אינספור האפשרויות שיכולות להפוך את הנגב לאזור משגשג

מגרש המשחקים המושלם לתיירות, קולינרית ויין, ואבן שואבת לנוודים דיגיטליים. אם יש הזדמנות של ממש להפריח את הנגב – זו ההזדמנות. טור דעה

מצפה רמון
אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בשבוע שעבר התכנסו ראשי הרשויות בנגב לפורום ראשון מסוגו בנושא עידוד וקידום התיירות בנגב. ‏התיירות בנגב היא לא דבר חדש כמובן, אבל העולם משתנה בקצב מהיר ‏והקורונה, שהאיצה תהליכים מכל התחומים, שינתה בצורה משמעותית את עולם התיירות ומביאה איתה הזדמנויות חסרות תקדים לנגב.

הנגב מהווה 60% משטחה של מדינת ישראל ויש בו אינסוף אפשרויות שמשוועות לפרויקטים של פיתוח עם חזון ולתקציבים ממשלתיים ופרטיים. לא במקרה, משרד ‏התיירות ‏מקדם כעת את הנגב כיעד תיירותי מוביל בישראל ושר התיירות אף הצהיר - "לאירופים יש את האלפים ולנו יש את הנגב".

הנגב הוא מגרש המשחקים המושלם לכל תייר שמחפש לחוות והדור החדש של המטיילים מחפש היום חוויה שלמה, יותר מטיול קלאסי. כלומר, הישראלים והמטיילים הבינלאומיים רוצים להרגיש, לטעום, להתנדב, להריח טעמים מקומיים וליהנות מתרבויות אותנטיות והנגב הוא היעד המושלם לעשות זאת. מטבע עוצר נשימה ומכתשים ייחודיים, אירוח בדואי אותנטי, ‏תיירות אקסטרים, מקומות לינה ייחודיים ועוד.

המגמה השנייה שהקורונה האיצה היא הכמיהה לתיירות החקלאית, ‏שמשולבים בה תיירות קולינרית ותיירות יין.  ברחבי הנגב פזורים עשרות משקים שמציעים מאכלים מקומיים, חקלאות חדשנית, וכרמים ויקבים מדבריים שאין ‏להם מקביל בעולם והופכים את ‏הצעת הערך של המקום לייחודית ומבדלים אותה בצורה משמעותית ‏כייעד תיירותי שונה ומושך.

בנוסף, גם ‏הפוטנציאל הכלכלי הוא משמעותי. במקום כמו Napa Valley, ‏בארצות הברית למשל, ‏המתמקדת בתיירות יין, מגיעים כ-3.8 מיליון מבקרים בשנה שמוציאים במסגרת ביקורם שם 2.2 מיליארד דולר בשנה - הוצאה ממוצעת של 250 דולר ליום.

אין ספק כי גם אצלנו, תיירות יין וקולינריה, החביבה כל כך גם על הישראלים, מהווה הזדמנות נהדרת לחבר בין הקולינריה, החקלאות והקהילה המקומית, כחלק אינטגרלי של המוצר התיירותי באזור. חיבור זה ייצר כלכלה מקומית מקיימת ומכלילה, מקומות עבודה וימשוך אוכלוסייה חדשה‏ ותחושת גאווה מקומית.

ניקול הוד סטרו
ניקול הוד סטרו | צילום: יח''צ

מגמה עולמית נוספת,‏ בעלת השלכות משמעותיות לתיירות היא מה שכלכלנים עכשיו קוראים ״the great “resignation - ההתפטרות הגדולה. על פי מגזין האקונומיסט  ‏רק בארצות הברית, 4.5 מיליוני אמריקנים עזבו את עבודתם מחוסר שביעות רצון. ‏המגמה דומה באנגליה, ביפן, בקנדה ‏ובעשרות מדינות נוספות. וזאת משום שאנשים פשוט מחפשים משמעות.

‏תוסיפו לזה שאלפי חברות כבר לא דורשות מהעובדים לחזור למשרד, ויש לנו דור שלם של ‏נוודים דיגיטליים, שמחפשים משמעות ושאין להם מקום עבודה קבוע. הנגב כבר הופך לאבן שואבת עבור ‏נוודים דיגיטליים והטרנד הזה רק הולך וגדל. כשמשלבים את המגמות הללו יחד עם הפוטנציאל העצום של הנגב, אני משוכנעת שאם נוכל לנצל את השינויים המעניינים הללו, ולמקם את הנגב שלנו ‏כיעד איכותי שנותן מענה לצרכים האלה, ומבין את הקהל היעד הספציפי הזה, נוכל להביא שגשוג כלכלי וחברתי מאוד משמעותיים לאזור.

ניקול הוד סטרו היא מנכ"לית קרן מיראז'

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com