דיור היא זכות יסודית - שצריכה להיות נגישה לכולם | דעה

בעוד שהממוצע במדינות אירופה הוא ש-12% מסך כל הדירות הן דיור ציבורי, בישראל הנתון עומד על 2% בלבד. במקום הגרלה של דירות ושאר פתרונות המזלזלים בציבור, המדינה והעיריות צריכות לאמץ מדיניות המשאירה ככל האפשר את תחום הדיור מחוץ לשוק - כך שיסופק באופן ציבורי וללא מטרות רווח

מחדל הדיור הציבורי עמידר באר שבע

מזל טוב! ילדכם מתקרב לגיל 6, מסיים את גן החובה, והגיע הזמן לרשום אותו לכיתה א'. אתם ניגשים בהתרגשות לבית הספר היסודי שבאזור הרישום שלכם, וממלאים את טופסי ההגרלה. האם תזכו להיות ברי מזל ושמו של ילדכם יעלה בגורל, כך שהוא יזכה במקום בכיתה א' הנפתחת בשנת הלימודים הקרובה? אולי תהיו פחות ברי מזל, ואומנם שמו של ילדכם יעלה בגורל, אבל לא תקבלו מקום בבית הספר היסודי הקרוב לביתכם, אלא רק באחד שנמצא בעיר אחרת בארץ? ואולי בכלל תהיו בין ההורים הרבים שלא זכו בהגרלה, וילדכם יצטרך להמתין שנה שלמה בבית, בלי מסגרת חינוכית, לפני שיוכל לזכות באפשרות לגשת שוב להגרלה, בתקווה שיצליח להיכנס הפעם למקום פנוי בכיתה א', ולהתחיל ללמוד קרוא-וכתוב וחשבון.

הסיפור הדמיוני הזה נשמע מופרך, נכון? אף אחד מאיתנו לא היה מסכים לרגע לחיות במצב בו חינוך בסיסי היה נמנע מהילדים שלנו. הבת הקטנה שלי עלתה השנה מגן חובה לבית ספר יסודי, אבל לו משרד החינוך היה אומר לי שאין מספיק מקומות פנויים בכיתות הלימוד בבתי הספר, ושכתוצאה מכך צריך להתחיל להגריל את הזכאות של ילדים לעלות לכיתה א' - הייתה פורצת מהומת אלוהים, ובצדק. במקרה דמיוני כזה, ציבור ההורים היה יוצא לרחובות ומשבית את המדינה, כי לכולנו ברור שהזכות לחינוך ילדינו זו זכות בסיסית ויסודית, שהמדינה אמורה לספק לכולנו.

אבל יש זכות בסיסית ויסודית נוספת, שבלעדיה לא יכולה להתקיים חברה מודרנית ומתפקדת, אולם לגביה המדינה דווקא לגמרי מרימה ידיים ומפקירה אותנו לחסדי השוק החופשי, וזו - הזכות לקורת גג. לאחרונה נסגרה ההרשמה להגרלה הרביעית במספר של תכנית "דירה בהנחה", ביוזמת משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). במסגרת ההגרלה יוגרלו כ-6,000 יחידות דיור שיוצעו לרכישה במחירים מוזלים ממחיר השוק, ב-13 יישובים שונים, ובהם כ-1,600 דירות בחיפה, 400 דירות באשדוד, 250 דירות בנהריה, 200 דירות בנוף הגליל ו-50 דירות בירושלים.

מעבר לכך שגם 6,000 הדירות המוזלות שמוצעות בהגרלה הן בעצמן יקרות מאוד, ושאפילו שמחיריהן נמוכים ממחירי השוק הם עדיין גבוהים מכדי שיהיו בהישג ידם של רוב האנשים - העובדה שכדי לזכות בהזדמנות לדיור עלינו להסתמך על מזל ולקוות לזכות בהגרלה, מבטאת את הזלזול העמוק באיכות החיים שלנו, ברווחה שלנו, ובביטחון הכלכלי שלנו.

כשם שהמדינה משקיעה משאבים ציבוריים רבים כדי להבטיח שכל ילד יזכה בזכות לחינוך, כך היא גם צריכה לנהוג ביחס לזכות של כולנו למקום בטוח, טוב ויציב, שיהיה הבית שלנו ושל המשפחה שלנו. הרי המדינה בונה בתי ספר חדשים במקומות בהם קיים ביקוש לכך, היא משפצת בתי ספר קיימים ומוסיפה להם עוד כיתות לימוד חדשות, היא משלמת משכורת למורים ומשקיעה בהכשרה מקצועית שלהם - כל אלה צעדים מתבקשים ונחוצים כדי שתהיה כאן מערכת חינוך ציבורית, שהיא חלק מסל השירותים הבסיסי שהמדינה מציעה לכל אזרח ותושב.

בדומה לכך, נחוצה לנו מדיניות דיור שתציע מגוון פתרונות של דיור חברתי, ציבורי ובר השגה, שיאפשרו את הזכות לקורת גג - לאו דווקא רכישת דירה, אלא גם פתרונות של השכרה מסובסדת לטווח ארוך - באופן שייתן מענה לקושי הקיים אצל רבים כל כך.

אורי וולטמן
אורי וולטמן

אני מתגורר בתל-אביב-יפו, שהפכה סמל למשבר הדיור בעקבות העלייה החדה הן במחירי השכירות והן במחירי הדירות לרכישה בעיר. אבל יש ערים בעולם שהביקוש למגורים בהן לא נופל מהביקוש הקיים אצלנו למגורים בתל-אביב-יפו, ועדיין - בערים אלה מתגוררים מאות אלפי תושבים בדירות שהבעלות עליהן אינה פרטית ולמטרות רווח, אלא ציבורית ובשכר-דירה הוגן.

מדו"ח שפרסמו חוקרי "מרכז אדוה" עולה כי בשנת 2018 כ-22% מהדירות בעיר וינה, בירת אוסטריה, היו דיור ציבורי בבעלות העירייה, ו-21% היו דיור חברתי להשכרה מוזלת בבעלות אגודות דיור שונות. בנוסף על כך, כ-22% מהדירות בעיר הושכרו אומנם בשכירות פרטית, אבל תחת רגולציה ועם שכר דירה מפוקח. בסך הכל כשני שליש מהדירות בעיר הגדולה במטרופולין המרכזי של אוסטריה הושכרו בשכר דירה הנמוך ממחיר השוק.

אין "חוק טבע" שמסביר למה מה שעובד באוסטריה לא יכול לעבוד בישראל בכלל, ובגוש דן בפרט. הבעיה אצלנו היא מדיניות הממשלות, שפועלות לצמצם את הדיור הציבורי במקום להרחיב אותו. בעוד שהממוצע במדינות אירופה הוא ש-12% מסך כל הדירות הן דיור ציבורי, בישראל הנתון עומד על 2% בלבד. במקום הגרלה של דירות, ושאר פתרונות המזלזלים בציבור, המדינה והעיריות צריכות לאמץ מדיניות המשאירה ככל האפשר את תחום הדיור מחוץ לשוק, כך שיסופק באופן ציבורי וללא מטרות רווח. בדומה לחינוך, בריאות ורווחה - גם דיור הוא זכות יסודית, שצריכה להיות נגישה לכולנו.

אורי וולטמן הוא חבר הנהגת תנועת "עומדים ביחד" ופעיל בקמפיין "כאן ביתי" למען דיור הוגן לכולנו

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com