הגיע הזמן לבטל את "יום הקשיש" | דעה

אתמול צוין יום הקשיש הבינלאומי שפתח את החודש שמטרתו היא להעלות מודעות למצב הקשישים ובני הגיל השלישי. אך מדוע אנחנו צריכים יום בינלאומי או חודש מודעות כשהפתרון נמצא ביום יום שלנו?

קשיש
קשיש | צילום: שאטרסטוק

תקופת החגים, העמוסה במשפחה, כל טוב, אוכל בשפע, טיולים וחופש היא תקופה נפלאה המסמלת התחדשות וצמיחה ולעיתים קרובות היא אפופה באופטימיות ואפילו תחושת אופוריה. אופוריה, כידוע, נמשלת לעיתים למצב של טראנס, מצב שבו הנפש מנותקת מהגוף והרגש מנותק מהמוח.

במצב כזה, קל מאוד לשכוח את השגרה, את החיים עצמם, את היום-יום, ועוד יותר קל לשכוח את מי שלא מולנו וסביבנו, כמו לדוגמא סבא וסבתא, השכן הקשיש, הגברת המבוגרת הנחמדה מפינת הרחוב שמידי בוקר מאכילה את החתול ומנופפת לך לשלום, את אבותינו שבנו את מדינת ישראל ונלחמו עבורה, הן בנאצים ולאחר מכן במדינות ערב, כדי שאנו נחיה כאן ונחוש תחושת אופוריה בחגי תשרי.

אמנם אנו בעיצומה של תקופת החגים, וייתכן שקשישים רבים חוגגים עם משפחתם את הימים הללו, אך גם הם, יחד עם חבריהם הבודדים, ישובו לאחר החגים לבית ריק, קר, ללא יכולת לבשל לעצמם אוכל חם ומזין וללא כל חברה להעביר עמה את חוויות החג. האופוריה תתחלף בדיכאון ולצערנו הרב כ-150 קשישות וקשישים ימצאו את מותם ורק אחרי כמה ימים יגלו כי הם נפטרו (ע"פ נתוני מד"א לשנת 2020).

ניצולי שואה, לוחמי מלחמת העצמאות, בוני הארץ, אבותינו ואימהותינו – מאות אלפים מהם, יעבירו את החורף לבד. חודש הקשיש שהחל ביום הקשיש הבינלאומי אתמול הוא בדיוק קריאת ההשכמה שהחברה בישראל זקוקה לה. בתקופת החורף, אסור לנו לשכוח את הקשישים כי אלו לא ישרדו את החורף הקרוב ללא ארוחה חמה לבטן, תנור מחמם לגוף ובעיקר שיחה מחממת ללב ולנשמה.

תוחלת החיים עולה בעולם כולו בכלל ובישראל בפרט, מה שמביא לשנים ארוכות יותר של בדידות ומכאן לדיכאון, מחלות, וחוסר תפקוד שיכולים להימנע ע"י יחס חם, שיחה, ארוחה טובה וביקור.

בישראל, ארגונים חברתיים, עמותות וגופים ללא כוונות רווח ממלאים פעמים רבות את תפקיד הממשלה ומחליפים אותה בכל הנוגע לחסד, טיפול בחלשים ומענה לאוכלוסיות קצה.

ארז קרלנשטיין
ארז קרלנשטיין

כך גם במקרה של ניצולי השואה והקשישים, ועל כן, היכנסו כבר היום לאחד מהאתרים של עמותה כזו או אחרת וחפשו כיצד ניתן לסייע – לשוחח עם קשיש, לבשל ולחלק אוכל לניצול שואה, לארגן קבוצה של חברים לאירוח של קשישים ועוד, ברוך השם לא חסר.

כך, גם נפתח את תשפ"ג עם מעשה טוב וגם נסגל לעצמנו מנהג שייתר את יום או חודש הקשיש כי נזכור, נכבד ונעשה טוב לקשישים בכל ימות השנה ולא פעם אחת בעקבות יום שלוח השנה של גוגל הקפיץ לנו התראה רגע אחרי ששלחנו עוד מייל ולפני שבדקנו את ההתראות בפייסבוק.

ארז קרלנשטיין הוא מנכ"ל בהתנדבות של ארגון "לחיות בכבוד"

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com