כשבליכוד נזכרו בשיטה כלכלית שאיש כבר לא מדבר עליה • פרשנות

נתניהו זיהה את חוסר הפופולריות של הסוציאליזם, והתמקד בנקודת התורפה של כחול לבן - יו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן. וגם - העלייה המדומה של עוצמה יהודית בסקרים • סיכום מערכת הבחירות

זמן צפייה: 04:29

אלה היו שלושה חודשים מהמטונפים שהיו לנו. לא למדנו שום דבר חדש על דעותיהם של המועמדים, על התוכניות שלהם לעתיד או על מה שהם מתכננים לעשות אחרת. כל עוד המערכת הפוליטית מוגדרת לפי שאלת כן ביבי-לא ביבי, אין משמעות לקמפיין של מפלגות כמו ימינה, ש"ס או העבודה. שלוש מפלגות שהיו חזקות מאד בגלגולים קודמים ועכשיו מתעסקות בתגובות לנתניהו.

ובכל זאת נקודה אחת ברורה צפה בקמפיין הזה - הרגע שבו תמונתו של אבי ניסנקורן הופיעה על שלט חוצות ענק שמימן הליכוד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יום הבוחר: נקודות המפנה הגדולות של מערכות הבחירות בישראל

סקר אחרון לפני הבחירות: נתניהו וגנץ בשוויון; 58 לגוש הימין

קמפיינים, דוכנים ושלטי חוצות: כך מעודדים הצבעה במגזר הערבי

בנימין נתניהו ואבי ניסנקורן
בנימין נתניהו ואבי ניסנקורן | צילום: חיים זך, לע''מ

ההוכחה הניצחת לכמה קשה מצבו של הסוציאליזם בישראל היא העובדה שקמפיין הנגטיב של הליכוד עסק בניסנקורן. מפלגת כחול לבן לא ממש דיברה בקמפיין על הכיוון הכלכלי שלה. אם לשפוט לפי הרקורד בכנסת של אנשיה, הם בסך הכול ימין כלכלי - קפיטליסטים.

אבל בהתמקדות ביו"ר ההסתדרות, הליכוד מזהים היטב מה נקודת התורפה שלהם - חלק גדול בציבור הישראלי פשוט שונא ועדים, שונא את ההסתדרות, ולא רוצה להגדיל את הסוציאליזם. שני ראשי הסתדרות רצים בבחירות האלה: אחד מוסתר בקמפיין מפלגתו והשני מובלט בראש, אך מצב המפלגה הוא העגום בתולדותיה. מאידך נתניהו ושקד מתגאים בהיותם קפיטליסטים.

שאלת הבחירות- כן ביבי לא ביבי, בכלל לא נוגעת בכלכלה. מתנגדי נתניהו לא מצביעים למפלגות יריבות כי הם חולקים על משנתו הכלכלית. רבים ממתנגדיו הם נתניהואים כלכליים. אלא שזו פשוט לא שאלה רלוונטית בבחירות האלה.

איתמר בן גביר בריאיון למטה המרכזי
איתמר בן גביר בריאיון למטה המרכזי | צילום: חדשות 13

הטרלת הסוקרים של עוצמה יהודית

במכון סקרים אחד זיהו תופעה- מעבר מצביעי שמאל לעבר עוצמה יהודית. הסקרים הרי מתבססים על פאנל קבוע של משיבים. בשבועות האחרונים חלק ממי שהזדהו תחילה כמצביעי שמאל, פתאום מדווחים שבכוונתם להצביע עבור עוצמה יהודית.

כלומר, לפי החשדות במכון הסקרים, ישנה התארגנות מכוונת שבמסגרתה נרשמו פעילי עוצמה יהודית לרשימות משיבים של סקרים כדי ליצור סחף מדומה לכיוון המפלגה. הדבר מסביר את צמיחת המפלגה מ-60 אלף מצביעים (על פי טענת איתמר בן גביר שהתעקש שזה המספר כשיריביו טענו לפחות) לסביבות ה-140 אלף. מאוד לא סביר ש-80 אלף ישראלים החליטו פתאום להצביע לעוצמה יהודית.