אין צורך בוועדת חקירה, נתניהו כבר קבע שהוא אשם | דעה

בסיכומים שהגיש לוועדת החקירה בעניין האסון בהר מירון, קבע ראש הממשלה במפורש שהוא האחראי הישיר לאסון 7 באוקטובר שכן טענתו היא שמכיוון שהוא טרוד ועסוק כל כולו בענייני הביטחון - אין לו זמן וקשב לעסוק בזוטי דברים. אז היכן היה האיש שכל כולו מוקדש לביטחון הלאומי, שעה שמדינה שלמה הופקרה לחלוטין? המסקנות כתובות. נתניהו כתב אותן

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אין צורך בהקמת ועדת חקירה לצורך קביעת האחריות לאסון 7 באוקטובר. בסיכומים שהגיש לוועדת החקירה בעניין האסון בהר מירון, שאליה צורפה חוות דעת משפטית של פרופ' אריאל בנדור, קבע ראש הממשלה בנימין נתניהו במפורש שהוא האחראי הישיר לאסון הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל מאז שואת העם היהודי.

ביקשתי לבדוק האם יש בחומר הזה שהגיש נתניהו לוועדה כדי להשליך על אירועי 7 באוקטובר. בעדותו בפני ועדת החקירה טען נתניהו כי איש "לא משך בדש בגדו..." והתריע על הליקויים. הוועדה קבעה שלא היה צורך למשוך בדש הבגד כי "הכתובת הייתה על הקיר". אינטרסים פוליטיים הם שהביאו את מקבלי ההחלטות, ונתניהו בראשם, להתעלם מהכתובת הזו. לפי מיטב זכרוני, זו הפעם הראשונה שוועדת חקירה ממלכתית קובעת שהחלטה שהביאה למותם הטראגי של 45 אנשים התקבלה משיקולים פוליטיים.

בחוות הדעת המשפטית שהוגשה מטעם נתניהו, ניסה פרופ' בנדור למקד את תחומי אחריותו של ראש הממשלה בנושאי הביטחון הלאומי בקבעו כי "תפקידו של ראש הממשלה - למעשה: התמקדות בביטחון הלאומי" (ההדגשה במקור – מ.ג.). בנדור מצטט אמירה לפיה "לעתים קרובות נושאים אלו (ענייני הביטחון) משתלטים על סדר יומו עד שאין דעתו פנויה במידה מספקת לטיפול בשאר ענייני המדינה".

ועדת נאור לחקירת אסון מירון
ועדת נאור לחקירת אסון מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדברי הסיכום שלו כותב פרופ' בנדור כי "אין לייחס אחריות לאסון ולא ראוי לייחס אחריות - הן במבט לעבר והן מתוך מבט לעתיד לראש הממשלה נתניהו...", וכאן מצטט הכותב מפסק דינו של בית המשפט העליון: "ראש הממשלה נושא באחריות כבדה לביטחונם ורווחתם של אזרחי ישראל..." (ההדגשה לא במקור – מ.ג.).

הואיל ועל פי הכלל השגור במקומותינו "שלוחו של אדם כמותו..." הרי שיש כאן קביעה מפורשת של נתניהו כי כיון שהוא טרוד ועסוק כל כולו בענייני הביטחון - אין לו זמן וקשב לעסוק בזוטי דברים ולהתפנות לקרוא את הכתובת של הקיר כדי לנסות ולמנוע את מותם הטראגי של 45 אנשים.

מוטי גלוסקה
אל"מ (מיל') מוטי גלוסקה | צילום: תמר מצפי

השואל התמים ישאל את נתניהו היכן היית ערב ה–7 באוקטובר. מהדברים ההולכים ומתבררים אט אט, מתברר כי היו די סימנים מעידים על האסון המתרגש ובא. הכתובת לא רק הייתה על הקיר, זו הייתה כתובת אש. היכן היה האיש שלפי אמונתו כל כולו מוקדש לביטחון הלאומי, שעה שמדינה שלמה הופקרה לחלוטין, וכאשר חלקים ממנה נכבשו על ידי האויב - דבר שלא קרה בישראל מאז הקמתה. כאשר מחברים את הדברים אותם הטיח נתניהו באהוד אולמרט אחרי מלחמת לבנון השנייה, וכאשר קוראים את חוות הדעת שצירף לסיכומיו בפני ועדת החקירה, ניתן לומר כי "בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל" (תהילים ז, טז).

ככל שנתניהו יתייצב אי פעם בפני חוקריו, בקשר לאסון 7 באוקוטבר, אלו אמורות להיות הראיות הראשונות שיוצגו בפניו. אלא שכאמור, אין צורך בחקירה בהקשר לשאלת האחריות העליונה לאסון הנורא של 7 באוקטובר, ואין צורך להמתין שנים למסקנות של ועדת חקירה. המסקנות כתובות. נתניהו כתב אותן.

ד"ר מוטי גלוסקה הוא אל"מ במיל', מומחה בתחום וועדות חקירה וקבלת החלטות, חוקר ומרצה בנושא ההיסטוריה הצבאית של ישראל, ביטחון לאומי ומדעי המדינה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com