סגירת המכון לרפואה משפטית בשבת תפגע בכולם - גם בחרדים | דעה

במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, דרשה יהדות התורה כי בהסכמים יוכנס סעיף שיעגן את הפסקת עבודתו של המכון הפתולוגי בשבתות. מדובר בשפיכת התינוק עם המים שתגרום צער וכאב לב לאזרחים - וסבל כבד למשפחות רבות

Whatsapp Image 2022 11 27 At 1
המכון לרפואה משפטית באבו כביר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בשבוע שעבר התפרסם כי במסגרת המשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלה, דרשה יהדות התורה כי בהסכמים הקואליציוניים יוכנס סעיף שיעגן את הפסקת עבודתו של המכון לרפואה משפטית בשבת. הסעיף נועד להפוך את ההחלטה על פתיחת המכון בשבת, אותה קיבל שר הבריאות ניצן הורוביץ בשנה שעברה.

מאחורי קבלת ההחלטה, הסבירו אז במשרד הבריאות, עמד הרצון לאפשר נתיחות פורנזיות בשבתות ובמועדי ישראל, לתת שירות מהיר ככל הניתן למשטרה ולפרקליטות, ולכבד את משפחות הנפטרים הממתינות להבאת יקיריהן למנוחות בהקדם בהתאם למסורת ולדת.

לא ניתן לדבר על העניין מבלי להסביר במספר מילים על החשיבות של המכון לרפואה משפטית. מדובר במכון היחידי בארץ שמעסיק פתולוגים (רופאים העוסקים ברפואה משפטית) אשר להם תפקיד חשוב מאוד בחקירת עבירות. בכל מקרה שבו יש מוות לא טבעי, או חשד לכזה, גופת המנוח נלקחת למכון לרפואה משפטית לצורך בדיקת הגופה. לעיתים הבדיקה תהיה שטחית (ויזואלית), לעיתים חלקית (נטילת דגימות ללא נתיחה) ולעיתים מלאה הכוללת נתיחת הגופה לצורך איתור נסיבות המוות.

בנוסף, במכון לרפואה משפטית בודקים פציעות וחבלות שנגרמו לאנשים שעודם בחיים. כך למשל, רופאי המכון מעריכים אם חבלה מסויימת על גופו של ילד יכולה להיגרם מתקיפה, או בדרך אחרת. במקרים אחרים, המכון מעריך חבלות שיכולות להיגרם כתוצאה מתקיפה מינית ואף אוסף ומנתח ממצאים לאחר תקיפה מינית.

Whatsapp Image 2022 11 27 At 1
המכון לרפואה משפטית באבו כביר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אך מלבד ההיבט של הקשר הפלילי שלה, למכון לרפואה משפטית יש חלק משמעותי גם בזיהוי קורבנות אסון, נעדרים, הוצאת גופות מקבורה, חניטת גופות שמועברות לחו"ל, טיפול בחללי אויב ועוד. כפי שיודעים כל העוסקים בתחום הפלילי בישראל, המכון עסוק ביותר וכבר כיום לוקח לו זמן רב להוציא תחת ידיו חוות דעת שנדרשות להליכים שונים.

כך, למשל, בתיקי רצח או המתה שבהם החשוד במעשה נמצא במעצר, עוברים שבועות ארוכים עד שהמכון מוציא חוות דעת מפורט על סיבות המוותם. בשל כך ולאור העומס, המכון מוציא חוות דעת ראשונית, כדי שלא להביא לשחרור החשוד מקום שבו הנתיחה אכן מצביעה על עבירה.

המהלך של פתיחת המכון בשבת התקבל לאחר שנים ארוכות של התעלמות מהסוגיה, ועוול שנגרם למשפחות רבות אשר המתינו שעות ארוכות לקבלת מענה על מועד הלוויית יקיריהם. סגירתו מחדש של המכון בשבת תפגע בכל אזרחי המדינה, חילונים, דתיים וחרדים, יהודים וערבים. היא תרע את המצב הקיים, הקשה גם כך.

הדרישה לסגור את המכון בשבת היא דוגמה להחלטה שנועדה לסמן את העובדה כי בכוונת הממשלה החדשה להפוך החלטות שהתקבלו על ידי הממשלה הקודמת, ובמקרה זה את רצונן של המפלגות החרדיות לקיים עבור ציבור בוחריהן את מה שהובטח על ידן בקמפיין הבחירות, ובאופן ספציפי את מחיקת מורשתו של ניצן הורוביץ במשרד הבריאות (כך גם לגבי הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, תקנות הקשורות לקהילה הלהט"בקית ועוד).

עו''ד עומר בללי
עו''ד עומר בללי | צילום: יח''צ

ואולם, כאמור, מדובר בשפיכת התינוק עם המים שתגרום צער וכאב לב לאזרחים רבים. לכאורה, הח"כים החרדים מעוניינים כי המכון יעבוד 24 שעות ביממה במקום העבודה בשבת, אך יחסי העבודה במכון לא יאפשרו זאת בשנים הקרובות, אם בכלל.

אחת הסיבות שהביאו לפתיחתו של המכון בשבת היתה הביקורת שהושמעה נגדו לאחר אסון מירון שבו נספו 45 בני אדם, כולם חרדים. קרוביהם של כמה מהקורבנות מתחו בעבר ביקורת על התנהלות המכון משום שהליך שחרור הגופות לקבורה היה איטי ומסורבל, וההחלטה על הפתיחה בשבת היתה, בין השאר, בעקבות ביקורת מוצדקת זו.

למפלגות החרדיות יש הרבה מה לעשות בתיקים שיקבלו, וגם במשרד הבריאות. זוהי זכותן ואפילו חובתן כלפי קהל בוחריהן. סגירת המכון לרפואה משפטית בשבת איננה החלטה מוצדקת, והיא תגרום סבל כבד למשפחות רבות, מכל גווני האוכלוסיה, שסובלות גם כך מאובדן יקיריהן, או מטראומה בעקבות אירוע פלילי חמור, ותהפוך על פיה החלטה שהתקבלה, בין השאר ואולי בעיקר, כתוצאה מדרישתן של משפחות חרדיות שאיבדו את יקיריהן.

עומר בללי הוא עורך דין פלילי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com