הרפורמה הנדרשת - בשוק הקנאביס הרפואי | דעה

הטיפול הרפואי בקנאביס הוא תחום שעובר כל כך הרבה תהפוכות ושינויים, אך ללא מעקב יעיל. חשוב לתת לו מעמד של תרופה, לשפר את תהליך קבלתו - וגם להוזיל למטופלים את המחיר

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

משרד הבריאות מוציא באופן תדיר הנחיות בכל הנוגע לקנאביס הרפואי - כיצד נכון לצרוך, כמות מותרת לצריכה, למי מותר למכור אותו ובאיזה אופן. הטיפול הרפואי בקנאביס הוא תחום שעובר כל כך הרבה תהפוכות, שינויים ורפורמות באופן קבוע - אך ללא מעקב יעיל.

כל השינויים שקרו מאז כניסתו של הקנאביס לתחום הפארם מדגיש כמה חשובה רפורמה אמיתית ומעמיקה בתחום זה. אך לפני הפרטים על הרפורמה, חשוב לעשות שינוי תפיסתי בקרב מקבלי החלטות ואנשי הרפואה - קנאביס רפואי הוא תרופה!

תחום הקנאביס במרוצת השנים הפך להיות תחום סבוך, שלא מאפשר מענה לאלו אשר זקוקים לו. משרד הבריאות מבצע את עבודתו נאמנה לאורך השנים בכל עניין הרגולציה, וכן, אני גם מבין את הסייגים בכל הנוגע ללגליזציה מוחלטת, אך ככל הנראה זהו מהלך לא נכון ולא צודק, מכיוון שעדיין יש מטופלים שזקוקים לקנאביס רופאי - ולכן נדרשת רפורמה מעמיקה ויסודית שתאפשר את הקנאביס כתרופה לכל דבר ועניין.

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לאורך השנים האחרונות, רופאים מעניקים מרשימים למטופלים שלהם, והקנאביס הוכח כתרופה אפקטיבית אשר עונה על מגוון שונה של בעיות רפואיות. התוצאות הקליניות שאנחנו נחשפים אליהן הן תוצאות מרשימות מאוד, אשר מראות שיש מעט מאוד תופעות לוואי לעומת התרופות המקבילות.

כיום, דעתי היא שחשוב לתת מעמד של תרופה לקנאביס, מאחר וזה נותן שני יתרונות עיקריים למטופלים: הקלה בתהליך קבלת הקנאביס והוזלה משמעותית. הנקודה ראשונה היא התהליך - בשביל לקבל תרופת מרשם, המטופל הולך לרופא, הרופא נותן לו את המרשם ומשם הוא הולך איתו לבית המרקחת. בבית המרקחת הרוקח מנפיק למטופל את התרופה הרשומה, ומסביר לו על תופעות הלוואי, על המינונים שצריך לקחת וכו'.

דוד פפו
דוד פפו | צילום: ניסים לב

לעומת זאת, תהליך קבלת הקנאביס הרפואי הוא מסורבל וקשה למטופל. ראשית, המטופל צריך להוציא רישיון לקנאביס רפואי, תהליך שלעצמו יכול לקחת תקופה של שבוע עד חודשים. המטופל זקוק למרשם יסודי וקפדני מאוד מהרופא, על מנת להראות שיש צידוק רפואי למטופל לצרוך קנאביס רפואי. כמו כן, לא בכל בית מרקחת יש קנאביס, ולכן המטופל צריך לבדוק היכן הוא יכול לקבל את הקנאביס הרפואי. חשוב לציין בפני המטופלים שיש גם אפשרות לקבל את הקנאביס במשלוח עד הבית, בצורה אשר שומרת על פרטיותם ושומרת על החיסיון הרפואי שלהם.

הנקודה השנייה - ניתן לסייע למטופלים גם ברמת המחיר, נדרשת הוזלה משמעותית. כאשר הקנאביס הרפואי יהווה תרופת מרשם, ניתן יהיה להכניס אותו לסל התרופות, וזאת כבר תהיה הקלה ובשורה משמעותית לכל מטופלי הקנאביס הרפואי בישראל. חשוב להבין - נוכל לאפשר גם למטופלים חווית רכישה נעימה כאשר נפסיק להתייחס אליהם כאל פושעים בפוטנציה. מכאן אני קורא לממשלה: בבקשה, העניקו לקנאביס מעמד של תרופה רגילה.

דוד פפו הוא יו"ר הסתדרות הרוקחים

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com