מגה פיגוע במקום העבודה | דעה

פרשת סלקום הוא מגה פיגוע אסטרטגי שיהיו לו השלכות כבדות. מנהלי כוח אדם יהיו בררניים יותר, מגישי קורות חיים מהמגזר הערבי יטענו שמקפחים אותם ושוב תיפגע שכבת המומחים הערבים היכולים להשתלב בנקל בכל חברת הייטק ישראלית

סייבר
אילוסטרציה | צילום: fottolia

הדבר הראשון שעלה במוחי עם היוודע הידיעה על שלושה ערבים ישראלים בפרשת סלקום שחשודים במסירת מידע אסטרטגי לחמאס בטורקיה היה – מה היה קורה אילו סגן נשיא חברת אפל העולמית, ג'וני סרוג'י, ערבי ישראלי מחיפה, היה מגלה בשם הלאומנות הערבית, את סודותיה של ענקית הטכנולוגיה לארגון הטרור האיסלאמיסטי אל קאעידה?

בהנחה שהעובדות נכונות, כל מי שתומך בשילוב מלא של ערביי ישראל בכלכלה ובחברה הישראלית חייב להזדעזע מהאירוע. פרשת שלושת הצעירים הערבים שמסרו מידע לחמאס בטורקיה מתוך מטרה לפגוע במדינתם, בחברתם ובמקום עבודתם, היא לא פחות מפיגוע אסטרטגי, פיגוע שאינו כולל נפגעים אך עלול לגרום לנפגעים רבים בעתיד.

ראשית, המעשה שעשו השלושה הוא שיא חדש של בגידה, לאו דווקא במדינת ישראל אלא קודם כל במקום העבודה שלהם ובמי שמעניק להם לחם ופרנסה. חברת תקשורת ישראלית בעלת מוטת שליטה כלכלית כסלקום, מאפשרת לאנשיה, יהודים כערבים לגדול בתוכה, להתקדם ולקדם את יעדיה ואלה במקום להיות נאמנים לחברה, לקולגות ולכפיפים שלהם, יורקים בפרצופה כביכול בשם ערך הגדול וחשוב בעיניהם מנאמנות -  הלאומנות הערבית, הפלסטינית או האיסלאמיסטית. "התנגשות של ערכים", מכנים זאת מי שמגבים את מעשיהם של השלושה.

ואני שואל: מדוע רק בסכסוך הישראלי-פלסטיני קיימת התנגדות כזו? כשמסיתים מקרב ערביי ישראל ביקשו למנוע את גיוסם של ערביי ישראל לצה"ל בשנות ה-50 הם נימקו זאת באפשרות של התנגשות הערכים - "הכיצד ערבי יהרוג ערבי"? מעניין שבצבא ארה"ב ובצבא גרמניה בהם משרתים עשרות אלפי מוסלמים שנלחמו גם ב"אחיהם", בעולם הערבי, לא הניחו את נשקם ולא שעו להצהרות מסיתים? ואגב, מעשי הטבח שעשו ערבים בערבים, כמו למשל ב"מאורעות" (1939-1936) וב"ספטמבר השחור" (1970), לא היו קשורים מעולם לדילמות מוסריות.

שנית, שלושת הצעירים הערבים מהצפון החשודים במסירת מידע אסטרטגי בעל ערך רב בתחום התקשורת, לרב המחבלים סלאח אל-עארורי, שמשאת נפשו היחידה היא לפגוע במדינת ישראל, עדיין אינם מודעים למעשה שעשו. מזלם של השלושה בחשיפת המקרה, ולולא מעצרו של אותו מהנדס תקשורת שהיה במשך שני עשורים מעמודי התווך של "סלקום", הוא יכול היה להמשיך ולהתקדם ואף להיות שותף לקבלת החלטות ברמה הלאומית או לפחות על סיפה ובה בעת לחבל קשות במדינת ישראל.

שלישית, המעשה שעשו השלושה הוא מגה פיגוע אסטרטגי שיהיו לו השלכות כבדות משקל בתחומים אחדים. ממחר בבוקר, מנהלי כוח אדם יהיו בררניים יותר, מגישי קורות חיים מהמגזר הערבי יטענו שמקפחים אותם, ושוב תיפגע שכבת המומחים הערבים היכולים להשתלב בנקל בכל חברת הייטק ישראלית. "אירוע השלושה" יהלך כצל על פניהם של כל המעורבים בנושא.

משה אלעד
משה אלעד | צילום: יח''צ

רביעית, המעשה שעשו השלושה הוא מגה פיגוע שאמנם אין בצידו הרוגים או פצועים, אך הוא עשוי להביא בעתיד לתוצאות קטלניות, מאחר והוא מזכיר את מקרהו של המרגל היהודי אודי אדיב מגן שמואל שנלכד בשנות השבעים אחרי שהתאמן במסגרת המודיעין הסורי בדמשק. במעשהו אדיב לא גרם לשום הרג או לפציעות והיו מי שתיארו זאת אפילו כאירוע פציפיסטי. אבל המידע שמסר אדיב, ובעיקר ההנחיות שנמסרו לו וההוראות שקיבל לרבות חיסולי מנהיגים ישראלים, היו יכולים לשבור שיאי בגידה אלמלא נלכד ונשלח לכלא.

לא, לא כל ערביי ישראל חשודים. רבים בישראל ואני בתוכם מאמינים כי הדרך לשילוב ערביי ישראל במדינה ובחברה עוברת גם בהייטק, בתעשיות החדשניות, באקדמיה ועוד. אבל, מי שמאמין בכך חטף היום סטירת לחי מצלצלת וחש פגוע ומבוזה. ולמרות הכול, יש להמשיך במדיניות שהוחל בה כי הכיוון הוא נכון חרף מקרה כזה או אחר.

ד"ר אל"מ (מיל') משה אלעד הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי ששימש בתפקידים בכירים בשטחים

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com