דו"ח הסקירה הסביבתית של ה-OECD - נורת אזהרה לישראל | דעה

המשך מדיניות פגיעה בסקטור האנרגיה עלול להביא במחסור עתידי בחשמל, כפי שראינו בימים החמים בתחילת הקיץ, אך מצד שני - על מקבלי ההחלטות להשקיע את המשאבים במחקר ובפיתוח כדי לייצר מקורות אנרגיה חדשים ונקיים

Whatsapp Image 2023 06 05 At 1

דו"ח הסקירה הסביבתית של ה-OECD שפורסם לאחרונה מדגים אולי בצורה הטובה ביותר את האופי הפופוליסטי של השיח הציבורי בנושא המאבק במשבר האקלים ובטיפול בנושאים הסביבתיים בישראל. רק בשבועות האחרונים ראינו בעיתונות הכלכלית כותרות מנוגדות: מצד אחד, הפלת האחריות של מדיניות האקלים במדינה על תעשיית האנרגיה הישראלית וקריאה להחמרת המגבלות. מהצד השני, קרב האשמות על המחסור באנרגיה. מחד - מאשימים בניהול מדניות אנרגטית לא אחראית, ומאידך מבקשים להמשיך ולהגביל את התכנון והפתוח של התעשייה על בסיס מאפיני המשק הישראלי היחודיים (אי אנרגטי ללא גיבוי).

באופן מפתיע, הדו"ח מלמד שהמצב הסביבתי בישראל בתחומים מסוימים סביר. כבר בעמוד הראשון קובעים מחבריו כי הישראלים צורכים פחות אנרגיה (2.3 בישראל בהשוואה ל-3.8 שעט"ן ממוצע למדינות הארגון) וכך גם פולטים פחות גזי חממה לנפש (8.8 טון שווה ערך CO2 לנפש בהשוואה ל-10.5 בממוצע במדינות האחרות בארגון). מעבר לכך, הדו"ח קובע כי מדינת ישראל משקיעה יותר בהגנת הסביבה מאשר מדינות הארגון (0.6% אל מול ממוצע של 0.5%). עם זאת, ישראל לא עושה מספיק: בעוד מדינות ה-OECD משקיעות בממוצע 6.3% מתקציבי המחקר והפיתוח לסביבה ואנרגיה, בישראל משקיעים רק 1.2% - הרחק מאחור. פה בדיוק מתחילה הבעיה.

בניגוד לנטען בקרב קבוצות לחץ, הדו"ח קובע חד משמעית שישראל הצליחה לנתק "מספר לחצים סביבתיים מהצמיחה הכלכלית, כולל פליטת גזי חממה ופליטות אוויר של מזהמים מרכזיים". הדו"ח מחמיא במיוחד לסקטור התעשייה שהצליח להתייעל אנרגטית בצורה יוצאת דופן. כך, סקטור זה גם הצליח להפחית פליטות בזכות המעבר לגז טבעי והשקעה בטכנולוגיות יעילות.

השרה עידית סילמן
השרה להגנת הסביבה עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בניגוד לשיח הרווח, הדו"ח מפנה בעיקר את הזרקור לפעילות המשרד להגנת הסביבה. לפני הכל, הדו"ח מדגיש קביעה אותה סימנו ראשי המשק כבר מזמן: יעדי האקלים הישראליים אינם ריאליים וישראל "אינה במסלול להשיגם". שנית, הדו"ח מחדד בצורה ברורה את מה שכל תעשיין יודע וזה שהבירוקרטיה בישראל היא בלתי נסבלת ומקשה על פתוח המשק.

כך למשל קובעים עורכי הדו"ח כי המערכת הרגולטורית הסביבתית של ישראל מפוצלת ובחלקה מיושנת. ההערכה הסביבתית עדיין אינה מכסה את כל הפרויקטים, המדיניות, המתווים והתוכניות בעלי השפעה סביבתית משמעותית. שיטת ההיתרים הסביבתיים במדינה נשלטת על ידי מספר חוקים נפרדים הייחודיים לנושאים מסוימים. אימוץ טיוטת החוק לייעול הליכי רישוי סביבתי יהווה צעד חשוב לקראת שילוב מהותי של תנאי ההיתר הסביבתי. הבטחת הציות משתפרת אך נותרת בעיקר תגובתית. יכולת הניטור והאכיפה של המדינה לעמידה במדיניות הסביבתית גדלה בעשור האחרון אך נותרה לא מספקת.

לאורך עמודים רבים ממחיש הדו"ח את כשלון המשרד בהתמודדות עם הטמנת הפסולת, ומדגיש את חלקה של הפסולת בפליטות גז החממה המתאן המסוכן. הדו"ח קבע כי "בישראל ישנה התקדמות מוגבלת בחוקים ותקנות לניהול פסולת". למה לא שמעתם על הבעיה עד עכשיו? כי יותר קל להאשים את התעשייה.

כך, חוזר וקורא הארגון לאמץ המלצות שעליהן דיבר המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה בחודשים האחרונים. בין היתר, מחברי הדו"ח ממליצים לקדם את טיוטת החוק לייעול הליכי רישוי סביבתי, "כצעד חשוב לשילוב מהותי של תנאי ההיתר הסביבתי" כמו גם חוק אקלים אחראי, בניגוד לחוק הקיצוני שהציג המשרד.

תחנת הכוח בחדרה
תחנת הכוח בחדרה | צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90

מחברי הדו"ח יכלו לעשות גם הם עבודה מדויקת יותר במתן הקשר לחלק מהנתונים. בעמודים הראשונים של המחקר קובע הדו"ח כי בישראל זיהום האוויר גבוה בהשוואה למדינות ה-OECD (19 מיקרוגרם/מ"ק בהשוואה ל-14). המחברים שכחו להזכיר כי במדינות מדבריות כמו ישראל, חלקיקי האבק, המשפיעים על המדידה, שכיחים יותר מאשר מדינות אירופה הירוקות.

דו"ח הסקירה הסביבתית של ה-OECD צריך להיות נורת אזהרה עבור ממשלת ישראל. מצד אחד: המשך מדיניות פגיעה בסקטור האנרגיה עלול להביא במחסור עתידי בחשמל, כפי שראינו בימים החמים בתחילת הקיץ. מהצד השני, על מקבלי ההחלטות להשקיע את המשאבים במחקר ובפיתוח כדי לייצר מקורות אנרגיה חדשים ונקיים כגון מימן.

יוסי אריה הוא מנכ"ל המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com