איראן, הפלסטינים והמהפכה במוקד: פגישות נתניהו ומנהיגי אירופה

היום יטוס ראש הממשלה לרומא - שם ייפגש עם מקבילתו ג'ורג'יה מלוני, שעלתה לשלטון לאחרונה. כמה ימים לאחר מכן יפגוש את קנצלר גרמניה אולף שולץ. נתניהו צפוי להעלות בפני המנהיגים כמה נושאים חשובים. כל זה יקרה בחדרים סגורים, ויהיה מעניין לראות מה מתוך הנושאים הללו גם ייאמר פומבית או יודלף | פרשנות

Fjfjsx
מלוני, נתניהו ושולץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, רויטרס

כשגל המחאה נגד ההפיכה המשפטית בעיצומו, בחר ראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת מהארץ פעמיים, בהפרש של פחות משבוע. ראשית לאיטליה ואז לגרמניה, שם ייפגש עם שני מנהיגים אירופים המייצגים תפיסות עולם שונות ואף מנוגדות: ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני וקנצלר גרמניה אולף שולץ.

מלוני היא מנהיגת מפלגת הימין בעלת השורשים הנאו-פאשיסטיים "האחים של איטליה". שולץ הוא מנהיג שמאל מן המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. אלו יהיו פגישות מאתגרות לשניהם, כל אחד וטעמיו עימו. הדבר האחרון שמלוני רוצה לעשות הוא לבקר את ישראל או את נתניהו - במערכת הבחירות האחרונה שלה היא אף הדגישה את קשריה הטובים עם הליכוד. שולץ, קנצלר גרמניה, דואג לתמוך בישראל כמעט בכל נושא בשל המטען ההיסטורי של השואה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-0110222038' autoplay='0' credit='' desc='מהשוליים הניאו-פאשיסטיים - לשלטון: כך כבשה מלוני את איטליה' poster='' kid='1_rcwhlcpj' duration='']

מלוני נבחרה אחרי שהשיקה קמפיין פופוליסטי שלא היה מבייש את הליכוד ואפילו לא את עוצמה יהודית, אבל בניגוד לממשלת נתניהו וחבריה שמסתערים כאחוזי אמוק על מערכת המשפט ומתנהלים כפיל בחנות חרסינה, מלוני מבצעת שינויים בהדרגה ומפתיעה את כל מבקריה - היא שקולה, היא מדודה והיא מיישמת רבות מתוכניות קודמיה כמו התכנית הכלכלית שלה שהיא בעצם המשך של תוכנית ראש הממשלה הקודם, הכלכלן מריו דראגי.

מנהיגת מפלגת ''האחים של איטליה'', ג'ורג'יה מלוני
מנהיגת מפלגת ''האחים של איטליה'', ג'ורג'יה מלוני | צילום: רויטרס

ממש כמו בישראל, למלוני ואנשיה יש ביקורת נוקבת על מערכת המשפט ועל השופטים בארצם, שלדידם הם "שמאלנים". יש להם גם בטן מלאה על השידור הציבורי האיטלקי שגם הוא נחשב על ידם כ"שמאלני", על הבטחון האישי שאצלם נכנס תחת סעיף "המהגרים הלא חוקיים" ועל הקהילה הלהט"בית. אך למרות קווי הדמיון ברטוריקות של ממשלת נתניהו ושל מלוני, בתחום המעשה תהום מפרידה ביניהם.

סביר שזה לא יקרה, אבל אם נתניהו - המנהיג עם הניסיון הרב - היה מבקש ממנה, הטירונית, עצה - היא יכולה הייתה להשיב לו בפתגם "החיפזון מן השטן" ולהוסיף כי היא פועלת ליישום הצהרות הבחירות שלה. אבל עקב בצד אגודל, לציבור קל יותר לספוג שינויים קלים, למרות שברור לה לאן היא חותרת בסופו של דבר.

קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ | צילום: רויטרס

נתניהו יאמר גם לה וגם למקבילה הגרמני כי "אין חשש לדמוקרטיה הישראלית בעקבות הרפורמה. אנחנו בסך הכול מחזירים את האיזון למערכת שיצאה מכלל שליטה". הוא גם יעטר זאת בחידוד לשון באנגלית שהפכנו ממדינת חוק (Law) למדינה של עורכי דין (Lawyers). היא ודאי תחייך בנימוס, שולץ כנראה יחייך אף פחות ממנה. נתניהו גם ירגיע ויאמר כי הרפורמה דווקא תביא לשגשוג הכלכלה הישראלית ויצטט את חתן פרס נובל לכלכלה ישראל אומן.

אלא שנתניהו לא מגיע לרומא ולברלין כדי לדבר על המהפכה המשפטית. על הפרק, בראש ובראשונה, נמצא הנושא האיראני, כשהודות לכך שדחף ודירבן את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לצאת מהסכם הגרעין - איראן נמצאת כרגע במרחק של 12 יום, מרגע שתחליט על כך, מהעשרת אורניום לרמה שיכולה לשמש לייצור נשק גרעיני. סביר כי נתניהו יציין שוב את הקו האדום של 90% העשרת אורניום, על אף שלבני שיחו, כמו גם לאיראנים, ברור שכרגע אין לישראל אופציה צבאית אמינה לעצור את הרפובליקה האיסלאמית. מנגד, ישראל פועלת ותמשיך לפעול בזירה האיראנית בתחום הסייבר ובניסיונות לפגוע ביציבות המשטר שם.

איראן נהנית כיום מהברית המתהדקת עם רוסיה וסין - שתי מדינות השותפות להסכם הגרעין. רוסיה עשויה, ואולי אפילו צפויה, לספק לאיראן מערכות הגנה אוויריות מתקדמות - כמו גם מטוסי קרב. בזירה הדיפלומטית הן לא ימהרו להטיל על איראן סנקציות בינלאומיות כואבות במסגרת מועצת הבטחון של האו"ם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

עוד על הפרק יעמוד העניין הפלסטיני, כשמלוני ושולץ יביעו את דאגתם מההתדרדרות המואצת בסוגיה הפלסטינית, יזכירו את אירועי חווארה ואת החלטות הבנייה של הממשלה בשטחים. נתניהו ישוב על ההבטחה שלא יהיה סיפוח. הוא אמר את זה גם לנשיא צרפת עמנואל מקרון וגם לשר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. הוא ידגיש כי לא יהיה שינוי כלשהו בסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים שנמצאים בפיקוח הווקף.

כל זה יקרה בחדר הסגור וכמו תמיד יהיה מעניין לראות, מה מתוך שלל הנושאים האלה, גם ייאמר פומבית או יודלף, כשברקע האמירה המהדהדת מביקורו האחרון של נתניהו באירופה, כשנשיא צרפת מקרון אמר לו ש"אם הרפורמה המשפטית תתממש כפי שהיא, צרפת תאלץ להסיק כי ישראל התנתקה מהתפיסה הרווחת של הדמוקטיה".

גיל תמרי הוא עורך חדשות החוץ של חדשות 13