נתניהו מזהה הזדמנות: הצהרתו לגבי סיפוח אינה רק ספין • פרשנות

רה"מ מבין שסירוב פלס' לתוכנית השלום יעניק לגיטימציה אמריקנית למהלך. במקרה כזה, ביהמ"ש יוחלש, הרמטכ"ל עלול להתפטר והפלסטינים עשויים לדרוש מדינה אחת לשני עמים

בחירות 2019: הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי סיפוח או החלת החוק הישראלי על חלקים מהגדה המערבית אינן ספין בחירות. לפחות לא רק ספין בחירות. מדובר בשינוי אמיתי ודרמטי בעמדתו עם משמעויות מרחיקות לכת על אופיה של המדינה.

בעבר נתניהו שלל על הסף סיפוח/החלת החוק, אבל בתקופה האחרונה הוא פתוח מאוד לבצע מהלך כזה. לא רק לדבר, לבצע. התחלתי לשמוע רמזים לכך כבר לפני שבועות ארוכים מגורמים בסביבת נתניהו שאינם עוסקים בפוליטיקה אלא בסוגיות מדיניות-ביטחוניות ומאז המסר הזה רק חוזר ומתחדד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה | צילום: ללא קרדיט

ההכרה של טראמפ בריבונות ישראל בגולן דוחפת את נתניהו לבחון מהלך דומה גם בגדה המערבית. נתניהו מבין שיש שעת כושר עם ממשל טראמפ שכנראה לא תחזור בעתיד הנראה לעין. טראמפ יהיה מוכן להכיר בסיפוח חלקים מהגדה ויימנע מהלכי ענישה בין-לאומיים נגד ישראל במועצת הביטחון.

קידום מהלך סיפוח/החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה המערבית קשור בהצגת תוכנית השלום של טראמפ. התוכנית מדברת על כך שכל ההתנחלויות, לא כולל 60 מאחזים לא חוקיים שיפונו, יישארו על כנן. לכך, יש להוסיף אזורי ביטחון וכבישים. מדובר על 10%-15% מהגדה המערבית שלפי תוכנית טראמפ יישארו חלק מישראל.

האתגר של נתניהו יהיה לשכנע את קואליציית הימין הקיצוני שלו לא להתנגד לכך שכאשר תוכנית טראמפ תוגש ישראל תשיב ב"כן, אבל". כלומר – תהיה מוכנה לראות בתוכנית בסיס למו"מ אבל תציג הסתייגויות. הפלסטינים קרוב לוודאי ידחו את התוכנית על הסף. במצב כזה נתניהו סבור שיוכל לקבל לגיטימציה מטראמפ להתחיל במהלכי סיפוח/החלת החוק על 10%-15% מהגדה שתוכנית טראמפ נותנת לישראל.

רויטרס
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בכנס בלאס וגאס

נתניהו, היה כמובן מעדיף לבצע בשלב הראשון מהלך מינימליסטי, כמו סיפוח מעלה אדומים כחלק מחוק ירושלים רבתי או החלת החוק הישראלי על כל ההתנחלויות. אבל לאור העובדה שאם ינצח בבחירות ירכיב ממשלת ימין קיצונית, יהיה עליו לחץ אדיר לבצע מהלך מרחיק לכת עוד יותר של סיפוח ממש של כל ההתנחלויות או אפילו של כל שטח C שמהווה 60% מהגדה המערבית.

קשה להגזים במשמעות הדרמטית של סיפוח/החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה המערבית - זה ישמוט את הקרקע מתחת לכל תורת ההפעלה של הכיבוש הישראלי בשטחים ב-52 השנים האחרונות.  במיוחד, מדובר במהלך שישמוט את הקרקע מתחת ליסודות המשפטיים שעליהם נשען מנגנון הכיבוש, כמו עיקרון של תפיסה לוחמתית של השטח או העיקרון לפיו מדובר בכיבוש זמני וכו'. יסודות משפטיים אלה מנעו את הפיכת ישראל למדינה מנודה. קרוב לוודאי שמהלך כזה יביא לפתיחת חקירה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג ולהידרדרות דרמטית ביחסים עם מדינות מערב אירופה. נתניהו, שנשען באופן בלעדי על טראמפ ותמיכתו פחות מוטרד מהסוגיה הזו.

יקוזזו כספי הטרור. יו"ר הרשות אבו מאזן
יקוזזו כספי הטרור. יו"ר הרשות אבו מאזן | צילום: רויטרס

מהלך "סיפוחי" כזה או אחר יהיה חייב לבוא עם פסקת התגברות והחלשה נוספת של בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה ומוסדות נוספים כמו צה"ל והשב"כ - שמתנגדים למהלך. קיימת סבירות לא מועטה שמהלך כזה יביא להתפטרות של רמטכ"ל, יועץ משפטי לממשלה ופקידים בכירים נוספים שלא יהיו מוכנים לקחת חלק במהלך כזה, בין טענה לאי-חוקיות, ובין אם מסיבות ביטחוניות או מוסריות.

קשה לדעת מה תהיה התגובה הפלסטינית למהלך כזה. אינתיפאדה? לא בטוח בכלל. כאוס בגדה המערבית? קרוב לוודאי. פירוק הרשות הפלסטינית? אפשרות סבירה. האם זה יביא לשינוי הפרדיגמה הפלסטינית משתי מדינות לדרישה למדינה אחת עם שוויון זכויות? כמעט בטוח.