טראמפ ביטל את התקיפה – ושיחק לידיים של איראן • פרשנות

הנשיא האמריקני עשה טעות גדולה כשסובב את מטוסיו. טהראן אכן תנהל מו"מ, אך תעשה זאת כשהחבל יהיה מתוח מספיק כך שתפיק מכך את התועלת הגדולה ביותר. בינתיים, ארה"ב איבדה הרבה מההרתעה שלה

זמן צפייה: 04:34

המתיחות במפרץ: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עשה טעות גדולה כשהחליט לבטל את התקיפה שתכננה ארצות הברית באיראן, בתגובה להפלת המל"ט האמריקני בדרום המדינה.

טראמפ אמר היום שהוא מאמין שטהראן מעוניינת להגיע לשולחן המו"מ. איראן ככל הנראה תעשה זאתף אך רק כאשר החבל יהיה מתוח מספיק כך שהיא תפיק את המירב מבחינתה. מלחמה לא תפרוץ באזור, לכל היותר תתרחש תקרית או שתיים, אך ארצות הברית איבדה הרבה מההרתעה שלה, והאיראנים ייזכרו כאלה שהצליחו לדחוק את טראמפ לפינה.

לכתבות נוספות בנושא:

טראמפ: "לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

יועץ טראמפ נפגש עם רה"מ: "אסור לאיראן לפרש זהירותנו כחולשה"

טראמפ יטיל סנקציות על איראן בשני: "אופציה צבאית על השולחן"
טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

תקיפת הסייבר באיראן – תזכורת לגבי יכולותיה של ארה"ב • אלון בן דוד, פרשנות

תקיפת הסייבר שביצעה ארצות הברית באיראן ביום חמישי, לאחר הפלת המל"ט האמריקני, היא אירוע חריג, שכן המתקפה נעשתה בצורה כמעט גלויה, והיא נועדה להזכיר לטהראן את יכולותיה של וושינגטון. תזכורת נוספת לכך, היו דברי דוברת הפנטגון, שהבהירה כי ארה"ב יכולה להטביע את הצי האיראני תוך יממה.

בתוך כך, בישראל עוקבים בעניין אחרי תוצאות מתקפת הסייבר, שכוונה נגד מערך הטילים והרקטות של איראן. בין היתר, הותקפו מערכות השליטה והבקרה של הטילים מתוך כוונה לשתק אותן, וכן גוף מודיעיני של משמרות המהמפכה, שהיה אחראי לפגיעה במכליות במפרץ.

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

טראמפ: "איני מאמין שאיראן ניסתה להתגרות בנו כשהפילה את המל"ט"

מוקדם יותר היום, הנשיא טראמפ התייחס למתיחות במפרץ הפרסי ואמר: "אני לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות בנו כשהפילה את המל"ט. אני חושב שהם רוצים לקיים משא ומתן ולחתום על עסקה. הם לא אוהבים את המצב שאליו נקלעו, הכלכלה שלהם שבורה לגמרי".

טראמפ הסביר בריאיון מדוע החליט לבסוף שלא להגיב צבאית להפלת המטוס. "הגנרלים אמרו לי שהם מוכנים לפעולה, אבל אני ביקשתי שיגידו לי קודם כמה אזרחים איראנים יהרגו בפעולה. הם חזרו אלי ואמרו שהם מעריכים ש-150 איראנים ימותו", אמר. "חשבתי על זה רגע ואמרתי 'יודעים מה? המטוס שהפילו היה לא מאויש'. זאת לא נראתה לי תגובה פרופורציונלית".
טראמפ בעצרת בחירות באוהיו
טראמפ בעצרת בחירות באוהיו | צילום: Getty Images

קודם לכן, התייחס טראמפ לכך שעצר ברגע האחרון תגובה צבאית אמריקנית לאחר הפלת המל"ט באזור דרום איראן, וכתב: "בניגוד לדיווחים, מעולם לא נסוגתי מתקיפה באיראן, רק עצרתי אותה בשלב זה".

אתמול, כזכור, טראמפ אמר כי "האופציה הצבאית מול איראן עדיין על השולחן". עוד הוסיף טראמפ במהלך שיחה עם כתבים בבית הלבן לפני המראתו לסדרת התייעצויות בקמפ דיוויד, כי הוא מתכוון להטיל סנקציות נוספות על איראן, על מנת למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. "בכוונתו להחזיר את איראן להיות גדולה שוב", אמר טראמפ. בנוגע לתקרית הפלת המל"ט אמר הנשיא האמריקני גם כי "הוא מעריך את העובדה שהאיראנים לא הפילו מטוס צבאי מאויש שנשא עליו 38 אנשים בסמוך למל"ט שהופל".