האלימות ביצהר נמשכת - בשל הרוח הגבית ממערכות השלטון • פרשנות

התקריות האלימות בשומרון ממשיכות להתרחש בשל הסביבה שמאפשרת לנערי הגבעות לפעול - ורוח השלטון שמגבה אותם. צה"ל לא מצליח לשים סוף לתופעה, מכיוון ששאר הגופים לא עומדים לצידו במאבק

זמן צפייה: 01:31

בתקופה האחרונה התרחשו כמה תקריות אלימות ביצהר וביישובים נוספים בשומרון - ונראה כי מערכת הביטחון לא מצליחה לשים להן סוף. מי שעומד מאחורי המעשים הם גרעין קשה של נוער גבעות - כ-200 בני אדם, מהם כרבע נחשבים אלימים, ומתוכם - עשרה נחשבים בעלי פוטנציאל טרור.

מה שמאפשר את המשך קיומן של התקריות הללו הוא המדגרה שמאפשרת לאותו גרעין קשה לפעול - היישובים שמהם הם מגיעים: בהם יצהר, בת עין ועמק שילה. ליישובים הללו יש נציגויות בממשלה.

עוד בחדשות 13:

"ד"ש מהגבעה ביצהר": חשד לפשע שנאה בכפר בשומרון

התקריות האלימות ביצהר – כרוניקה ידועה מראש • פרשנות

חשוד הצית אוהל קטן של לוחמי מג"ב סמוך ליצהר; אין נפגעים

כוחות משמר הגבול והמנהל האזרחי בפינוי מספר צריפי עץ
כוחות משמר הגבול והמנהל האזרחי בפינוי מספר צריפי עץ | צילום: חדשות 13

צה"ל ביקש חמש פעמים השנה להרוס את הקרוואן שבו גרים הרווקים ביצהר – אותם אנשים שעומדים מאחורי הפעולות האחרונות, והדרג המדיני לא אישר זאת. בשבוע שעבר הותקף מג"ד, התוקף נעצר – ושוחרר יום למחרת.

המערכות לא משתפות פעולה כי זו רוח השלטון: הרוח בישראל מגבה את האלימות. באווירה הזאת צה"ל לבדו לא מסוגל לאכוף את החוק, כאשר שאר המערכות השלטוניות לא עומדות לצידו.

הרכב הצבאי שגלגליו נוקבו ע''י מתנחלים ביצהר
הרכב הצבאי שגלגליו נוקבו ע''י מתנחלים ביצהר | צילום: חדשות 13

לאחר שאמש (חמישי) הוצת אוהל של לוחמי מג"ב בגבעת 'כיפה סרוגה', הבוקר התגלו בכפר יתמא שבאזור כמה כלי רכב פלסטינים שהושחתו, וכן כתובות "ד"ש מהגבעה ביצהר" ו-"שטח צבאי סגור" שרוססו. כוחות צה"ל נערכים לכניסה לכפר לאיסוף ממצאים, והמשטרה פתחה בחקירת האירוע. על פי ארגון "בצלם", מספר הרכבים שהושחתו הינו כ-30.

גורם ביטחוני טען כי "אותם נערי גבעות שהציתו הלילה אוהל של לוחמים ביצעו פעילות תג מחיר ביתמא. הפעולות העברייניות הללו לא יעברו לסדר היום, והן יענו בפעילויות מבצעיות נחושות למיגור התופעה", הבהיר.

עוד הוסיף הגורם שזוהי שעת מבחן להתיישבות בשטחי יהודה ושומרון, וכי "על המנהיגים הדתיים והמקומיים לגנות בכל תוקף את התופעה ולשתף פעולה באופן מלא עם גורמי אכיפת החוק".