הממשלה החדשה מחלישה את ישראל כמעצמה אזורית | דעה

הכניעה הגורפת לדרישות המפלגות החרדיות בנושא לימודי הליב"ה משולה לתקיעת מקלות בגלגלי קטר הצמיחה של מדינת ישראל, והיא מסוכנת לכולנו. הממשלה החדשה בוחרת מרצון לפרק את כל המנועים שהביאו אותנו לעוצמה הנוכחית - וכולנו נשלם את המחיר

נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא מדובר בימין ושמאל, וזה לא משנה מה דעתכם על ההתנחלויות או על הרשות הפלסטינית. זהו אינו נושא דתי או חילוני, וכלל לא משנה אם למדתם בישיבה או לא. מדובר בעתיד המדע, הרפואה, הטכנולוגיה, מערכות הנשק והמודיעין, בכל תחום שדורש בסיס לימודי כדי שיוכל לצמוח ולהתפתח. סוגיית לימודי הליבה במוסדות החרדים הינו נושא העוסק בביטחון הקיומי של כולנו - ובעוצמה שמאפשרת לנו להתקיים באזור הכל כך קשה שבו אנו חיים.

בדבר הבסיסי הזה בדיוק, החשוב ביותר לעוצמתה של מדינת ישראל, פוגעת הממשלה החדשה. בחולשתה, בכניעתה לדרישות המפלגות החרדיות בדבר לימודי הליב"ה, בחרה הממשלה לדחוק הצידה את כל המנועים שהביאו אותה לעוצמה בשורה ארוכה של תחומים. ממשלה שבוחרת לבנות את החולשה העתידית המדינה - ראויה לכינוי ממשלת החולשה.

נכון להיום מדינת ישראל היא מעצמה אזורית, ואפשר להגיד בגאווה שישראל היא אור לגויים. ישראל היא בין המדינות המפותחות בעולם במדע, בחקלאות ובטכנולוגיה, המוסדות האקדמיים שלה הם מהמובילים בעולם, והצבא הישראלי הוא שם דבר אפילו בקרב שונאינו. גם הכלכלה הישראלית ניצבת בקדמת הבמה כאשר היא הגיעה בשנים האחרונות לשיאים מרשימים, אפילו בהשוואה למדינות המפותחות.

העוצמה הזו היא הבסיס לתהליך ההתקרבות עם מדינות ערב. הסיבה לפריחה המדינית אינה נובעת ממניעים ציוניים או הערכה לנחישות הישראלית, אלא מההערכה לעוצמתה של ישראל במדע, בטכנולוגיה ובביטחון. בשכונה שלנו, שמורכבת מדיקטטורים, בה כל שילטון יכול להעלם ולהיות מוחלף תוך ימים, רמת האלימות של כל קבוצה היא מהגבוהות בעולם וכל אחת מהן נדרש לפתח יתרונות בכדי לשרוד.

תלמידות בחינוך החרדי
תלמידות בחינוך החרדי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ישראל חיה אמנם על חרבה, אך היא אוחזת בחרב בדמות לוויינים, סייבר וטילים מתקדמים. אילולא החרב הזו לא הייתה לנו זכות קיום, והיינו מוצאים את עצמנו במצב דומה ליזידים בעיראק או לנוצרים במדינות האזור. ההסכמים הקואליציוניים עליהם נשענת הממשלה החדשה הם ערובה בטוחה לירידה בעוצמתה של המדינה היהודית.

כאשר למעלה מרבע מתלמידי ישראל לא לומדים את החומר הבסיסי ביותר במקצועות חיוניים כמו מתמטיקה, מדעים ואנגלית, הם גדלים בתוך כלא של עוני. ההשלכות המיידיות של תהליך זה, שכבר מתרחש בעשורים האחרונים, היא עליה בקצבאות העוני, בקצבאות השלמת הכנסה, בבקשות לפטורים ממסים ועוד. התוצאה הישירה של תהליך זה היא אובדן הכנסות למדינה בגובה של עשרות מיליארדים שילכו למימון אותן הקצבאות. במקום לפתח את הקטרים שהניעו קדימה את המשק ישראלי הם יכבידו עליו.

ד''ר עוז גוטרמן
ד''ר עוז גוטרמן | צילום: פרטי

מדינת ישראל כבר הייתה בדרך הנכונה. התחשיב לפיו גובה התקצוב של מוסדות חרדיים על ידי המדינה ייגזר מהקיף לימודי הליבה בשעריהם עשה את שלו. במשוואה זו לא היה גרם של כפיה חילונית וחלילה לא הייתה התנגדות או דרישה לצמצום לימוד התורה. עד לא מזמן היא אף עבדה היטב כאשר יותר ויותר בתי ספר חרדיים שילבו בלימודיהם מקצועות חול לצד מקצועות קודש, ובכך אפשרו לדור הצעיר אופק התפתחותי בנושאים חיוניים לצד ערך לימוד התורה.

המנהיגות החרדית ראתה בשילוב הזה איום, ומיהרה לסמן את המטרה החלשה כדי לאטום מחדש את הסדקים בכלא העוני. הם הצליחו. הדבר הראשון שראש הממשלה הנכנס התחייב בפניהם היה הפסקת העידוד התקציבי ללימודי הליבה. ביטול המשוואה בתקצוב לימודי הליבה למוסדות חינוך חרדיים מחלישה את מדינת ישראל. ממשלת החולשה בוחרת מרצון לפרק את כל המנועים שהביאו אותנו לעוצמה הנוכחית - וכולנו נשלם את המחיר.

ד"ר עוז גוטרמן הוא ראש חטיבת משאבי אנוש באקדמית גליל מערבי ומרצה בכיר באוניברסיטת בר-אילן, מנהל קבוצת הפייסבוק "אנשי המחר"

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com