עיתוי מקרי או שיקול פוליטי? כך שיחק גנץ לידי נתניהו | פרשנות

התהיה שהעלה יו"ר כחול לבן בדבר מועד נסיעת רה"מ לרוסיה מוכיחה שהוא לא הבין את הסנטימנט שנתניהו הבין מזמן: החזרת חייל נעדר אחרי 37 שנים לא מצטיירת כאירוע פוליטי

זמן צפייה: 05:36

 

בחירות 2019: כמה ימים לפני הבחירות, ראשי המפלגות מנסים לקושש מעט קולות – אך נראה שראש הממשלה נתניהו הצליח לשלוט בשיח, בצל הביקורת שנשמעה על על עיתוי נסיעתו למוסקבה והמבצע להשבת עצמותיו ושרידיו של רס"ל זכריה באומל ז"ל. בעוד שמתנגדיו הרימו גבה, נתניהו טען כי העיתוי אינו קשור לבחירות: "מדובר בשיקולים מבצעיים בלבד".

 

דובר צה"ל יצא להגנתו של ראש הממשלה וקבע חד משמעית כי אין כל שיקול פוליטי בעיתוי הנסיעה ומבצע "זמר נוגה"; מנגד, קולות לא רשמיים טענו כי האמירה הזו אינה מדויקת. עם זאת, גם אם גנץ סבר שהעיתוי אינו מקרי, הייתה זאת טעות פוליטית די קשה מבחינתו להעלות את הטענה בריאיון אתמול לגל"צ.

 

נתניהו מבין את הסנטימנט שגנץ עדיין לא הפנים. החזרתו של חייל נעדר אחרי 37 שנים ממדינת אויב היא אירוע גדול בעיניים ישראליות. הצופה הממוצע שצפה בטקס ברוסיה ובהלוייה אתמול לא שאל את עצמו האם אכן העיתוי היווה משקל כלשהו בהחלטה על הנסיעה – והעובדה הזו אפשרה לנתניהו לחבוט בגנץ בהנאה רבה.

 

נתניהו וגנץ
''שיקולים מבצעיים בלבד''. נתניהו וגנץ | צילום: חדשות 13

 

כך או כך, לאחר המאורעות הפוליטיים האחרונים, הסקרים שפורסמו אמש בערוצי הטלוויזיה לא הראו שינוי משמעותי במגמות השונות. עם זאת כדאי לתת את הדעת לכך שבעוד שבתחזית הגושים נשמרת היציבות, הרי שבתוך הגושים, מספר המנדטים הפכפך יותר - אם בימים האחרונים נתנו חלק מהסקרים ייתרון לליכוד, הרי שאמש הכף נטתה לטובת "כחול לבן".

 

אם אכן תצליח "כחול לבן" לנצח את הליכוד מבחינת מספר המנדטים, ייתכן שהנשיא יטיל עליה את הרכבת הממשלה. אולם הסיכויים שהמפלגה, בקונסטלציית המנדטים כפי שתמונת הסקרים מעלה, תצליח להרכיב ממשלה בפועל, הרבה יותר קטנה.

 

נכון לרגע זה לא נראה תרחיש בו לגוש המרכז שמאל יש 61 חברי כנסת, ולכן אם ינסו להרכיב את הממשלה וייכשלו, יקבל נתניהו את המנדט, בדומה להתמודדותו מול לבני בבחירות 2008. וזה בדיוק הניצחון של נתניהו - אם אכן מפלגת הגנרלים לא תצליח להתמודד מולו, כאשר הוא עומד מול שלושה כתבי אישום, מי יצליח בפעם הבאה?

 

למרות התמונה האופטימית כביכול לנתניהו, מדובר בפריצת דרך לשום מקום. לפי הסקרים נתניהו ייאלץ להרכיב ממשלה עם אינספור מפלגות קטנות שכל אחת מהן תהיה לשון מאזניים שיכולה להפיל את הממשלה. בהרכב כזה יתקשו כל הצדדים להעביר חוקים משמעותיים, ולא מן הנמנע שממשלה כזו לא תאריך ימים.