טליבאן קונה זמן – לעולם ולישראל יש סיבה לדאוג

ארגון הטרור משנה גישה? לא באמת. הקמת אמירות איסלאמית באפגניסטן היא עובדה, נשים יהיו נחותות ובמדינות השכנות עשויים הסונים ללכת בעקבות טליבאן. וגם על ישראל לא להתעלם. פרשנות

זמן צפייה: 01:34

ארגון טליבאן האכזרי והקיצוני, הארגון הסוני הקיצוני ביותר שדוגל בפרשנות הקשה ביותר של השריעה, השתלט סופית על אפגניסטן. הוא כבש את הבירה קאבול בזמן שהאזרחים הזרים והדיפלומטים בורחים. הם קוראים לזה פינוי, אבל זו הימלטות מהבירה האפגנית. מחבלי טליבאן חמושים באידיאולוגיה רצחנית הסתובבו בחופשיות בארמון הנשיאות של הנשיא האפגני, שפשוט נמלט מהמדינה יחד עם היועץ לביטחון לאומי והסגן שלו.

תושב אפגניסטן לחדשות 13: "מכרו אותנו לארגון טרור"

טליבאן מפזר הבטחות וכל מיני אמירות, שהם לא רוצים לפגוע בכולם, רוצים לדאוג לשלום עמם ומעוניינים בשלום עם מדינות העולם. טליבאן כביכול שינו את עורם, אבל צריך להבין שמדובר בטקטיקה בלבד של ארגון איסלאמיסטי קיצוני ורצחני שדוגל בפעולות טרור.

חמושים של הטליבאן בפקיסטן
כוחות טליבאן | צילום: רויטרס / ארכיון

הטקטיקה היא לקנות זמן ולאחר מכן הם יבצעו את מה שהם מכנים הכרזה על האמירות האיסלאמית ויחילו את השריעה, מדינת הלכה איסלאמית, על פי הפרשנות שלהם. הם חיכו 20 שנה. אין להם בעיה לחכות כמה חודשים, כמה שבועות או כמה ימים. הם יחילו את החוק האיסלאמי. טליבאן הוא ארגון סוני. האויבים הגדולים ביותר שלהם הם השיעים בדגש על האיראנים. הם מתכוונים לבצע זוועות. במהלך הלחימה, כשהם כבשו עיר אחר עיר, הם נכנסו לכפרים, אנסו נשים, ירו בגברים, תלו אנשים וביצעו זוועות קשים ביותר כולל סקילות. היו מקרים כשהם חפרו בור, הכניסו אישה לתוך הבור וסקלו אותה למוות. כמו בימי הביניים.

מבחינת נשים, טליבאן מתכוון לשלול את כל זכויות האישה. לאישה יהיה אסור ללכת ברחוב ללא מלווה, אסור יהיה לה להראות את גופה, אסור יהיה לה לשמוע מוזיקה, אסור יהיה לה להביע רצונות. אם היא הסתכלה על גבר אחר והבעל חושב שהיא הסתכלה עליו, אז אפשר לסקול אותה אלא אם כן הבעל חנן אותה.

אישה מגישה טלוויזיה קאבול אפגניסטן טליבאן
מגישת חדשות בקאבול מקריינת לאחר נפילת טליבאן ב-2001 | צילום: צילום: רויטרס

אסור יהיה לאישה ללמוד באוניברסיטה או להיבחר לשום תפקיד. היא תצטרך להיות במטבח ולבשל. לאישה אין שום זכות להשתתף בכלכלת הבית ואסור לה לעבוד. אנשי טליבאן מבצעים ג'יהאד מיני - לוקחים נשים בכוח, מתחתנים איתן ואונסים אותן. מלקות, הצלפות, תליות. זה מתרחש בכיכר העיר. אנחנו נראה בקרוב שוב מראות קשים כמו שראינו בימי דאעש. טליבאן ינסה לבסס את שלטונו בלי יותר מדי זוועות המוניות כדי לא לעורר את העולם. הם מוכנים לחכות עוד ועוד.

ההשפעה המהדהדת של נפילת אפגניסטן בידי ארגון הטרור תשפיע גם על האזור שלנו. ההשתלטות המהירה, הציפייה והשנים שהם חיכו - ואז יישום האמירות האיסלאמית - תעורר ותפתח את התיאבון לעוד ארגונים שנמצאים באזורנו - דאעש בסיני למשל. זה צריך להתחיל להדאיג מאוד את ישראל. צריך להסתכל גם על הארגונים האיסלאמיסטים בירדן, שם חוגים איסלאמיים קיצוניים סונים כמו טליבאן גם יתעוררו וזה גם צריך להתחיל להדאיג את ישראל.

חייל אמריקני מגן על אפגנים אפגניסטן טליבאן
חייל אמריקני מגן על אפגנים במהלך הלחימה | צילום: צילום: רויטרס

מתנגדים טליבאן אפגניסטן כוחות צבא ארה''ב
האמריקנים מפציצים מטרות טליבאן במהלך הלחימה בעשור האחרון | צילום: צילום: רויטרס

מבחינת ארה"ב, היא משדרת מסר של חולשה. כולם מסתכלים מסביב ואומרים: "הנה, מי שסומך על האמריקנים בסוף מפסיד". זה מחזק את הקו האידיאולוגי של נסראללה וחיזבאללה ושל דאעש ושל כל מי שמתעב את התורה האמריקנית. דבר אחד חשוב: האמריקנים מפרידים בין שני דברים - האינטרסים שלהם מעל הכול ולא אכפת להם מכלום. מצד שני, חשוב להם מה שקורה בשטח, במזרח התיכון ובמדינות ערביות.

האמריקנים ימשיכו באינטרסים שלהם וזה מה שמנחה אותם. ההחלטה על הנסיגה מאפגניסטן התקבלה עוד בממשל הקודם אצל דונלד טראמפ. מה שקורה כאן הוא שכל התנועות האיסלאמיות יתעוררו וזו הסכנה הגדולה. יש להם תקווה וזו הסכנה הגדולה גם עבור ישראל וגם עבור המדינות השכנות. טליבאן ניצח והראה שהסבלנות משתלמת ושבאין מפריע, במאה ה-21, אפשר ליישם אמירות איסלאמית כשהעולם מסתכל מנגד, בזמן שהם מבצעים זוועות ואף אחד לא עוצר אותם. החשש הגדול הוא שבקרב המלחמות הגדולות בין השיעים לסונים, גם בעיראק יתעוררו תנועות סוניות נגד הרוב השיעי וינסו לבצע משהו דומה.