הגליל צריך להיות על סדר היום בבחירות הקרובות • דעה

חוסר עצום בשירותי הרפואה, שכר נמוך, נתוני פשיעה פלילית שמאמירים מדי חודש. כל זה מאפיין את אזור הגליל, שמשווע למימוש הפוטנציאל שלו כבר שנים רבות. כלל המפלגות צריכות לשים את הנושא על סדר יומן

אזור הגליל
אזור הגליל | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חמישה ילדים יש למשפחת ישראלי. ירושלים, הבת הבכורה והמיוחדת. אין כמוה יפה, אבל עוד לא ממש מבינים אותה, לכן היא קצת מסובכת. לבת השנייה קוראים תל אביבה. היא התברגנה והסתדרה בהייטק, יוצאת עכשיו עם מישהו שפגשה בחו"ל וחיה בקצב גבוה בלי הפסקה.

אחרי הבנות, שלושה בנים: נגב, שבדיוק חזר מטיול ארוך, הוריד את הרסטות והתחיל לימודים ועבודה חדשה. יש לו פערים להשלים אבל הוא מתקדם יפה. יו"שי, הצעיר שבחבורה עדיין בצבא, בינתיים מאריך את הקבע. ולבל נשכח, יש גם את גליל. הילד יפה התואר שכולם אוהבים כי הוא שקט, נעים, עם מזג נינוח וכמעט שאינו דורש תשומת לב. ילד נוח. אך מתחת לפני השטח, הפערים, האתגרים והאיומים, הכול מבעבע.

בגליל חיים פחות שנים. נקודה. שירותי הבריאות בצפון, עדיין בחוסר עצום מבחינת ציוד בבתי החולים, מערכי החירום וההצלה, תקני רופאים ואחיות, ובשירותי הרפואה בקהילה. שיעור הרופאים לאלף איש בת"א עומד על 5.1 ובצפון הוא הנמוך ביותר בארץ, בסביבות 2 בלבד לאלף איש. 33% פחות מיטות אשפוז בהשוואה למרכז, וכ-50% פחות חדרי ניתוח. זמני המתנה לרפואה מקצועית מגיעים גם פי 10 ויותר מאזור המרכז.

אזור הגליל משווע לפתרונות
אזור הגליל משווע לפתרונות | צילום: מילה אביב, פלאש 90

ברוב מוחלט של מקומות התעסוקה מרוויחים פחות, ומנעד האפשרויות למקומות תעסוקה בשכר גבוה הוא קטן מאוד, ביחס לכל מחוז אחר במדינה. השכר הממוצע לשכיר בצפון נמוך בכ-28% מהמרכז, והוא הנמוך ביותר בהשוואה לשאר מחוזות הארץ. אגב, מדובר בהפסד של 30 מיליארד שקל למשק הישראלי מדי שנה. כ-45 אלף משרות חסרות במחוז צפון, והפער בין שיעורי התעסוקה של הגברים והנשים במחוז צפון אף הוא הפער הגדול ביותר בהשוואה למחוזות אחרים.

נתוני הפשיעה הפלילית מאמירים מדי חודש. בעיקר בעבריינות כבישים, בפשיעה החקלאית ובשימוש בנשק. בנוסף לכך, זרמי הפשיעה הלאומנית-ערבית חיים וקיימים מתחת לפני השטח השגרתי ופורצים מחדש בעתות לחימה. יותר מ-50% מנפגעי עבירות ירי בישראל הגיעו לטיפול בביה"ח בצפון הארץ. קרוב ל-40% מתיקי הפשיעה החקלאית נפתחו בשנים האחרונות במחוז צפון, כך גם כ-40% מתיקי סחיטת דמי חסות. יותר מ-26% מההצתות בישראל היו ברחבי המחוז בעשור האחרון בלבד. ובנוסף לכל אלה, בכירי מערכת הביטחון מתריעים כבר שנים רבות כי המאזן הדמוגרפי הכללי בצפון מתחיל להוות איום אסטרטגי של ממש.

בגליל ישנן הזדמנויות ללא סוף, והפוטנציאל משווע להתממש כבר שנים רבות. חבל ארץ עתיר מורשת, המאופיין במגוון נופים מרהיבים. אזור שמציע הזדמנויות מגורים ייחודיות, הן במרחב העירוני והן במרחב הכפרי. מרחב שעל אף שנחשב ל"צימר של המדינה", עדיין לא התחיל לגרד את הפוטנציאל התיירותי שלו.

עבודות אסטרטגיות רבות בשנים האחרונות סימנו את הגליל ככר בתולי נרחב להטמעת מנועי צמיחה דרמטיים למשק הישראלי, שיכולים וצריכים כבר לנחות פה, ולייצר את הפיתוח הכלכלי המיוחל.

אופיר שיק
אופיר שיק | צילום: דורון גולן

מדינת ישראל נמצאת 70 יום לפתיחת הקלפיות. מחוז הגליל משווע לסיוע ונמצא על סף נקודת רתיחה, וכלל המפלגות צריכות לשים את נושא הגליל בראש סדר היום. אם אתם לא יודעים איך, תשאלו. תבחרו גליל.

אופיר שיק הוא סגן ראש המועצה גליל תחתון ויו"ר ארגון "לב בגליל"

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com