חשיבות פגישת נתניהו ושר החוץ האמריקני - בעצם קיומה • פרשנות

בעקבות התחושה שארצות הברית נטשה את בני בריתה הכורדים, לאמריקנים היה חשוב להראות לאזור כולו את התמונות של מייק פומפאו מגיע לירושלים ומתבטא באופן חד וברור כי ארה"ב עומדת לצד ישראל

זמן צפייה: 01:11

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו הגיע היום (שישי) לביקור בזק בישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלא שהנושאים שעלו בפגישה היו צפויים, ולכן החשיבות בה היא עצם קיומה.

האמריקנים, למעשה, רצו שגם בישראל וגם באזור כולו יראו את התמונות של פומפאו מגיע לירושלים ומתבטא בצורה ברורה ופומבית על כך שארצות הברית עומדת לצד ישראל, שיש לבלום את האיום האיראני ועל נושאים אזוריים נוספים – וזאת בעיקר בגלל התחושה שארה"ב נטשה את בני בריתה הכורדים באותה החלטה לסגת מצפון סוריה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

התחדשה הלחימה בצפון סוריה: "טורקיה מפרה את הפסקת האש"

המשבר של טראמפ: קונצנזוס נרחב נגד מדיניותו בסוריה • פרשנות

דיווח: ארדואן השליך את המכתב שקיבל מטראמפ לפח

רה''מ נתניהו ומייק פומפאו
רה''מ נתניהו ומייק פומפאו | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

כאמור, מוקדם יותר היום פומפאו נועד עם נתניהו במעונו בירושלים, ושוחח עמו על סוגיות הביטחון שבפניהם עומדות ישראל וארה"ב במזרח התיכון. בפגישה השתתפו גם שליח ארה"ב למזרח התיכון ג'ים ג'פרי, שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, ראש המוסד יוסי כהן, ראש המל"ל מאיר בן שבת והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. פומפאו הגיע עם תום ביקורו בטורקיה, אותו ערך עם סגן נשיא ארה"ב מייקל פנס, שם הצליחו להגיע להסכם יחד עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על הפסקת אש בסוריה.

נתניהו אמר בתום הפגישה: "היה לנו דיון חשוב על חיזוק בריתנו שלנו והאתגרים שעמם אנו מתמודדים יחד באזור. אני רוצה להודות לך ולנשיא על העמידה הקבועה לצידנו. המזרח התיכון הוא ים של צרות ותהפוכות, אך אם יש משהו שנותר יציב הוא יכולת העמידה והאיתנות של יחסי ישראל וארה"ב".

פומפאו מסר גם הוא הצהרה בתום הפגישה: "תמיד כיף להיות פה איתך. היחסים המצוינים בין שתי המדינות הם מהחזקים ביותר שהיו. גם הנשיא טראמפ שולח את ברכותיו אליכם. הייתה לנו הזדמנות לשוחח על האתגרים שאנו ניצבים מולם יחד. כמדינה דמוקרטית חשובה במזרח התיכון, העם האמריקני מעריך את היחסים איתכם, שוחחנו על כל המאמצים שעשינו במטרה להדוף את האיום מאיראן לא רק לכיוונה של ישראל, אלא לכיוון העולם כולו. שיתפנו את רעיונותינו כיצד נוכל להבטיח את יציבות המזרח התיכון יחד ולאחד כוחות מול האיומים האחרים במזרח התיכון. אנו מעריכים את פעולותיכם לסייע לאמריקה לשמור על ביטחון אזרחיה".