"קיום הכרעת הרוב מבטיח קיומנו": הנשיא בטור מיוחד לחדשות 13

מערכת הבחירות שנפתחת הבוקר מסמלת דמוקרטיה יציבה שלא מובנת מאליה. כוחנו להתאחד סביב כללי משחק ברורים - הוא המבחן לדורות של המפעל הציוני • ראובן ריבלין בטור חגיגי לרגל יום הבוחר

ראובן ריבלין, נשיא המדינה
ראובן ריבלין, נשיא המדינה | צילום: רויטרס

הבוקר נחגוג מערכת בחירות שתציין יותר משבעים שנים של דמוקרטיה יציבה ואיתנה שאיננה מובנת מאליה. במשך דורות רבים חלמו אבותינו על עצמאות ושחרור מעול זרים, ואנחנו זכינו לממש את החלום.

זכות ההצבעה היא היכולת לשנות והכוח להיות שותף. היא מייצגת את החירות האישית והגוון הייחודי של כל אזרח בפרויקט הגדול שאנו בונים כאן. במשך שנות דור סבבו הבחירות בישראל בעיקר סביב שאלות של שטחים, הסכמים וביטחון. תוקפן של השאלות הללו לא פג, אך בשנים האחרונות אנו חווים גיוון מבורך של הסוגיות הנידונות בספירה הציבורית. רבים יותר עוסקים במדיניות כלכלית, בשאלות של חינוך ותרבות, בשילוב מיעוטים, קידום צעירים ודאגה לקשישים. שבירת הדיכוטומיה הישנה היא תהליך מבורך שמאפשר לנו להעשיר את השקפותינו וליצור בריתות מפתיעות. את מקומם של השחור והלבן של העבר מתחילים לתפוס גוונים עשירים יותר.

ראובן ריבלין, נשיא מדינת ישראל
"עם תום ההכרעות, נשוב לחיות כאן יחד". ראובן ריבלין, נשיא המדינה | צילום: לע''מ

המעורבות האזרחית במעשה הדמוקרטי איננה מסתכמת בהצבעה בקלפי. ההצבעה צריכה להיות תוצאתו של תהליך חשיבה, ויכוח ושכנוע. מסורת הדיון והוויכוח איננה זרה לנו כעם. תמיד למדנו וחונכנו שלא לקבל דבר כמובן מאליו. יצירותינו התרבותיות הגדולות נולדו מתוך הדיון בחברותא ולהט אי ההסכמה, וכך גם החדשנות בה אנו מצטיינים כיום. אולם תפארתו של הפולמוס היא בהיותו מוכוון לבירור רעיוני ולא לפסילות אישיות.

עם תום הבחירות, עם תום ההכרעות, נשוב כולנו לחיות כאן יחד. בית שמאי ובית הלל. ימין ושמאל. דתיים וחילוניים. יהודים וערבים. אלו החיים יחד שעלינו לקדש. אלו החיים יחד שעלינו לשוב ולבנות. מנצחים ומפסידים, יריבים וחברים. יכולתנו להותיר את שערי הישראליות פתוחים ורחבים דיים בפני קשת הדעות והדתות על אף המחיר הכרוך בכך, הוא הוא האתגר הציוני החדש-ישן. כוחנו להתאחד סביב כללי משחק ברורים ולקיים את הכרעת הרוב, לעיתים בחירוק שן, הוא המבטיח את קיומנו כאן, זהו המבחן לדורות של המפעל הציוני. צאו להצביע!