השתלבות חרדים בשוק העבודה? הרכבת כבר יצאה מהתחנה | דעה

בשנים האחרונות אנו עדים לתהליכים משמעותיים במסגרתם משתלבים יותר ויותר צעירים חרדים בשוק העבודה. קריאות למרד מיסים או לסירוב גיוס נוכח סדרי העדיפויות המסתמנים של הממשלה העתידית לא משרתות אף אחד - ואף יכולות לסכן את המגמות הקיימות

חרדי בשכונת מאה שערים בירושלים
חרדי בשכונת מאה שערים בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כששמעתי מעל גלי האתר את דבריו של מי שכיהן בעבר כסגן הרמטכ"ל, האלוף במיל' וחבר הכנסת יאיר גולן, התמלאתי עצב ודאגה. גולן אמר, כאילו זה דבר מובן מאליו, שזה לגמרי הגיוני לצפות מאזרחי מדינת ישראל שלא להתגייס לצבא ולהפסיק לשלם מיסים - כדי שלא לממן את החרדים והלומדים בישיבות.

האמירות של גולן לא נאמרו בעלמא. מאז נודעו תוצאות הבחירות, ובעיקר מאז החלו פרסומים על דרישות המפלגות השותפות לקואליציה העתידית, פשטה בקרב חלקים נרחבים בציבור אווירה אנטי-חרדית. עבורי, ההכללה האמורה גורמת לתסכול גדול, כמי שמלווה כבר שנים רבות, מתוקף תפקידי כמנכ"לית עמותת 'אלומה', עשרות אלפים צעירים וצעירות ישראלים מכל המגזרים, להשתלבות מיטבית במעגלי השירות, ההשכלה הגבוהה והתעסוקה.

הביטו סביבכם, בקמפוסים ובמקומות העבודה, מזהים את הצעירים והצעירות שעד לא מזמן לא היו חלק מהנוף? נסו לחשוב על הדרך הארוכה שכל אחת ואחד מהם עשה על מנת לבחור ללמוד באקדמיה, לעבוד ולהשקיע מעל ומעבר על מנת להתמיד בלימודים ולמצוא שער דרכו ניתן לעבור ולהשתלב בתעסוקה איכותית. דרך קשה וארוכה.

האווירה הציבורית הקיימת בימים אלו כנגד החברה החרדית באופן כללי וגורף יכולה להיות הרסנית, והיא משולה לפיזור מסמרים על האוטוסטרדה המהירה עליה עלו בעשור האחרון גם רבים מהמגזר החרדי, בדרך להשתלבות בחברה הישראלית תוך שמירה על אורחות חייהם וערכיהם.

ד''ר תמי חלמיש אייזנמן
ד''ר תמי חלמיש אייזנמן | צילום: רון פרידמן

מדי שנה אנו רואים עלייה, לעתים מתונה ולעתים חדה יותר, במספר החרדים שמתגייסים לצה"ל, לומדים באקדמיה ומשתלבים בתעסוקה איכותית. אני חרדה שאמירות כוללניות, כמו זו שהזכרתי בראשית מאמרי, ירחיקו את מי שעומדים כעת על שפת הבריכה, מתלבטים האם להצטרף ולהיכנס למים הקרים או להישאר עם המוכר והידוע להם.

האם התהליך הארוך והקשה של השתלבות יאפשר להם להישאר נאמנים לערכיהם? עלינו לעשות כל שביכולתנו כחברה כדי שהתשובה תהיה - כן!. לנו כחברה חשוב והכרחי שצעירים וצעירות מכל המגזרים והחברות ישתלבו, באופן אינטגרלי וכנה, בציבוריות הישראלית.

כשמסתכלים על הדמוגרפיה של אזרחי מדינת ישראל ברור שעלינו לפעול על מנת שהשתלבות חרדים וערבים לא תתחיל ותעצר באקדמיה ו/או במערכת הבריאות, אלא תתבסס ותנכח בכל התפקידים במרחב הציבורי ישראלי. משא ומתן קואליציוני מטריד וסחטני ככל שיהיה לא מצדיק כאוס. החברה הישראלית צריכה לחבק את מי שמוכנים ופועלים כדי להשתלב באמצעות שירות בצה"ל, יציאה לעבודה או לימודים באקדמיה - רכבת ההשתלבות כבר מזמן יצאה מהתחנה, אל תחזירו אותה לשם.

ד"ר תמי חלמיש אייזנמן היא מנכלית עמותת 'אלומה' הפועלת כדי לחזק ולהרחיב את אפשרויות הבחירה של צעירים וצעירות מרקעים מגוונים בתחומי הכנה לשירות וחיים בוגרים

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com