פתחו את השער: עובדים עם מוגבלות כבר מזמן לא מוגבלים לפס ייצור | דעה

עובדים עם מגבלות הם מוכשרים, יודעים לעבוד בכל תחום, צמאים לשוק החופשי - אבל אף אחד לא רוצה להעסיק אותם. שילובם יעזור לבנות חברה מתוקנת יותר - שמכילה בתוכה באופן הכי טבעי את כל הצבעים בחברה

עובדים בפס ייצור
עובדים בפס ייצור | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

עובדים עם מוגבלות כבר מזמן לא מוגבלים לפס ייצור מוגן ועטופים בצמר גפן. הם מוכשרים, יודעים לעבוד בכל תחום, צמאים לשוק החופשי - אבל אף אחד לא רוצה להעסיק אותם.  נתחיל מהסוף: נכון להיום ממתינים כ-60 אנשים עם מוגבלות שהוכשרו ומעוניינים בהשמה בשוק העבודה. סוגי ההכשרה מגוונים, ובמרבית התחומים אף חסר כוח אדם מהימן, יציב ואיכותי. השמה בסיוע וכוח עזר לטיפול בקשישים, כוח עזר במטבחים, back office, עבודות אריזה והרכבה ברמות שונות - אלו רק חלק מהתחומים בהם אנשינו מצוינים. 

לפני שני עשורים, הכנסנו לתוך המפעלים השיקומיים קווי ייצור שונים שהצריכו מיומנות עבודה וכישורים תעסוקתיים, ובהלימה תגמול גבוה יותר בעבור עבודה. נכון ל-2020, חברה שלקחה על עצמה פרויקט מסוג זה התגאתה כפליים. העמותות בחברה האזרחית התגייסו מיד למרוץ מול מפעלים וחברות, על מנת שיסכימו להעתיק קו ייצור לתוך מפעלים המוגנים.

עשרים שנים אחרי המדיניות השתנתה - הוחלט  לסגור את כל קווי היצור במפעלים המוגנים, ולהעביר את כל העובדים המיומנים הללו שעבדו בקווי הייצור להעסקה ישירה בתוך המפעלים בשוק העבודה. הבנו שקווי ייצור בתוך מפעלים מוגנים, עם כל הכוונות הטובות - משיגה תוצאה הפוכה אם לא מספיק ערניים לעצור את זה בזמן. 

המצב הקודם היה נוח למעסיקים ולכולם, ויצר תקיעות מסוימת בדרך למטרת העל שלנו - שילוב בעבודה ביחסי עובד מעסיק ע"פ חוק. אנשים נשארו במפעלים המוגנים בתגמול נמוך ללא תנאים סוציאליים, למרות שהם כבר מיומנים מאוד בעבודה, כשהמטרה הייתה להכשיר אותם לתקופה קצובה וקצרה ואז לשלבם בשוק העבודה, דרך נורמטיבית לשילוב בחברה. העניין הוא ששם זה נעצר. הנזק היה שבפועל, בשורה התחתונה, לא נוצר שילוב מהותי.

חייבים לזכור: אדם עובד הוא אדם עם משמעות, כבוד, ערך עצמי ויכולת התפתחות. שנים של עשייה אפשרו לאנשים עם מוגבלות לעבוד ולהשתכר בצורה מכובדת. תשמעו אותם, איך הם מספרים באושר "סוף סוף התקדמתי, זו המשכורת הראשונה שלי, איזה כיף, אני מאושרת, חיכיתי לזה כל החיים". האדוות של תהליך כזה מחלחלות לקהילה כולה, אנחנו מאמינים ששילוב אנשים עם מוגבלויות בתוך החברה הופך את החברה האזרחית ליותר טובה, מכילה וסובלנית - ערכים שחשובים לכול חברה בריאה.

הדרך לשוק החופשי לא קלה. החסמים של האנשים ושל המעסיקים הצריכה מאיתנו המון מאמץ על מנת לפרוץ אותם. החששות, הפחד והרתיעה מהלא ידוע, חוסר האמונה ביכולות שלהם, וסטריאוטיפים שהם נחלת העבר התחלפו בהדרכות צוותים במקומות העבודה , שיווק יתרונות של העסקה מעין זו, עובדים נאמנים מסורים ויציבים, והכשרות ייעודיות שתאפשרנה להם להיכנס למקום העבודה כשהם כבר מיומנים, ולא בניסיון לרכוש מקצוע תוך כדי תנועה, "על הדרך". 

המגמה כעת היא לסגור קווי הייצור. המעסיקים רק רוצים יותר ויתר עובדים עם מוגבלות, הם גילו את היתרונות בהעסקתם. יתרונות עליהם חזרנו כמו מנטרה במשך שנים פתאום לבשו צורה והאוזניים כבר לא ערלות. 

במשך שנים אנחנו פועלים לשנות גישה להתאים את עצמנו לצרכי שוק העבודה , להכיר, לפתח, להכין ולהכשיר יותר ויתר את האנשים שלנו לעולם העבודה, זה תפקידנו אבל אנחנו צריכים אתכם המעסיקים עם לב פתוח. לקראת השנה החדשה אנו מבקשים מכם לפעול להתחדשות, לתיקון העולם והחברה הישראלית ,תעזרו לנו לשלב עוד 60 אנשים בעולם העבודה - לבנות חברה מתוקנת יותר, שמכילה בתוכה באופן הכי טבעי את כל הצבעים בחברה.

חבצלת עמרמי היא מנהלת תחום רצף שירותי תעסוקה בעמותת צ'יימס ישראל, למען אנשים עם מגבלות ובני משפחותיהם

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com