פרשנות: רה"מ לא נשא נאום הפסד כדי לא להיראות חלש לפני השימוע

נתניהו לא נראה במיטבו כשדיבר בליל הבחירות מול פעילי הליכוד, אך ידע שהוא חייב להצטייר כחזק וכמי שלא צפוי לוותר על כסאו. אחת הסיבות לכך היא הליך השימוע שבפניו יעמוד בעוד כשבועיים

זמן צפייה: 01:56

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הלילה (רביעי) דברים, אך לא מדובר בנאום הפסד – וגם לא בנאום ניצחון. אמנם נתניהו לא נראה במיטבו, אך הוא לא יכול להרשות לעצמו להיראות חלש משתי סיבות עיקריות.

הסיבה הראשונה היא שיש לחכות לתוצאות האמת. כמו שגנץ עדיין לא צריך לעשות נאום ניצחון, כך גם נתניהו לא צריך להכיר בהפסד שלו.

עם זאת, הנתון החשוב ביותר, הפיל שבחדר, הוא שבעוד שבועיים ראש הממשלה יעמוד בפני שימוע. שתי מערכות הבחירות היו ברקע תיקי נתניהו, מה שהיווה גם שיקול מרכזי בקבלת ההחלטות הפוליטיות שלו. ולכן, בבואו של נתניהו להתמודד עם פרשיות אלה, הוא לא יכול להצטייר כחלש וכמי שבקרוב יעזוב את הכיסא שלו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מדגם חדשות 13 המעודכן: כחול לבן מובילה, הרשימה המשותפת – 15

לאחר פרסום המדגמים: גנץ התקשר לעודה; השניים סיכמו להיפגש

ליברמן: "יש רק אופציה אחת – ממשלה רחבה עם הליכוד וכחול לבן"

Bibiui
בנימין נתניהו

נוסף לכך, לנתניהו נשארו קלפים שיכולים לשמור אותו במשחק הפוליטי. אם מנטרלים את שאלת התמיכה של הרשימה המשותפת בבני גנץ, על פי מדגם חדשות 13 יש לנתניהו פוטנציאל גבוה יותר למספר ממליצים גדול מלגנץ – ועל זה הוא בונה.

כל זאת למרות שנתניהו סתר את עצמו, כאשר במהלך הקמפיין כולו אמר שהרשימה המשותפת היא חלק בלתי נפרד מגוש המרכז שמאל שיתמוך בגנץ וכי איימן עודה יהיה שר בממשלה שלו. אך המסרים של הליכוד כבר החלו להשתנות, ומוקדם יותר השר לביטחון הפנים רמז שהרשימה המשותפת לא חלק מגוש השמאל, וכך ניתן גם להבין מדברי נתניהו.

נתניהו וגנץ בביקור בכותל ערב הבחירות
נתניהו וגנץ בביקור בכותל ערב הבחירות | צילום: אלעד מלכה

כאמור, ראש הממשלה הגיע הלילה לנאום מול פעילי הליכוד, והתקבל בקריאות: "לא רוצים ממשלת אחדות". נתניהו אמר בנאומו: "ישראל זקוקה לממשלה חזקה, יציבה וציונית. כזו שמחויבת לישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. לא תהיה ולא יכולה להיות ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות אנטי-ציוניות, ששוללות את קיומה של ישראל כיהודית ודמוקרטית".

"אנחנו עדיין מחכים לתוצאות האמת, אבל דבר אחד ברור – ישראל נמצאת בנקודת זמן היסטורית", המשיך ראש הממשלה. "אנחנו עומדים בפני הזדמנויות כבירות, אתגרים ביטחוניים כבירים, ובראשם האיום הקיומי מצד איראן וגרורותיה ואנחנו נלחמים בה ללא לאות וללא מורא".

עוד אמר נתניהו: "עמדנו במערכה מוטה על ידי תקשורת חד צדדית ולא הוגנת. אבל זה לא הרתיע אותנו ולא עצר אותנו. פעלנו יחד והבאנו הישגים שלא ייאמנו מול חד צדדיות כזאת". לבסוף הוסיף: "אני מודה לח"כים מהליכוד – פעלנו כתף אל כתף, עמדנו יחד בלכידות ונעמוד יחד מלוכדים במשימות שלפנינו".

Likuuud
רשימת הליכוד

כאמור, מוקדם יותר הלילה ארדן התייחס למדגמים בטלוויזיה:  "עלינו להמתין לתוצאות האמת שיכולות לשנות משמעותית את תמונת המצב. גם לפי המדגמים יש רוב ממליצים לראש הממשלה נתניהו ולגוש הימין, כיוון שהרשימה המשותפת לא תהיה חלק מאף ממשלה שתקום והצגתה כחלק מגוש השמאל היא פיקציה. לכן, יש להטיל על ראש הממשלה את הרכבת הממשלה".

"וכפי שאמרתי פעמים רבות: אין מקום לפסילות וחרמות של כחול לבן על ראש הממשלה ועליה לכבד את בחירת חברי הליכוד גם אם אינם מורגלים בהליכים דמוקרטיים. אני מודה מעומק הלב לכל פעילי הליכוד על המאמץ האדיר ולתומכי הליכוד הרבים בכל רחבי המדינה", הוסיף.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן מצביע בקלפי
השר לביטחון פנים גלעד ארדן מצביע בקלפי | צילום: טוויטר

על פי תוצאות מדגם חדשות 13, כחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד קיבלה 32 מנדטים ואילו הליכוד בראשות בנימין נתניהו עומדת על 30 מנדטים. גוש המרכז-שמאל ביתרון עם 59 מנדטים וגוש הימים עם 53 מנדטים. ישראל ביתנו נשארת לשון המאזניים עם 8 מנדטים.

על פי המדגם, המפלגה השלישית בגודלה היא הרשימה המשותפת עם 15 מנדטים. ש"ס עם 9 מנדטים, יהדות התורה עם 8 מנדטים, ימינה עם 6 מנדטים, והמחנה הדמוקרטי והעבודה-גשר עם 6 מנדטים.