הפוסל במו"מו פוסל: האם נתניהו נושא ונותן קשוח כפי שהוא טוען?

ראש הממשלה מתרברב ביכולות המשא ומתן שלו ואוהב לטעון שהוא נושא ונותן קשוח וממולח - אך ההיסטוריה מוכיחה את ההפך הגמור. מהכניעה לדוד לוי שהתנגד לדחיקתו של שרון מחוץ לממשלה, דרך המו"מ שנכפה עליו אחרי ניסיון החיסול הכושל של משעל ועד ההתקפלויות מול בן גביר והפשרות מול האמריקנים, התשובה היא ברורה: בנימין נתניהו גרוע בניהול משא ומתן - אבל מעולה בשיווק עצמי

זמן צפייה: 03:30

ראש הממשלה נתניהו מתהדר ומתרברב ביכולות המשא ומתן שלו ומרשה לעצמו לנגח, לבקר ולעלוב בצוות המשא ומתן שפועל מתחתיו. "אתם לא יודעים לנהל מו"מ", הוא מטיח בהם. הבעיה היא שבעניין הזה, ההיסטוריה מוכיחה שנתניהו משווק את עצמו בתור נושא ונותן קשוח וממולח - אבל המציאות מראה את ההפך.

כשגריר ישראל באו"ם וכמחבר הספר "מלחמה בטרור", נתניהו טוען שאיים להתפטר בעקבות עסקת ג'יבריל, אבל עבור גלעד שליט - הוא הסכים לשחרר 1,027 אסירי חמאס, ביניהם מנהיג חמאס וממתכנני הטבח ב-7 באוקטובר, יחיא סינוואר. אולמרט הכשיל את העסקה על דרישה של 450.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה, הוא רצה להשאיר את אריאל שרון מחוץ לממשלה. דוד לוי הכריח אותו במשא ומתן קשוח להיכנע - וכך הומצא תיק התשתיות הלאומיות. כראש ממשלה הוא אימץ את הסכמי אוסלו, ניהל קשר הדוק עם ערפאת, הסכים בהסכמי ואי ל-13% משטחי הגדה שיעברו לפלסטינים, ואף חילק את עיר האבות חברון.

בגלל ניסיון החיסול הכושל של בכיר חמאס ח'אלד משעל ב-1997, נתניהו ניהל משא ומתן שבמסגרתו שחרר מהכלא את מנהיג חמאס דאז השייח' אחמד יאסין. הוא הציב תנאי בלתי מתפשר לתמיכה בהתנתקות מעזה - שלא ניסוג מציר פילדלפי. ועם זאת, נתניהו נסוג בו בתמורה לתנאי של הקמת הגדר המזרחית - שמעולם לא קמה.

ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים
ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים | צילום: אורן כהן, פלאש 90

יתרה מזאת, ראש הממשלה הצביע ארבע פעמים בעד ההתנתקות, עד שהתפטר והתנער מהמהלך. עם נשיא ארה"ב לשעבר אובמה הוא דיבר בנחרצות נגד כל ויתור לאיראן, ומרוב כישרון נדחק לראשונה החוצה מכל השפעה על המשא ומתן וקיבל את הסכם הגרעין על הראש - מה שהוביל לנאום בקונגרס.

כשטראמפ נבחר, נתניהו - בניגוד לכל ההצהרות והרהב - בירך את תוכנית המאה שכוללת הסכמה למדינה פלסטינית על 70% משטחי יהודה ושומרון. הוא התעקש מול ירדן אבל קיפל את המגנומטרים בכניסה להר הבית. בממשלה הנוכחית הוא התקפל מההצהרות שלו על בן גביר. הוא מינה אותו לשר לביטחון לאומי - ומאז נכנע לתביעותיו עשרות פעמים.

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ואם כבר מדברים על ניהול משא ומתן על הישארות בציר פילדלפי - מוטב שתומכיו ישאלו את עצמם מה מנע ממנו לחזור לשם עשור וחצי לפני הטבח הנורא. ואם זה כל כך חשוב וקריטי כפי שהוא אומר, למה הוא לא הורה לכבוש אותו בתחילת המלחמה, וחיכה יותר מחצי שנה - למרות המלצות של איזנקוט וגנץ? למה הוא איפשר ללחץ אמריקני לדחות את הפעולה עד שבמחיר יקר מאוד הסכים לה? זאת, אולי כי ראש הממשלה בנימין נתניהו גרוע בניהול משא ומתן - אבל מעולה בשיווק. בעיקר שיווק עצמי.