זמן להתעורר: התאחדות הסטודנטים הארצית מועלת בתפקידה | דעה

עם סיום שביתת הסגל הבכיר באוניברסיטאות הגיע הזמן לבחון את התנהלות התאחדות הסטודנטים הארצית, שם הכריזו כי "גם אנחנו יודעים לשבור את הכלים". בפועל הסטודנטים נאלצו להסתפק בעדכונים חלקיים בוואטסאפ - ונותרו בלי מענה לפניות רבות

אוניברסיטה בישראל
אוניברסיטת תל אביב | צילום: חדשות 13

עם סיום שביתה בת שבועיים של הסגל הבכיר באוניברסיטאות, כשנותר פחות מחודש לסיום הסמסטר, נכון יהיה לבחון את התנהלות המוסדות האקדמיים – ואת השתיקה הבעייתית של התאחדות הסטודנטים הארצית, לנוכח הפגיעה בסטודנטים.

מזה כשבועיים אלפי סטודנטים מעבירים ביניהם הודעות וואטסאפ לא רשמיות מטעם נציגי אגודות הסטודנטים של כל מוסד, הכוללות עדכונים חלקיים על המשך השביתה. לא צריך לחסוך בביקורת מהאוניברסיטאות עצמן, שכלל לא טרחו לעדכן את הסטודנטים אם יתקיימו לימודים, לאחר שארגוני הסגל הבכיר לא השכילו להוציא הודעות מסודרות לתקשורת בנוגע להתקדמות המו"מ. עם זאת, כסטודנט, הייתי מצפה מהגוף שמייצג אותי, התאחדות הסטודנטים הארצית - לנקוט עמדה ברורה בנושא, או לכל הפחות לדאוג לציבור הסטודנטים.

האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית | צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, ספג הרבה ביקורת בחודשים האחרונים, על רקע שתיקתו הרועמת בכל הקשור לניסיון חקיקת המהפכה המשפטית. אך גם בנושאים יומיומיים, הנוגעים לסטודנטים באופן הכי ישיר, כמו השביתה, לא נשמעה ממנו כל התבטאות או נקיטת עמדה.

בדף הפייסבוק של ההתאחדות, לדוגמה, פורסם פוסט אחד בלבד, ב-18 במאי, לאחר ההודעה על השביתה המתוכננת, בו נכתב כי "לא נשתוק על שביתה רביעית השנה. נעשה כל שיידרש כדי למנוע פגיעה בסטודנטים. גם אנחנו יודעים לשבור את הכלים ואנחנו אומרים עד כאן". לא ברור כל כך מה עשתה ההתאחדות בראשות פלהיימר מעבר לפרסום הפוסט, שכן במהלך השבועיים שעברו מאז הם לא טרחו להתייחס שוב לנושא - שהעסיק את רוב הסטודנטים באוניברסיטאות.

Annotation 2023 06 05 070232
יו''ר התאחדות הסטודנטים הארצית אלחנן פלהיימר | צילום: מתוך טוויטר

התחושות בקרב מי שמשלמים אלפי שקלים בשנה ומתכוננים במשך הסמסטר לתקופת המבחנים העמוסה - הן של זלזול מצד כל הגורמים. גם בימים כתיקונם ישנו עומס, לחץ כלכלי וניסיון לתמרן בין עבודה ללימודים אקדמיים. כשסטודנטים מחכים עד שעות הלילה להודעה אם יתקיימו לימודים ביום למחרת, אם הם יכולים לקבוע משמרות עבודה לשבוע הקרוב, או אם השיעורים יתקיימו כסדרם - רבים תהו למי הם אמורים לפנות כדי לקבל תשובות.

מחאת הסטודנטים בירושלים
מחאת הסטודנטים נגד המהפכה המשפטית בירושלים | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים, סביב העברת התקציב, עסקה ההתאחדות בקמפיין להגדלת תקציבים שיסייעו לסטודנטים ולאחרונה אף עתרה לבג"ץ בנושא, אך הסטודנטים לא זקוקים לעוד ספין על גבם בדמות קמפיין חסר שיניים שיספק לפלהיימר זמן דיברו בוועדה בכנסת.

אם בעבר סימלה התאחדות הסטודנטים גוף לוחמני שנלחם נגד קיצוץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה ונגד העלאות שכר הלימוד, ואף הוביל את המחאה החברתית ב-2011, כעת נדמה שההתאחדות מפולגת - ובמידה רבה לא מייצגת את האינטרסים האמיתיים של הסטודנטים.

עמר קמפלר הוא עורך בדסק הדיגיטל של חדשות 13