חיסול סולימאני: חיסול דוקטרינת התבססות איראן במזה"ת • פרשנות

מפקד כוח קודס היה אחראי למעורבות הרבה של טהראן באזור כולו, וניהל את הקשר עם חזבאללה, הג'יהאד האסלאמי והמיליציות השיעיות. מותו מהווה מכה קשה לחזון האיראני - וספק אם יימצא לו תחליף

זמן צפייה: 02:50

חיסול סולימאני: חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני הלילה (שישי) מהווה פגיעה קשה בדוקטרינת איראן בכל הנוגע להתבססותה במזרח התיכון. מדובר בתקיפה שמהווה תפנית במצב באזור, שכן ספק יימצא למפקד הבכיר תחליף, ואם יש אדם שיכול לנהל כל כך הרבה זירות ושלוחות ביד רמה.

סולימאני היה אחד האנשים המסוכנים, המאורגנים והמתוחכמים ביותר במזרח התיכון, שאת כל הידע העמיד לרשות הטרור המדינתי של איראן. הוא היה אמון על הקשר עם חזבאללה והג'יהאד האסלאמי, ואחראי על טיפוח, מימון והכוונה של כל המיליציות השיעיות במזרח התיכון - בסוריה, בלבנון, בעיראק, באפגניסטן ובמקומות נוספים. נוסף על כך, הוא היה גם חבר אישי של חמינאי ונסראללה.

ההשוואה בין חיסולו לבין חיסול עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של חזבאללה שנהרג ב-2008 בפיצוץ מטען ברכבו – בלתי נמנעת. כאמור, ספק אם איראן מסוגלת להעמיד לו מחליף ראוי, ובכל מקרה ייקח זמן רב עד שזה יקרה, אם וכאשר.

לעוד כתבות בנושא:

שיירת הרכבים עולה באש: הרגעים שאחרי חיסול סולימאני • תיעוד

איראן מאיימת: על ארה"ב לצפות לתגובה קשה לאחר חיסול סולימאני

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

כאמור, סולימאני חוסל הלילה בתקיפת חיל האוויר האמריקני בשדה התעופה בבגדד, כאשר שיירת הרכבים שלו הופצצה על ידי מסוקי קרב. משרד ההגנה האמריקני אישר התקיפה בוצעה בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. בתקיפה נהרגו גם סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להתנקשות ואמר כי "אנחנו עומדים לחלוטין לצדה של ארה"ב במאבקה הצודק לביטחון, לשלום ולהגנה עצמית". את הדברים אמר ראש הממשלה לפני המראתו לישראל, לאחר שקיצר את ביקורו ביוון בעקבות תקיפת ארה"ב.

תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג סולימאני | צילום: טוויטר

"כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית, לארה"ב יש את אותה הזכות", הוסיף נתניהו. "סולימאני אחראי למותם של אזרחים אמריקנים וחפים מפשע רבים אחרים. הוא עמד לארגן פעולות התקפיות נוספות והנשיא טראמפ ראוי לכל הערכה על שפעל בנחישות, בעוצמה רבה ובמהירות".

בתגובה לחיסול, איים מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי איים בתגובה חריפה נגד ארצות הברית. "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה", אמר חמינאי, "הפעולה מחזקת את המוטיבציה של ההתנגדות לישראל ולארצות הברית". בנוסף הכריז חמינאי על שלושה ימי אבל.

קאסם סולימאני עם נסראללה וחמינאי
קאסם סולימאני עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וחמינאי | צילום: חדשות 13

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה".

גם עיראק הגיבה בחריפות לתקיפה. ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, אמר כי מדובר ב"תוקפנות אמריקנית נגדנו - שעלולה להצית מלחמה". בד בבד, ארצות הברית קראה לאזרחיה לעזוב באופן מיידי את המדינה.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני

שר החוץ הרוסי אמר כי "חיסולו בעיראק של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, יגביר את המתח במזרח התיכון". מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר כי ארגונו "ימשיך בדרכו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ויפעל להשיג את מטרותיו". עוד הוסיף: "האחריות על הענשת האחראים לחיסולו של סולימאני ושל האחרים מוטלת על כל הלוחמים".

בינתיים, בשגרירות ארצות הברית בבגדד קראו היום לכל האזרחים לעזוב את המדינה, מחשש לפיגוע נקמה. הנשיא טראמפ עדיין לא הגיב באופן רשמי לאירועים, למעט ציוץ בחשבון הטוויטר שלו עם הדגל האמריקני.