ליצנות רפואית ישראלית מצילה חיים

ליצנות רפואית ישראלית היא סטארט אפ אנושי מיוחד להתגאות בו, וליצנים רפואיים משתתפים בשגרה ובחירום בעשרות פרוצדורות רפואיות. הגיע הזמן לתת תקן רציני לליצן החיוני • דעה

ליצן רפואי ליצנים רפואיים פליטים אוקראינים אוקראינה
ליצנים רפואיים מבדרים פליטים אוקראינים | צילום: רויטרס

מחקרים רבים שנערכו בישראל ובעולם מצביעים על יכולתם של הליצנים הרפואיים להפחית חרדות. ככול שהחרדות קשות יותר במצבי חירום כך עולה הצורך בליצנים רפואיים. במצבי חירום, דווקא הליצנים הם אלה שמאפשרים לנפגעי החרדה רגעי שפיות, הקלה ריגשית וחיבור לקהילה. ההומור והדמיון עוזרים לנפגעי החרדה להתחבר לעצמם ולעבד את האירועים הקשים.

הנה דוגמה: ב-3 בספטמבר 2007 נחתה רקטת קסאם ליד אוטובוס ילדים בדרכם לבית ספר בשדרות. הילדים נכנסו להלם והוסעו לבית החולים ברזילי באשקלון. באותו הבוקר עבדתי כליצן רפואי במחלקת ילדים. שמעתי ממישהו בפרוזדור שהגיעו ילדים נפגעי חרדה והם רוכזו באולם.

כשהגעתי לאולם הם ישבו בחצי גורן עם הגב אליי, מאזינים לפסיכולוג ולאנשי צוות שישבו מולם. הפסיכולוג סימן לי שזה לא זמן מתאים להיכנס, ובכול זאת נכנסתי והתיישבתי ליד הילדים תוך שאני מפיל "בלי כוונה" את התיק שלי. בדקתי (לקול צחוקם של הילדים), האם הצעצועים שנפלו עדיין עובדים. נשארתי עם הילדים במהלך היום מלווה אותם לבדיקות. בצהריים כשהתיישבו לאכול, יזמתי מלחמת אוכל משעשעת ועליזה. עד אחר הצהריים כל הילדים שוחררו מבית החולים ושבו בשמחה לבתיהם.

ד"ר אמיל חי סגן מנהל בית החולים ברזילי נכח באותו בוקר באולם. כעבור יומיים כשהגעתי למשמרת הוא ביקש שאגיע למשרדו. כבר הכנתי בראשי תירוצים לבלגן שגרמתי, אך להפתעתי ד"ר חי הראה לי מאמר שכתב. כותרת המאמר הייתה: "מי צריך פסיכולוגים באירוע של נפגעי חרדה אם יש ליצן רפואי". לאחר המקרה הזה נקראו הליצנים הרפואיים לכל נפגע חרדה שהגיע לבית החולים.

דוגמה נוספת: כשפרצה המלחמה האכזרית באוקראינה שיתפתי את חברי הטוב יאן תומש רוגלה, הליצן הרפואי האוקראיני מדנייפרו, בניסיוני כליצן רפואי בזמן מלחמה ובמחקר שביצעתי על ליצנות בחירום. יאן וקבוצת הליצנים שלו נצורים בדנייפרו המופגזת. הוא וחבריו חילצו תחת אש מאות אנשים מהישובים בסביבה והעבירו אותם למחסה בעיר. שם הם מספקים להם מזון ולינה ועושים להם מופעי ליצנות בתנאים הקשים והמפחידים.

ליצן רפואי ליצנים רפואיים פליטים אוקראינים אוקראינה
ליצנים רפואיים מבדרים פליטים אוקראינים | צילום: רויטרס

משלחות מישראל של ליצנים רפואיים מטעם "פרויקט רופאי חלום" נשלחו למולדובה ופולין על גבול עם אוקראינה להצחיק ולחזק את הפליטי המלחמה שנמלטים מאוקראינה. הסרטונים שנשלחים מהגבול ממחישים כיצד חוזר החיוך וחוזרת השמחה לפניהם של הפליטים, ילדים נשים וקשישים שמתחברים לליצנים ולרגע שוכחים מהמצוקה והכאב.

ליצנות רפואית היא דבר אנושי מיוחד להתגאות בו, ליצנים רפואיים משתתפים בעת שגרה בעשרות פרוצדורות רפואיות. באירועי אסונות טבע ומלחמות ברחבי העולם הם נשלחים כחלק ממשלחות הומניטריות מישראל.

לאחרונה פורסם בכתב העת Public Health ש-36 מתוך 39 ארגוני ליצנים באירופה נאלצו להפסיק לחלוטין את עבודתם בבתי חולים בזמן הקורונה. לעומת זאת בישראל, הליצנים הרפואיים מפרויקט "רופאי חלום" המשיכו בעבודתם כרגיל, לרבות במחלקות הקורונה.

ד''ר אמנון רביב
ד''ר אמנון רביב

קורסים של ליצנות רפואית נלמדים באקדמיה כחלק מדרישות לתארים במסלולים שונים. ליצנות רפואית היא מקצוע ושליחות. לא ניתן לדמיין היום את מערכת הבריאות ללא הליצנים הרפואיים ותרומתם החיונית לחולים ולצוות הרפואי במחלקות השונות.

לפיכך יש צורך דחוף ומיידי בתקציב מחקיקה בכנסת שתעגן תקנים לליצנים רפואיים בבתי החולים, ובעניין חשוב ומציל חיים כזה- גם הליצן הכותב שורות אלה הכי רציני- ומקווה לטוב.

ד"ר אמנון רביב הוא ליצן רפואי, חוקר ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי והדוקטור הראשון בעולם לליצנות רפואית

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com