פרשנות: מהי הדרך הנכונה של האופוזיציה לנהל המאבק נגד נתניהו?

על מנת להשיג תמיכה ציבורית שתעזור לסכל את החוק שימנע את הסרת החסינות של רה"מ, על מתנגדי המהלך להעביר מסרים הנוגעים לחשדות נגד נתניהו - ולהתנער מאמירות שניתן לפרשם כהשוואה לנאציזם

זמן צפייה: 03:32

האופוזיציה בישראל מנהלת את אחד המאבקים המשמעותיים ביותר שנראו בזירה הציבורית הישראלית, נגד המהלך של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבש חוק שימנע את הסרת חסינותו.

הדרך הנכונה לנהל את המאבק היא לתקוף את ראש הממשלה בניסוחים דומים לאלה שבהם השתמש אתמול (שלישי) חבר הכנסת גבי אשכנזי, כגון "עיר מקלט לעבריינים". כך, תצליח האופוזיציה להשיג תמיכה ציבורית. עם זאת, המתנגדים לתכנון של ראש הממשלה צריכים להתנער מאמירות דומות לאלו של נשיאת בית המשפט העליון אסתר החיות, שניתן לפרשם כהשוואה לגרמניה הנאצית.

ישנן שתי התרחשויות בזמן הקרוב שכדאי לחכות ולראות כיצד יתפתחו. הראשון הוא בחירת מבקר המדינה בהצבעה חשאית, ביום שבו עשויה להתרחש השבעת הממשלה, אם נתניהו יצליח להרכיבה. לאחר אירוע זה נדע אם ראש הממשלה הצליח למנות מבקר שמתאים לו, או שלתפקיד ייכנס אדם שיבלום את התוכניות שלו. כמו כן, העיניים נשואות לאופן שבו גדעון סער יפעל בסיפור הזה, ואם יהיה מישהו בליכוד שלא ילך עם המהפכה המשפטית הגדולה של נתניהו.

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו: "מטרת ההדלפות המגמתיות – לזרוע פחד ולמנוע שינויים"

אשכנזי: "נהיה חומת מגן מול ניסיונות לרמוס את הדמוקרטיה"

"ההיסטוריה הגרמנית מלמדת שמוסדות דמוקרטים לא ישרדו כל מתקפה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכ''ל לשעבר גבי אשכנזי
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכ''ל לשעבר גבי אשכנזי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול נאם לראשונה ח"כ אשכנזי בכנסת, ותקף את חוקי החסינות של ראש הממשלה והניסיונות להפחית מכוחות של ביהמ"ש העליון: "כאשר יהיה ניסיון לשים למרמס את עקרונות הדמוקרטיה, לפלג ולשסע - אנחנו נהיה חומת מגן שלא ראיתם כמותה".

"נעמוד על המשמר למען עקרונות אכיפת החוק. נעשה זאת בכנסת, ברחובות ובכיכרות. לאור המציאות הנוכחית המתהווה - זה קרוב מתמיד", המשיך אשכנזי. "מחויבותה של כחול לבן יחד עם האופוזיציה, היא לוודא שראש הממשלה לא יצליח להעביר את חבילת החוקים האנטי דמוקרטיים וליצור לעצמו עיר מקלט. אני פונה לחבריי בקואליציה - אל תאפשרו בהסכמים הקואליציוניים חסינות לחשודים בפלילים. אני מאמין כמוכם שאף אדם לא מעל החוק, גם אם הוא ראש הממשלה".

גבי אשכנזי נואם לראשונה בכנסת
גבי אשכנזי נואם לראשונה בכנסת

לפני כן, נשיאת בית המשפט העליון ציטטה מאמר הנוגע לתהליכים שעברו בגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון, והסבירה: "הלקח מהאירועים ההיסטוריים הוא ששמירה על עצמאות השופטים היא מאבני היסוד בכול משטר דמוקרטי". את הדברים אמרה בנאום שנשאה בכנס שנתי של עמותת משפטנים ישראל-גרמניה בעיר נירנברג.

"רובכם, בני הדור הצעיר, נולדתם למציאות חדשה, עשרות שנים לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה. נולדתם למדינות שחרטו על דגלן ערכים של דמוקרטיה מהותית והגנה על זכויות אדם. יש להניח כי אתם נוטים להאמין שהמוסדות המגנים על הדמוקרטיה יעמדו לנצח ויישרדו כל מתקפה. בהקשר הזה אני רוצה להביא בפניכם דברים שפורסמו בפברואר 1933 במאמר המערכת של עיתון יהודי מוביל בגרמניה", אמרה נשיאת העליון, והמשיכה לצטט: "'איננו שותפים לדעה שעכשיו, כשמר היטלר וחבריו סוף-סוף השיגו את הכוח שהתאוו לו זמן רב כל כך, הם יישמו את ההצעות שהופצו; הם לא ישללו פתאום את זכויותיהם החוקיות של יהודי גרמניה. הם לא יוכלו לעשות זאת כי אי אלו גורמים מכריעים מרסנים את הכוח תחת בקרה. והם בוודאי לא רוצים להתדרדר במדרון הזה'".

אסתר חיות
אסתר חיות | צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו התייחס שלשום לפרסומים כי הוא מגבש חוק שימנע את הסרת חסינותו: "המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי - אך אין זה אומר בית משפט שהוא כל-יכול. בתקשורת מתפרסמות הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות שכוללות הצעות לא נכונות. כל זה נעשה כדי לזרוע פחד ולמנוע שינויים כלשהם, במטרה לבלום את השבת האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל. האיזון הזה דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר. אלה חוקים שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת מסתננים. אני נחוש לפעול ללא מורא למענכם, אזרחי ישראל".