עקב התמיכה בו: נתניהו לא יוכל לסרב לתוכנית טראמפ • פרשנות

יש להניח שמערכת היחסים של רה"מ עם הנשיא האמריקני סייעה לו לנצח בבחירות - והדבר מפחית את יכולת ההתנגדות של נתניהו לתוכנית השלום האמריקנית • בולטון: מעריך שהתוכנית תפורסם בקרוב מאוד

 בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במוזיאון ישראל בירושלים
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

ניצחונו של בנימין נתניהו בבחירות התאפשר, במידה רבה, בזכות מערכת היחסים שלו עם נשיא ארה"ב טראמפ – שיש להניח שהעניקה לנתניהו כמה מנדטים משמעותיים. הכרת הנשיא האמריקני בריבונות הישראלית בגולן, שאחריה הגיע ביקורו של נתניהו בוושינגטון וההצהרה הרשמית, כמו גם הסכמתו של טראמפ לשימוש שעשה נתניהו בדמותו במהלך קמפיין הבחירות שלו – מעידים כולם על התמיכה האמריקנית בנתניהו, שסייעה לו כאמור להגיע כמנצח אל קו הסיום של מערכת הבחירות.

לאור מצב העניינים הזה, יש להניח שנתניהו כעת לא יהיה בעמדה שבה הוא יוכל להיכנס לעימות עם טראמפ סביב תוכנית השלום האמריקנית, ולא יוכל לסרב לה, הגם שהוא עשוי להתנגד לחלק מסעיפיה. ייתכן שטראמפ יניח כי נוכח תרומתו הרבה, הוא אפילו לא יזדקק לבקש באופן מוצהר את תמיכתו של נתניהו, ויצפה לקבלה ללא אומר.

במידה שנתניהו מעוניין שטראמפ לא יישם את תוכנית השלום, הוא יצטרף לנסות לדחות את הגשתה ככל האפשר, עד לפתיחת קמפיין הבחירות לנשיאות 2020 של טראמפ. במקרה כזה, יקווה נתיהו שהקהילה האוונגליסטית תסייע לו לקבור את התוכנית.

לישראל יש ממה לחשוש? טראמפ ונתניהו
נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

בתוך כך, התייחס היום (טראמפ) לניצחונו של נתניהו, והצהיר כי "נתניהו הוא חבר טוב ואני רוצה לברך אותו. כולם אמרו שאין סיכוי לשלום, אבל ניצחונו של נתניהו בבחירות הוא סימן טוב לשלום ואני חושב שיש עכשיו סיכוי גבוה יותר". בתגובה, הודה לו נתניהו על התמיכה האדירה בישראל, כולל ההכרה בירושלים ובגולן, וכן על העמדה האיתנה מול המשטר האיראני הכוללת את החלטת הנשיא משלשום נגד משמרות המהפכה של איראן. שני המנהיגים חזרו והביעו הערכה על הידידות העמוקה ביניהם ובין המדינות. היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הודיע כי הוא מעריך שתוכנית השלום האמריקנית תפורסם "בעתיד הקרוב מאוד".

בשעות הערב, אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "אנחנו עובדים על הצגת החזון שלנו לפתרון הסכסוך. רבים ניסו לפנינו ונכשלו, ואנחנו מלאי תקווה שהתוכנית שלנו תייצר תנאים שיאפשרו לישראלים ולפלסטינים להגיע לפתרון". עוד הוסיף פומפאו כי אינו יכול לדמיין מצב שבו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני תהיה השפעה על מידת העוינות של איראן או חזבאללה כלפי ישראל.

מנהיגים נוספים בעולם כבר הספיקו לברך את נתניהו על ניצחונו. הראשון לברך היה סבסטיאן קורץ, קנצלר אוסטריה, שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מזל טוב לראש הממשלה נתניהו על התוצאות המצוינות בבחירות הלאומיות אתמול. התוצאות הרשמיות אמנם עדיין לא התפרסמו, אבל דבר אחד ברור: זכית שוב באמון האזרחים בישראל במספר שיא". עוד הוסיף קורץ כי "הוא מצפה לעבוד ביחד בעתיד, לטובת האזרחים בישראל ואזרחי אוסטריה".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי הגדיל ובירך את נתניהו בעברית. מודי התייחס לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות, וכתב שהוא מצפה להמשך השותפות ההדדית בין המנהיגים.

מתיאו סלביני, שר הפנים של איטליה שנחשב בעיני רבים לראש הממשלה הבא של המדינה, שיבח את נתניהו על התוצאות: "עבודה יפה לחבר ביבי, וחיבוק לעם ישראל", כתב סלביני בטוויטר.

כזכור, עם ספירה של יותר מ-97% מהקלפיות, תוצאות האמת מצביעות על ניצחון בפער גדול לגוש הימין והחרדים – 65 מנדטים לעומת 55 של גוש המרכז-שמאל והמפלגות הערביות. כחול לבן והליכוד זכו שתיהן ל-35 מנדטים. מפלגת העבודה התרסקה לשישה מנדטים, בהשוואה ל-24 שקיבלה המחנה הציוני ב-2015. ישראל ביתנו ואיחוד מפלגות הימין צפויות לקבל חמישה מנדטים כל אחת, ומרצ וכולנו - ארבעה מנדטים. רע"ם-בל"ד עוברת לפי שעה את אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים, אך הנתון הזה יכול להשתנות. מפלגת גשר של אורלי לוי, הימין החדש בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד וזהות בראשות פייגלין נמצאות מתחת לאחוז החסימה.

עוד במהלך ספירת הקולות, התקבלו נתניהו ורעייתו שרה אמש בהיכל שלמה שבתל אביב באהדה רבה מחברי הרשימה ומפעילי המפלגה, כשברקע קריאות "הוא קוסם". "זה לילה של ניצחון אדיר. אני נרגש מאוד", אמר נתניהו. "הישג כביר ודמיוני, כמעט בלתי נתפס, מול תקשורת מגויסת בתנאים בלתי אפשריים, והליכוד גדל באופן דרמטי", אמר ראש הממשלה, כשברקע קריאות בוז מהקהל. "עם ישראל נתן בי אמון בפעם החמישית. מתי קיבלנו כל כך הרבה מנדטים? לפי רוב המדגמים גוש הימין בהנהגת הליכוד ימשיך להוביל את מדינת ישראל בארבע השנים הקרובות".

ראש הממשלה בירך והודה למשפחתו, לפעילים ולמצביעים: "תודה לכם, אנחנו אוהבים אתכם. אתם נהדרים. אתם זוכרים לפני 23 שנים זה היה הפעם הראשונה ששרה ואני עמדנו כאן והנה אנחנו חוזרים לעשות זאת בזכותכם ולמענכם. אני אומר זאת מעומק ליבי, שליחות גדולה מנחה אותנו. שליחות גדולה מנחה אותי. אני פועל יום בלילה בשמכם, למענכם, למען המדינה, למען העם שלנו, למען הארץ שלנו".