אין הממשל האמריקני רואה את דבשתו | דעה

לפני שהממשל האמריקני מטיל דופי במערכת המשפט הישראלית, ראוי שיזכור כי עדיין פתוח אצלו חוב מוסרי על שם "אלוף משנה ג'ו אלון" ז"ל. בניגוד לעיתונאית שירין אבו עאקלה שנקלעה ביודעין לקו האש במחנה פליטים כאוטי - אלון נרצח בביתו במהלך שירותו הדיפלומטי בבירת ארה"ב

עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו"ם בביירות
עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו"ם בביירות | צילום: רויטרס

הממשל האמריקאי הודיע לפני כשבועיים לשר הביטחון בני גנץ כי הורה ל-FBI לפתוח בחקירה פלילית של הרג עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, כאשר נציגי הממשל מביעים תמיהה על כך שמערכת הביטחון הישראלית שיודעת להגיע אל אחרון המבוקשים הפלסטינים, מתקשה במציאת זהות היורה של אבו עאקלה.

לפני שהממשל ממהר להסיק מסקנות ומטיל דופי בגופי אכיפת החוק ובמערכת המשפט הישראלית, מן הראוי היה שיזכור כי עדיין פתוח אצלו חוב מוסרי פתוח על שם אלוף משנה ג'ו אלון ז"ל, בגין פרשת הירי שהובילה לרציחתו לפני 50 שנה, ולא לפני מספר חודשים. גם נסיבות המוות כמובן שונות בתכלית - אם נסיבות מותה בשגגה של אבו עאקלה נגעו במישרין להחלטתה להסתכן ביודעין ולהיקלע לקו האש במהלך חילופי ירי בין כוחות צבא למחבלים, הרי שבפרשת אלון, מדובר היה ברצח מתוכנן של דיפלומט צה"לי בפתח ביתו בעיירה שלווה בוושינגטון.

העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין
העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין

כזכור, בליל 1 ביולי 1973, קצת לאחר חצות, יוסף (ג'ו) אלון, קצין בדרגת אלוף-משנה בחיל האוויר הישראלי ואחד ממייסדי החיל, שכיהן כעוזר נספח צה"ל לנושאים אוויריים בוושינגטון, שב עם אשתו דבורה ממסיבת פרידה מדיפלומטית ישראלית. בעת שעמד בפתח ביתו בעיירה צ'אבי צ'ייס, פרבר של הבירה וושינגטון, הוא נורה למוות בראשו. למקרה היו עדי ראייה שעדותם נגבתה. רשויות האכיפה והחקירה האמריקאיות פתחו בחקירה מקפת כפי שרק האמריקאים יודעים לעשות, אך חרף כל הציפיות, עד היום לא השכילו האמריקנים להגיע למסקנה חד משמעית באשר לזהות הרוצח ומניעיו.

מי היה מאמין? המעצמה החזקה בעולם, בעלת מערכות הביון והחקירה הטובות בעולם, CIA, FBI, מתקשה במשך יובל שנים להגיע לזהות הרוצח, לא בזירת אש רותחת במחנה פליטים פלסטיני כאוטי, אלא בלב ליבו של הממשל האמריקני.

במרוצת השנים הועלו הערכות שונות באשר לנסיבות הרצח, דוגמת הערכה שהרצח בוצע על ידי אנשי "ספטמבר השחור" כנקמה על חיסולם של אנשי אש"ף בידי המוסד באירופה, או בשל הימצאותו בגילופין, או בעקבות פרשיית אהבים שהובילה לנקמה מצד הבעל הנבגד. שום דבר מאלה לא הוכח.

משה אלעד
משה אלעד | צילום: יח''צ

השבוע הלך לעולמו אל"מ יעקב אגסי, מבכירי הטייסים של חיל האוויר, שבריאיון מלפני מספר שנים קבע בפנים חשופות ומול המצלמה בצורה נחרצת: "האמריקאים רצחו את אל"מ ג'ו אלון בהסכמה שקטה של המוסד הישראלי או לפחות מי שעמד בראשו, ויש עוד סודות שעם ישראל לא יידע לעולם על דברים שנעשו".

אגסי הפנה אצבע מאשימה כלפי הנרי קיסינג'ר, שכיהן באותם ימים כיועץ לביטחון לאומי של הממשל האמריקני, ולימים כשר החוץ של ארה"ב. לדברי אגסי ז"ל, מספר ימים לפני שפרצה מלחמת יום הכיפורים, קיסינג'ר, כדרכו, רקם במוחו הקודח תוכנית שתוביל למלחמה בין צה"ל לצבא המצרי, עם או בלי הסורים, שתחזיר לערבים את הכבוד הלאומי, תעיף את הרוסים מהמזרח התיכון ואת המצרים לחיק האמריקנים, כשתפקידו של שר הביטחון דיין שהיה שותפו למזימה, הייתה לפעול לגיוס מוגבל וחלקי של צה"ל.

אגסי הוסיף וציין שדיין נענה להפצרתו של קיסינג'ר להפסיד במערכה הראשונה למצרים, כלומר להעלות עולה בסדר גודל של עד 500 חיילים, כשמיד לאחר מכן יתערבו האמריקנים במערכה ויעשו סדר בג'ונגל המזרח תיכוני. אגסי וקצינים אחרים בחיל טענו שבאופן מקרי נודע לאלון על מעשה הקונספירציה המתוכנן, ולכן חוסל על ידי גורמים אמריקנים בהסכמה ישראלית.

עם כל הכבוד לאובססיה האמריקאית לבדוק מי ירה בשירין אבו עאקלה, ארצות הברית חייבת לסגור את חובה לישראל ולחשוף את זהות הרוצח שירה בג'ו אלון בפתח ביתו.

ד"ר אל"מ (מיל') משה אלעד הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, מחבר הספר "סערת עלי ארצי אירועים שהסעירו את ישראל"

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com