הצהרת הברית הצבאית של טראמפ – מחווה ריקה מתוכן • פרשנות

הודעתו של נשיא ארצות הברית כי יפעל לקדם את שיתוף הפעולה הצבאי עם ישראל היא התערבות בוטה בבחירות, אך גם סותרת עמדות שהביעו בעבר בכירים במערכת הביטחון, וראש הממשלה עצמו

זמן צפייה: 01:13

הצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הערב (שבת) כי שוחח עם ראש הממשלה נתניהו במטרה לקדם ברית הגנה בין שתי המדינות, היא מאוד כללית ונטולת כל עבודת מטה. למרות שעבור טראמפ הבחירות בישראל הן עוד מטרד קטן בסדר היום, נתניהו כבר הודיע כי יקבע פגישה עם הנשיא האמריקני בעצרת האו"ם לאחר הבחירות.

העמדה אותה מביע טראמפ בהצהרתו, מנוגדת לא רק לעמדת בכירים רבים במערכת הביטחון לאורך השנים וגם כיום, אלא גם של נתניהו עצמו. לטענת הבכירים, ברית כזו עלולה לפגוע קשות בחופש הפעולה של צה"ל בעזה ובלבנון, וכן לכפות על צה"ל לשלוח חיילים להגן על כוחות אמריקנים בזירות מלחמה מסביב לעולם. מעבר לניסיון להציג מדיניות חוץ משגשגת לקראת יום הבחירות, לא ברור מה ירוויח נתניהו מהצהרה זו.

כאמור, מוקדם יותר היום כתב נשיא ארצות הברית טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "התקשרתי היום לראש הממשלה נתניהו כדי לדון על האפשרות לקדם ברית הגנה בין ארצות הברית לישראל, אשר תחזק את הברית בין שתי המדינות. אני מצפה להמשיך בשיחות אחרי הבחירות בישראל, כאשר ניפגש בעצרת האו"ם מאוחר יותר החודש".

עוד בחדשות 13:

כתב "פוליטיקו": "לישראל יש תמריץ להשיג מידע סודי מהבית הלבן"

טראמפ: שוחחתי עם נתניהו על ברית הגנה בין המדינות

נתניהו לחדשות 13: "לא נגיע לחוק החסינות – לא אזדקק לו"

פגישת ראש הממשלה נתניהו הנשיא טראמפ יחד עם שרה נתניהו מלניה טראמפ
פגישת ראש הממשלה נתניהו הנשיא טראמפ יחד עם שרה נתניהו מלניה טראמפ | צילום: רויטרס

אתמול התייחס טראמפ לדיווחים כי ישראל עומדת מאחורי הצבת אמצעי האזנה בכמה מקומות בוושינגטון, ביניהם בסמוך לבית הלבן, ואמר: "אני לא מאמין שישראל מרגלת אחר ארצות הברית. קשה לי להאמין שזה נכון".

"היחסים שלי עם ישראל מעולים", המשיך הנשיא האמריקני. "תסתכלו על רמת הגולן, על העברת השגרירות לירושלים שהוכרה כבירה, אפילו תסתכלו על ההסכם עם איראן. איראן מדינה הרבה יותר שונה עכשיו מאיך שהייתה לפני שנתיים וחצי. אז אני לא מאמין לכך, אני לא מאמין לסיפור הזה. הכל אפשרי אבל אני לא מאמין לזה".

ביום חמישי פרסם אתר "פוליטיקו" הערכה של שלושה בכירים אמריקנים לשעבר, הטוענים כי ככל הנראה ישראל עומדת מאחורי הצבת אמצעי האזנה שנמצאו בכמה מקומות אסטרטגיים בוושינגטון - בין היתר בסמוך לבית הלבן.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

על פי הדיווח, בניגוד למקרים אחרים שבהם עלה חשש לריגול זר על אדמת ארצות הברית, ממשל טראמפ לא נזף בממשלת ישראל על המהלך - ולא היו לו כל השלכות, כך על פי אחד מהגורמים. ככל הנראה, סיפר הבכיר, המכשירים נועדו לרגל אחר הנשיא טראמפ ויועציו הבכירים, ולא ברור אם הניסיונות צלחו.

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווח ואמר מיד לאחר נחיתתו בסוצ'י: "הטענה לריגול היא שקר וכזב. אבל שקר מוחלט. יש לי הנחיה ברורה - לא אוספים מודיעין בארצות הברית וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".

לשכת ראש הממשלה דחתה את הדיווח גם כן ומסרה: "שקר מוחלט. קיימת התחייבות רבת שנים והנחיה גורפת של ממשלת ישראל שלא לעסוק בפעילות מודיעינית בארה"ב. ההנחיה הזו מיושמת באופן מוחלט ללא יוצא מן הכלל". גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווח עם נחיתתו בסוצ'י: "הטענה לריגול היא שקר וכזב מוחלט. יש לי הנחיה ברורה - לא אוספים מודיעין בארה"ב, וההנחיה הזו נאכפת לחלוטין".