לימודי חובה של היסטוריה ואזרחות לעולים - תנאי להצלחת המדינה | דעה

כדי לקדם את הצלחותיה של המדינה, יש לקבוע מכסת שעות חובה ללמידה של קורסים לעולים בנושאים של היסטוריה, אזרחות וממשל, ולא רק לימודי שפה כמו שנהוג כיום, כדי שיחזקו את זיקתם למורשת - ומחויבותם כלפי המדינה

עולים חדשים יורדים ממטוס
עולים חדשים יורדים ממטוס | צילום: רויטרס

אחד מסממני ההצלחה של מדינת ישראל הוא העובדה שמאות אלפי עולים  מבקשים לעלות אליה בכל נקודת זמן, ולהימנות עם אוכלוסייתה הקבועה, זאת למרות המצב הביטחוני הקשה בה. מנתוני "אופק ישראלי", החברה הלאומית לעידוד עלייה לישראל, עולה כי המלחמה במזרח אירופה הביאה לעלייה של כ-61 אלף איש לישראל בשנת 2022.

ישראל קמה והתפתחה מתוך תחושת מעשה היסטורי ומאבק של התנועה הציונית. הציבור שעלה לישראל במשך עשרות שנים הוא ציבור שמחויב לערכי המדינה, והגיע הנה על מנת לשלב את בניין הארץ עם מימוש עצמי אישי.

אני מאמינה שגם כיום, כדי לקדם את הצלחותיה של המדינה, יש לקבוע מכסת שעות חובה ללמידה של קורסים לעולים בנושאים של היסטוריה, אזרחות וממשל (ולא רק לימודי שפה כמו שנהוג כיום), כדי שיחזקו את זיקתם למורשת ומחויבותם כלפי המדינה .

כיום זמן ההמתנה הארוך (כחצי שנה) עד שעולה מקבל לימודי אולפן יוצר פגיעה מהותית בתהליך הקליטה. חלק גדול מהעולים מוותר על לימודי אולפן, וכל עוד התנאים לא ישתפרו המצב רק ילך ויחמיר. מרבית העולים לא מצליחים ללמוד עברית בזמן שהמדינה מעניקה להם סיוע כלכלי.

נוצר מצב שהזרות של העולים גורמת לכך שהם חיים בשולי החברה, בכעס ובתסכול, בגלל חוסר חיבור ערכי ותרבותי. הם מפתחים אדישות, ואף עלולים לפעול נגד האינטרסים של המדינה . מי שרוצה לחיות חיים יהודיים מלאים אינו חייב להיות יהודי על פי הגדרת ההלכה, אבל אין מקום להעניק זכאות לאזרחות למי שאין לו שום עניין לזיקה, להיסטוריה ולאהבת הארץ.

אליזבת זלינסקי
אליזבת זלינסקי

אני סבורה כי המדינה אינה יכולה להתנדב ולצרף לתוכה קבוצות של אזרחים שאינם מזוהים עם הערכים שלה. מדינות אחרות בעולם אינן מאפשרת מדיניות של מתן אזרחות נרחבת כמו בישראל. בקנדה, ניו זילנד, ארצות הברית ואנגליה המדיניות היא שלא מאפשרים אזרחות ללא תנאי קבלה.

אני מאמינה כי קורסים ללימודי חובה בהיסטוריה ואזרחות לעולים יתרמו לחיזוק המדינה, יביאו לכך שהעולים ירצו לנטוע שורשים אמיתיים בה - ויהפכו לחלק מחברה לויאלית ומשגשגת.

אליזבת זלינסקי היא פעילה חברתית למען העולים לארץ ישראל

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com