הליכי בירור היהדות: תוכיחי שאת לא מאומצת - ותושפלי בתהליך

נקודת המוצא של מבררי היהדות ברבנות היא שהפונים, רובם ממדינות בריה"מ לשעבר, אינם יהודים. במקרה אחד נאמר לבת 83 ששרדה מלחמות שהיא מאומצת ללא הוכחה. הגיע הזמן לשים לזה סוף • דעה

הרבנות הראשית
הרבנות הראשית | צילום: חדשות 13

הליכי בירור יהדות הם הליכים שנמצאים רוב הזמן מתחת לרדאר הציבורי. מי שלא התבקש על ידי הרבנות לעבור אותם, לא יודע בדרך כלל על קיומם. עם זאת, הם רלוונטיים מאוד לכל יוצאי בריה"מ לשעבר הבאים להירשם לנישואין ברבנות. בימים האחרונים הנושא עלה לתודעה הציבורית בתחקירים תקשורתיים ובדיונים שנערכים בימים אלו בכנסת.

נקודת המוצא של מבררי היהדות מטעם הרבנות היא שהפונה אליהם איננו יהודי עד שתוכח יהדותו. על מנת להוכיח את יהדותה עליה להביא מסמכים מקוריים מארצות המוצא כמה דורות אחורה, שבהם מופיע במפורש שהאם, אמה וסבתה יהודיות. אם המסמכים לא קיימים כיון שהם אבדו במהלך השנים, המלחמות וההגירות, תתקשה המשפחה להוכיח את יהדותה בפני בית הדין ולעתים לא רחוקות אף תופנה לבדיקת ד.נ.א למציאת "הגן היהודי", בדיקה שיעילותה מוטלת בספק.

במקרים רבים שהגיעו אלינו למחלקה המשפטית בארגון "עתים" טענו מבררי היהדות כי קיים חשש כבד שהעומדת מולם אינה יהודיה כיון שאמה או סבתה חשודות כמאומצות. על מה הסתמכו מבררי היהדות? בחלק מהמקרים על העבודה שאותן נשים היו בנות יחידות שנולדו כשאמן היתה מעל גיל 35 ושנת הלידה הייתה כמה שנים לאחר הנישואין.

לדעת מבררי היהדות, די בכך כדי לעורר חשד כבד שלעומדת מולם אין דם יהודי הזורם בעורקיה כיוון שסבתה עלולה להיות מאומצת. טענה זו כה מופרכת, שבפעם הראשונה שהגיע מקרה כזה לידינו תהינו האם לא כדאי להעביר את מבררי היהדות שיעור בביולוגיה.

באחד המקרים שהגיע אלינו, עמד מברר היהדות אל מול אישה בת 83, שעברה מלחמות ורדיפות עד שהצליחה בחסדי שמים לעלות לארץ המובטחת ואמר לה כי היא ככל הנראה מאומצת, על אף שלא הייתה לו כל הוכחה או אפילו עילה סבירה לחשוד בכך. קשה להעביר במילים את רמת ההשפלה והעלבון שחשו הפונות מהערעור החמור הזה.

מקרים אלו הם רק קצה הקרחון לאופן, שבו פועלים מבררי היהדות. במקרה אחר שהגיע אלינו גילינו כי מברר היהדות ערער על מסמכים, שאותם הביאה פונה רק כי היא זו שנסעה לארץ המוצא שלה והביאה אותם בעצמה ולא נתנה את ייפוי הכוח למברר היהדות.

עו''ד יאיר מבורך שאג
עו''ד יאיר מבורך שאג | צילום: דודו יצחקי

בהלכה ובמסורת היהודית ישנם כלים כגון חזקות הלכתיות ועדויות ישירות, שמבחינה הלכתית עדיפות על פני בירור מסמכים ובדיקות ד.נ.א, אך לשם כך צריך בסיס של אמון ושל הכרה בהיסטוריה היהודית העשירה והמורכבת של יוצאי ויוצאות ברית המועצות לשעבר.

מבררי היהדות, ובעקבותיהם גם בתי הדין, דוחים בשתי ידיים את הגישה הזאת ופוגעים כך יום יום במאות אזרחים ואזרחיות ישראלים שבסך הכל רוצים להתחתן במדינת היהודים.

עו"ד יאיר מבורך שאג הוא יועץ משפטי במחלקה המשפטית של ארגון "עתים"

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com