שחרור נעמה יששכר בתמורה למחוות מדיניות – מסר מסוכן • פרשנות

ישראל מגבשת רשימת תמורות למען השבת הצעירה הכלואה ברוסיה - כשלא ידוע מה בדיוק היא כוללת. חרף הרצון העז לשחררה, יש לתת את הדעת גם למחיר שתשלם המדינה, ולחשש מפני תרחישים עתידיים דומים

זמן צפייה: 01:53

בדרך לשחרור נעמה? לנעמה יששכר נעשה עוול נוראי, והתנהלות רוסיה כלפיה אינה התנהגות של מדינה שומרת חוק. עם זאת, ולמרות הציפייה העזה להשיבה לארץ, יש לתת את הדעת גם למחיר שעסקה זו טומנת בחובה - ולמסר המסוכן שהדבר עלול לייצר.

הממשלה מגבשת רשימת מחוות בתמורה לשחרור הצעירה, כשאף אחד לא יודע בדיוק מה היא כוללת ומה המחיר שתצטרך ישראל לשלם עבור העסקה. באופן זה נוצרת התחושה שמדיניות החוץ משועבדת לגורלם של אנשים בודדים. בכך, מלמדת ישראל את העולם שכל מדינה יכולה לתפוס אזרח ישראלי, לעצור אותו באמתלת שווא ולבקש עבורו את הדברים שביקשו מהמדינה במשך עשרות שנים וסורבו. ישנה בעייתיות בכך שראש הממשלה מקבל החלטות בתזמון כה רגיש, מבלי שאף אחד יודע מה מחירן.

עוד בחדשות 13:

משברים, זעם – ופריצת הדרך: אחורי הקלעים של המו"מ לשחרור נעמה

גורם בקרמלין: פוטין ייפגש מחר עם אמה של נעמה יששכר

"מרגש אותי": תשובת נעמה יששכר לישראלי ששלח לה מכתב לכלא

פוטין, נעמה ויפה יששכר
פוטין, נעמה ויפה יששכר | צילום: רויטרס, חדשות 13

מחר (חמישי) תיפגש יפה יששכר, אמה של נעמה, עם נשיא רוסיה פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, כדי לדון בשחרורה של הצעירה הישראלית. בכיר ישראלי התייחס לפגישה המתוכננת ואמר כי הנשיא הרוסי לא היה פוגש אותה אם לא היה מתכוון לקדם את השחרור. עם זאת, גורמים ישראלים מציינים כי ייתכן שהחלטתו בעניין לא תימסר מייד בתום הפגישה - אלא רק עם חזרתו לרוסיה.

מוקדם יותר היום פורסם כי לפני שלושה שבועות ישראל ביצעה מהלך להסדרת סוגיית הבעלות על "חצר אלכסנדר", שבה נמצאת משלחת הכנסייה הרוסית, כמחווה לנשיא רוסיה למען שחרור נעמה יששכר.

לפי בכירים ישראלים המעורים בנושא ולפי מסמכים שפורסמו ברשומות על ידי משרד המשפטים, ב-30 בדצמבר פרסם משרד המשפטים ברשומות החלטה לפיה הבעלות על החצר תירשם תחת הפדרציה הרוסית. על פרסום ההחלטה ברשומות דווח הבוקר לראשונה ב"מעריב".

נעמה ויפה יששכר
נעמה ויפה יששכר | צילום: חדשות 13

הפרסום ברשומות החל פרק זמן של 60 יום, במהלכם יכולים גורמים אחרים שטוענים לבעלות על המקום להגיש התנגדויות. במידה ואכן יוגשו כאלה - הנושא יועבר להכרעה של בית המשפט ושם תידרש עמדת ממשלת ישראל לגבי הסוגייה. אלא שעד כה – גם כעבור שלושה שבועות, לא הגיש הגורם שמנהל את החצר אף התנגדות למהלך.

ביום שלישי דווח בחדשות 13 כי סוגיית הבעלות היא אחת המחוות שנשקלות כלפי פוטין סביב פרשת נעמה יששכר. בכירים ישראלים אישרו כי הפתרון הינו המחווה הישראלית המשמעותית ביותר שישראל ביצעה כחלק מהמגעים לשחרור נעמה.