כשלא מתייחסים לקנאביס כאל תרופה - החולים נפגעים | דעה

חגיגת המבצעים ב"בלאק פריידיי" לא פסחה גם שוק הקנאביס הרפואי, כאשר בתי מרקחת פרסמו, קידמו וחילקו את הקנאביס במסגרת "מבצע". מערכת הבריאות צריכה למצוא את הדרך לסייע באופן מסודר לחולים ולספק להם פתרונות בני-השגה, ובאופן זה ניתן יהיה למנוע זליגה של פרקטיקות מזיקות, ושאינן רפואיות, לעולם הקנאביס הרפואי

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לאחרונה, במסגרת פרסומי ה"בלאק פריידיי" והמבצעים שהגיעו עמם, נחרדתי לגלות שחגיגת המבצעים אינה פוסחת גם על שוק הקנאביס הרפואי. בתי מרקחת פרסמו, קידמו וחילקו את הקנאביס במסגרת "מבצע". כמי שעובד בחברת תרופות גלובלית הדבר פשוט לא נתפס. האם הטבה שכזו תסייע למי שאמת צורך את הקנאביס לפתרון בעיה רפואית?

"אז מה כבר האסון הגדול"? משום שיש סיבה. יש סיבה מדוע בקופסת הכדורים שקיבלתם במרשם הרופא יש 8, 12, 16 או 24 כדורים. יש סיבה לגודל הכדור. יש סיבה שעומדת מאחורי אופן האריזה, צורת הכדור והעלון הרפואי שמצורף. כמות המחשבה, ההשקעה, בדיקות האיכות והאישורים שתרופה עוברת עד שהיא מגיעה אל המטופלים והצרכנים - היא כמעט בלתי נתפסת.

תרופות לא מיוצרות ומשווקות כגחמה או כעוד מוצר צריכה ממותג, וטוב שכך. כל אלמנט בתרופה נבדק מחקרית באופן אמפירי, כדי לוודא קודם כל את בטיחות התרופה ואז גם את יעילותה. מינונים לא נקבעים שרירותית, ותרופות לא מיוצרות על פי תחושות בטן. החוקים והרגולציה סביב הנושא ברורים ומחמירים בכוונה, כדי למנוע ולצמצם לכדי המינימום האפשרי כל פגיעה שעשויה להיגרם מנטילת התרופה או משימוש לרעה בה (Abuse).

אז למה דין אחד לתרופה ודין אחר לקנאביס? הקנאביס הרפואי נבדק ונחקר רבות במהלך השנים האחרונות, והוא נרשם ומוגדר כטיפול רפואי מסייע כבר עשרות שנים, תוך שהוא מציג יעילות גבוהה לצד רמת בטיחות גבוהה. כל זאת למה? בין היתר משום שהמינונים שמגיעים אל המטופלים הם מדודים ומדויקים.

קנאביס רפואי
קנאביס רפואי | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ברמה המדעית, אחרי שנים ארוכות בהן הקנאביס הרפואי הוכיח את עצמו כאמצעי טיפול יעיל המסייע למגוון רחב של התוויות ותסמינים, הידע המקצועי והקליני שנצבר ונאסף מאפשר לנו כיום לייצר מוצר בעל הדירות (חזרתיות ואחידות בהרכב החומרים ובהשפעתם הטיפולית) גבוהה, שמיוצר ומופץ בהתאם לסטנדרטים המחמירים הנהוגים בעולמות הפרמצבטיקה.

מטופל X מקבל מרשם של Y גרם בחודש בשל סיבה רפואית מסוימת, שבגינה הוא מקבל טיפול ספציפי זה. כולנו נסכים כי ברגע שהקנאביס הרפואי נרשם ומוגדר כטיפול רפואי - הדבר מחייב התייחסות בהתאם. הקנאביס הרפואי אינו מוגדר כתרופה, אך הוא מאוד קרוב אליה, והוא אינו שונה מהותית מקפסולה, משחה או צורת מתן אחרת.

איך קורה שחברות יוזמות מבצעים שכאלה על קנאביס רפואי כמו בחנות ממתקים, ואין מי שדואג ומגלה אחריות לבריאות הציבור? בכל הקשור לתחום הרפואה אין לאפשר זאת. יש כאן גם פגיעה חמורה למהות מקצוע הרוקחות, שכן מדובר בזילות נוראה. מצופה מהרוקחים שלא לעודד את החולים לקנות תרופות, אלא להכווין ולייעץ בהתאם לצרכים הבריאותיים שלהם. בדיוק כמו בכל המלצה תרופתית אחרת ללא קשר אם הינה מרשמית או לא.

ובכלל, הרי זה עלול לעודד "זליגה" של חומרים רפואיים - המוגדרים בחוק כסמים - אל הקהל הרחב, כך שזה לא רק אסור אלא גם מסוכן. ובדיוק כמו שאסור למכור אפילו אקמול בשוק השחור או במבצעים לצרכן, על אחת כמה וכמה נכון הדבר לגבי קנאביס רפואי.

חיליק אבקסיס
חיליק אבקסיס | צילום: אלעד מלכה

ואם הכוונה הייתה סיוע למטופלים בהנגשת המחירים והקטנת ההוצאה של המטופל, אזי כמאמר הקלישאה - הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. ואם אכן כך, אז המטרה בהחלט ראויה וצריך לסייע לאותם מטופלים בהפחתת המחיר, אבל לא זו הדרך.

חשוב להכניס את הקנאביס הרפואי לסל התרופות ובאמצעות כך לסבסד את הטיפול. ההוצאה החודשית לחולים הכרוניים, למשל, עשויה לעמוד על אלפי שקלים בחודש רק על מנת להעניק מעט מרגוע למכאוביהם. ההסדרה בתחום הייתה נכונה, אך מההיבט הכלכלי היא רק הגדילה את הוצאת המטופלים. מערכת הבריאות צריכה למצוא את הדרך לסייע באופן מסודר לחולים ולספק להם פתרונות בני-השגה, ובאופן זה ניתן יהיה למנוע זליגה של פרקטיקות מזיקות, ושאינן רפואיות, לעולם הקנאביס הרפואי.

חיליק אבקסיס הוא מנהל יחידת הקנאביס הרפואי בטבע ישראל

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com