המו"מ הפוליטי: כל צד דורש שהשני יתחייב ראשון למתווה • פרשנות

במהלך הדיונים בין הליכוד וכחול לבן, כל מפלגה מבקשת שרעותה תהיה הראשונה להסכים לתנאים. טענות הליכוד מוצדקות יותר שכן על רה"מ להתחייב לתום כהונתו - מהלך דרמטי ביחס לפשרות של כחול לבן

זמן צפייה: 01:08

לאחר פגישת צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן , שנערכה היום (ראשון), בקרב שני הצדדים ניכרת הקשחה בעמדות - והלך הרוח מזכיר את המו"מ שישראל ניהלה בעבר עם מדינות ערב.

כל מפלגה דורשת שהשנייה תהיה הראשונה לקבל על עצמה את המתווה המוצע - על הוויתורים הכרוכים בו. לכל אחד מהצדדים יש טיעונים מדוע השני צריך להתחייב קודם, ובגלל משחק הילדים הזה ייתכן שנלך שוב לבחירות.

לכתבות נוספות בנושא:

תמה פגישת צוותי הליכוד וכחול לבן: "הפערים נותרו משמעותיים"

רה"מ בשיחות סגורות: "הצעתי שאכהן פחות מחצי שנה בלי תרגילים"

בכירים בכחול לבן: האפשרות לממשלת אחדות – עדיין על השולחן

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

לליכוד יש טענות מוצדקות יותר: נתניהו צריך להתחייב לתום כהונתו - זה מהלך מאוד דרמטי. זאת, לעומת כחול לבן - שצריכים בסך הכול להסכים לשבת תחת נתניהו לכמה חודשים, מהלך שלא ישמש נגדם במערכת בחירות עתידית.

כאמור, צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נפגשו היום בכנסת בניסיון נוסף להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות שלישיות. זאת, לאחר הפגישה ביניהם בתיווך יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

ישיבת כחול לבן והליכוד
ישיבת כחול לבן והליכוד
בתום פגישת הצוותים, נמסר מכחול לבן כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה אך הפערים בין שני הצדדים נותרו משמעותיים. תיתכן פגישה נוספת בהמשך השבוע".

בתום הפגישה, תקפה הליכוד את יאיר לפיד: "הליכוד הסכים לוויתורים מפליגים, אבל יאיר לפיד עדיין עושה כל מאמץ כדי לסכל ממשלת אחדות. אם לפיד יפסיק לחבל במאמצים לאחדות עדיין יש אפשרות אמיתית למנוע בחירות ולהקים ממשלת אחדות".

יולי אדלשטיין בתום עם הפגישה עם אנשי צוות המו''מ של הליכוד, זאב אלקין ויריב לוין | צילום: חדשות 13

בתגובה לכך, לפיד תקף חזרה: "תגידו, מפלגת הליכוד לא נמאס לכם לשקר? נכנסתם לחדר, אמרתם 'ביבי ראשון ברוטציה, ליצמן וסמוטריץ׳ נעולים בפנים, לא מוותרים על כלום', ואז אתם יוצאים ומקשקשים על ויתורים? שביבי יסכים להיות שני ברוטציה ומחר יש ממשלה", אמר והוסיף: "‏הגיע הזמן שיפול האסימון לכל חברי הכנסת של הליכוד: נתניהו מונע כל סיכוי להקמת ממשלת אחדות. שיידעו כל אלה שלא ייכנסו לכנסת הבאה - ביבי לא סופר אתכם ממטר".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "מי שמסכל ממשלת אחדות הוא יו׳׳ר הליכוד נתניהו, שעדיין לא הפנים שהוא הפסיד בבחירות, שהליכוד כבר לא המפלגה הגדולה ביותר ושכחול לבן לא תאפשר לאדם עם שלושה כתבי אישום לנהל את המדינה. נתניהו, שחרר את ישראל".