שם, ב"הרצליה מדיקל סנטר", החליטו לגבות את הרופא ולהשאיר אותו בעבודתו – תוך שהוא ממשיך לקבל מטופלות כרגיל. נזכיר: "הרצליה מדיקל סנטר" הוא בית חולים פרטי (עם זאת, קופת החולים כללית מחזיקה בנתח עיקרי ממניותיו) שיכול לנקוט אמצעים מהירים יותר בחומרתם מבתי החולים הממשלתיים, שכפופים להליכים ביורוקרטיים ארוכים יותר של נציבות המדינה.

כמעט כמו בצבא, גם בבתי החולים, ההיררכיה היא שקובעת: לכוח שטמון בידי הרופאים הבכירים כלפי הרופאות הזוטרות (או אצל רופאות בכירות כלפי רופאים הזוטרים), נלוות פעמים רבות תלונות חוזרות ונשנות על הטרדות מיניות - מהערות משפילות ועד מגע אסור. ביוני אשתקד ערכה ועדת הבריאות של הכנסת דיון מיוחד בנושא. ד''ר אביטל אבריאל סיפרה אז שנפגעה מינית-על ידי רופא בכיר. "המתלוננות, ללא קשר לאישיות ולאיכות העבודה שלהן, יוכתמו על-ידי התלונות ולא יישארו במערכת", היא אמרה בכאב. "הן ייתפסו ככאלו שלא יודעות להסתדר במערכת ולהחליק דברים".

Annotation 2023 08 22 212824
חדר ניתוח | צילום: חדשות 13

"להטרדות המיניות שחוויתי ממנו הוא אמר כי לא ראוי להגביל יחסי חברות", המשיכה ד"ר אבריאל. "רק כשרעדתי ממה שעשה לי - הוא הניח לי. ההטרדות כללו טלפונים בכל שעות היום, והוא אמר שאני 'צריכה לעשות שיהיה לו טוב' וש'הוא לא מצליח להירדם כי הוא במחשבות' עליי. הוא החל לנקוט נגדי פעולות של התעמרות, נישל אותי מכל סמכות שקיבלתי בניהול יחידה, איים עליי, נעל את חדרי ובהמשך דאג שאנשי ביטחון לא יפתחו לי את המקום. לא הפרקליטות ולא הנציבות הואילו בטובם לדאוג לי. עבדתי תחת מרותו כמעט חודשיים. הנהלת בית החולים התגייסה לטובת המנהל".

מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' נחמן אש, אמר בסוף אותו דיון בוועדת הבריאות כי "זו הייתה ישיבה עם עדויות קשות ביותר. רשמתי במהלכו הרבה דברים שיש עלינו לקדם ומקווה ביותר שאצליח במשימה למגר את התופעה של ההטרדות המיניות במערכת הבריאות".

פרופסור נחמן אש
פרופסור נחמן אש | צילום: חדשות 13

למרות ההצהרה הזו – על פי החוק הקיים כיום (פקודת הרופאים, תשל"ז-1976), ניתן להתלות את רישיונו של רופא רק לאחר שהורשע בבית המשפט. הצעות חוק שהוגשו בכנסת הקודמת, ניסו להחמיר את הענישה עם רופאים או רופאות שנגדם יש חשדות מוצקים לעבירות מיניות (ובנתיים ממשיכים לראות מטופלים כרגיל). כך למשל, ח"כ ענבר בזק מיש עתיד הניחה הצעת החוק שמסמיכה את משרד הבריאות להתלות רישיון עוד בטרם ההרשעה, או לנזוף ברופא/ה מטריד/ה, כמו גם להטיל עליו או עליה קנס. כל זה בנתיים לא קורה.

במצב של מחסור בכוח אדם, וכשמערכת הבריאות נמצאת בתת-תקינות - גם אם הדבר המוסרי לעשות הוא לפטר במקום את אותו רופא בכיר – הרי שלפנינו עדות חיה: המערכת תתגייס לטובתו. כך גם מתגייסת "הרצליה מדיקל סנטר" לטובת הרופא הבכיר מעדותה של שני (שם בדוי).

עו"ד ד"ר כרמית קלר חלמיש, מנהלת תחום של פגיעות בעולם הבריאות באיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, אמרה בעקבות הפרסום במהדורה המרכזית: "הטרדות מיניות בעולם הרפואי מתקיימות בחסות הרישיון לגעת ולעסוק בגוף. יחסי רופא-חולה מבוססים על יחסי אמון. כשהטיפול, ולפעמים גם החיים עצמם, תלויים ברופא - המטופלת נמצאת במצב חשוף ופגיע מאוד. כשהפגיעות הזאת מנוצלת לרעה, ההשלכות קשות וארוכות טווח. אך לצד הנזק הממשי שנגרם מהמעשים עצמם, אוזלת היד של המערכת מחריפה את הבעיה. המעשים שמתוארים בעדות המתלוננת חמורים. ההתנערות של בית החולים מאחריות מקוממת. מקווים שהדין ימוצה"

הפגנת תמיכה בקורבנות תקיפה מינית. ארכיון
הפגנת תמיכה בקורבנות תקיפה מינית. ארכיון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ד"ר קלר-חלמיש הוסיפה: "המעשים שמתוארים בעדותה של שני חמורים מאוד, וההקלטה מלמדת על חציית גבולות ממושכת. העובדה שרופא שמתאר בקולו כיצד ידו 'מתגנבת' אל המטופלת ממשיך לעבוד היא הפקרה של מטופלות נוספות, שלא יכולות לדעת מי עומד לפניהן. עצוב אך לא מפתיע לגלות שמיד עם שידור הכתבה הראשונה התקבלו פניות נוספות בעניינו".

מ"הרצליה מדיקל סנטר" נמסר: "הרופא לא מועסק על-ידי בית החולים, אלא פועל כרופא פרטי שנבחר על-ידי המטופלת. עד למועד הגשת התביעה המדוברת לא הוגשה לבית החולים תלונה ממטופלת כלשהי על הטרדה מינית. בית החולים זימן את הרופא לבירור, שבמהלכו הוא הכחיש את המיוחס לו מכל וכל. במצב זה לא נותר לבית החולים אלא להשאיר את הנושא להכרעתו של בית המשפט".

מאיר מרציאנו הוא כתב הבריאות של חדשות 13