התנהלות נתניהו מוכיחה: הגבלת ההפגנות חשובה לו יותר מכל סוגיה

רה"מ שינה את עמדתו בדיון בקבינט הקורונה ותמך בסגר נוקשה, רק כשהבין שכך יוכל להגביל את המחאה נגדו בחקיקה. נתניהו אמר בישיבה: "גם אחרי הסגר נצטרך למצוא מתווה להגבלת ההפגנות" • פרשנות

זמן צפייה: 01:44

התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (רביעי) בקבינט הקורונה הוכיחה לכולם שסוגיית ההפגנות חשובה לו יותר מכל סוגייה אחרת.

נתניהו הגיע לישיבה וניסה בתחילה דווקא לרופף את הסגר מלא, כלומר תמך בהמשך פעילות משקית ובתוכנית שר האוצר. אך מהרגע שהובהר לו שמשפטית, אם תימשך הפעילות המשקית אז יימשכו ההפגנות ואי אפשר יהיה לתקן את חוק הקורונה, הוא הלך צעד אחורה וחזר לעמדה הנוקשה של סגר מלא.

בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כמו כן, הפרויקטור רוני גמזו והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו, על סמך המסקנות מהסגר הראשון, תמכו בכך שחלק מהמשק ימשיך להתקיים, אך נתניהו הלך נגד המלצות הדרג המקצועי ואף רצה להשאיר אותם בחוץ בחלק מהישיבה, כדי שיהיה אפשר לבטל את הפהגנות בבלפור.

"גם אחרי הסגר המלא נצטרך למצוא מתווה להגבלת ההפגנות", אמר נתניהו בקבינט הקורונה, מה שמעיד כל כוונותיו.

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: קריים מיניסטר

בתום שעות של דיונים, קבינט הקורונה הכריע: סגר מלא מיום שישי

אם נתניהו אכן חפץ בהידוק הסגר כאמצעי לדכא את ההפגנות, הרי שהערב הוא קיבל את מבוקשו. בתום שעות של דיונים בקבינט הקורונה באשר להחמרת ההגבלות והחרפת הצעדים נגד התפשטות מגפת הקורונה, השרים החליטו כי החל מיום שישי הקרוב, 25 בספטמבר, ועד למוצאי שמחת תורה, 10 באוקטובר, ישראל תיכנס לסגר מלא - במתכונת חמורה יותר מזו שהייתה בחודש אפריל. מסתמן כי עוד הלילה המהלך, שלא אושר בקבינט, יובא לאישור הממשלה.

רשות החירום הלאומית היא זו שתקבע מה חיוני ומה לא. ההפגנות, ככל הנראה, יוכלו להתקיים בקפסולות של עד 20 משתתפים. כל העסקים ייסגרו, למעט מרכולים, בתי מרקחת ומפעלים חיוניים לכלכלת ישראל. סוגיית ההפגנות תיפתר בחקיקה נפרדת, לפיה הפגנה תתאפשר בקבוצה של עד 20 איש, ולא רחוק יותר מקילומטר מהבית.

נתניהו ניסה להוציא אותו מהדיון. פרויקטור הקורונה רוני גמזו
נתניהו ניסה להוציא אותו מהדיון. פרויקטור הקורונה רוני גמזו | צילום: חדשות 13

בתי הכנסת יהיו סגורים פרט ליום הכיפורים עצמו בשטח פתוח עד 20. מסתמנת הסכמה, לפיה מנהיגי הציבור החרדי יקראו לציבור לקיים את התפילות בחוץ, למרות שבתי הכנסת יישארו פתוחים במהלך יום כיפור.