כך תייצרו שגרה שפויה לילדים בסבך של מציאות מורכבת

מעבר לשיח על אודות גל הטרור, חשוב יותר מתמיד להנכיח בחיינו את "השגרה". לקום בבוקר וללוות את הילדים למסגרת החינוכית, תוך קיום סדר יום קבוע ומוכר. כך נמנע מחשיפתם למידע מציף • מדריך

שבועות מטלטלים וגדושים במתח ודאגה עוברים על כולנו בעקבות רצף הפיגועים. אי הוודאות שוב פוגשת את שגרת יומנו וגורמת לתחושת חרדה בקרבנו. גם אם נתאמץ להסתיר זאת מילדינו, הם עשויים לשמוע חצאי משפטים משיח שלנו או ממהדורת החדשות, להבחין בהתנהגותנו המודאגת, המצמצמת, המנסה לשמור על שגרה ומנגד להימנע מיציאות מיותרות מהבית. לפיכך עדיף שנסייע להם בהבניית הסיפור.

כיצד מתווכים לילדים מציאות מורכבת כל כך? תחילה נגשש ונבדוק למה נחשף הילד ומה הוא יודע. לא ננדב מידע מיותר ונתייחס למציאות, במטרה לארגן את המידע. נוכל לומר: "היה אירוע שבו אדם פגע בעוברי אורח ברחוב, הוא מאוד כעס וזה עדיין לא סיבה לפגוע באחר. שוטרים שהיו במקום עצרו את האדם הפוגע והוא לא יפגע יותר באף אחד"- תוך הדגשה כי האיום הסתיים.

לרוב, כשאנו מוסרים לילדינו סיפור מאורגן, הם מקבלים אותו ולעיתים מסתפקים בכך. נוכל לציין כי כוחות הביטחון נוכחים יותר ברחובות על מנת להעלות את תחושת המוגנות שלנו ולשמור עלינו מפני מבקשי רעתנו. חשוב שנקנה להם תחושה של זמינות ונאפשר להם לשאול שאלות ולהביע את דאגותיהם.

מעבר לשיח על אודות האירועים חשוב יותר מתמיד להנכיח בחיינו את "השגרה". לקום בבוקר וללוות את הילדים למסגרת החינוכית, תוך קיום סדר יום קבוע ומוכר. נמנע מחשיפתם למידע מציף ונמנע משיחות מעל ראשיהם.

ילדים בגיל הרך חווים לא פעם אירועים בסביבתם דרך עיני ההורים ולכן ישנה חשיבות רבה לתגובות ולפרשנות המוסברת להם. הדגישו לילדיכם כי המצב זמני והביעו אמונה וביטחון שיחלוף במהרה.

הזכירו להם שהם בטוחים ומוגנים הן בבית והן בגן או בבית הספר. שמותר וטבעי לפחד או לחשוש וכשהורים גם אנחנו מרגישים כך לפעמים. אנחנו מודל עבור ילדינו ולכן אם נשתף אותם ברגשותינו, הם ישתפו אותנו בתחושותיהם.

פנו מקום לשיח רגשי - זה מקנה להם ביטחון ורוגע. התמודדנו בחיינו עם תקופות של אי ודאות ומשבר וכפי שעשינו זאת בעבר יש בכוחנו לעשות זאת שוב בהווה. מתוך עמדה זו נזכיר לילדינו את הכוח שלהם ובייחוד בימים אלו נחזק אותם על שיתוף פעולה מצידם וניתן להם תפקיד שיעצים את תחושת המסוגלות והשליטה. נאיר את הציפייה ליעד המשמח הבא - כמו חופשת פסח ובוא האביב, וניטע בליבם מסרים של אופטימיות ותקווה.

ד''ר מאיה קלמן הלוי
ד''ר מאיה קלמן הלוי

רוזיטל מסרמן אזולאי
רוזיטל מסרמן אזולאי

ילדים מתמודדים באופן שונה האחד מהשני בעת לחץ או משבר. אם אנו מבחינים בשינוי שחל בהתנהגות של ילדנו, נגביר נוכחות הורית וערנות לתכנים אליהם הוא נחשף ונשתמש בעקרונות שהצגנו כאן. במידת הצורך ואם עולות שאלות נוספות מומלץ לפנות לצוות החינוכי או לפסיכולוג החינוכי שבגנכם לקבלת הדרכה ספציפית ומותאמת לילדכם. כולנו תקווה לימים בטוחים ושלווים.

רוזיטל מסרמן אזולאי היא פסיכולוגית חינוכית מומחית ומרצה בחוג לגיל הרך במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן בחיפה. ד"ר מאיה קלמן היא פסיכולוגית חינוכית מומחית ומרצה בחוג לחינוך, באשכול להתפתחות הילד בגיל הרך בראי קהילתי ובאשכול לייעוץ חינוכי במכללה האקדמית גליל מערבי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com