הקשישים בישראל נותרו "אזרחים שקופים" • דעה

העלאת קצבת הזקנה, שילוב קשישים המסוגלים להמשיך בשוק העבורה והבנה שטיפול אישי מסייע לקשישים לא להתמודד עם הבעיות לבד. דווקא עכשיו, זהו אינטרס לאומי לדאוג להם כי עבורם זה עשוי להיות מאוחר מדי

קשישים בית אבות קורונה מסיכה
קשישים בבית אבות, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

הצפות, גשמים, רוחות - בכל אלה כולנו נתקלים בתקופה האחרונה. אך אם מרבית האזרחים במדינה יכולים להתגונן נגד מזג האוויר הסוער, התמונה שונה לחלוטין בקרב עשרות אלפי קשישים בישראל שאינם יכולים להרשות לעצמם לחמם את הבית או לרכוש ביגוד חם. עצוב להיווכח כי יותר ממיליון קשישים בישראל הם עדין בגדר "אזרחים שקופים". אם מקבלי ההחלטות לא יפעלו מיידית - המצב עלול להידרדר עוד יותר. הגיע הזמן לדאוג להם.

לפי הלמ"ס, בסוף שנת 2020 מנתה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל כ-1.128 מיליון איש. אנו, חברות ועמותות הסיעוד, מעניקות מדי יום טיפול סיעודי יומיומי לכ-290,000 קשישים זכאי חוק הסיעוד החיים בביתם באמצעות כ-150,000 מטפלות ומטפלים.

אנו נמצאים עם הקשישים בקשר הדוק, מעניקים להם טיפול פיזי ותמיכה מנטלית ורואים מדי יום כיצד ההורים והסבים של כולנו מתקשים להתבגר בכבוד. חיי היומיום שלהם והיחס אליהם מצד חלק מהחברה בישראל נמצאים בשפל חסר תקדים. לא מדובר רק ביכולת להתחמם מפני החורף הסוער; מדובר גם בקשישים רבים שמתמודדים עם עוני או בדידות, חיים ללא פנסיה ומסתמכים על קצבאות ומענקים כדי להתקיים, בעלייה חדה במספר האזרחים הוותיקים שמתלוננים על מקרים של עוקץ, הונאה וניצול ועוד

גם כאשר עולות הזדמנויות לדיון אמיתי בנושא, הן לא מנוצלות. למשל, לאחרונה צוין יום הקשיש הבינלאומי. במדינות רבות, יום זה מהווה הזדמנות להוקיר את בני הגיל השלישי, להכיר בפועלם ולדון במצבם. לעומת זאת, אצלנו בישראל, ההזדמנות פוספסה והיום הזה נדחק מסדר היום ומהשיח הציבורי והתקשורתי לטובת נושאים אחרים במקום לעסוק במצבם של הקשישים.

לתשומת לב מקבלי ההחלטות: יש עוד הרבה מה לעשות כדי לשפר את מצב הקשישים בישראל. העלאת קצבת הזקנה כך שתאפשר לקשישים להתקיים בכבוד, שילוב קשישים המסוגלים ומעוניינים בכך במעגל העבודה כאשר ההכנסה הנוספת תהיה פטורה ממס ולא תפגע בקצבאות שהם מקבלים - אלה רק שני דברים, ויש כמובן רבים נוספים.

עם פרוץ הקורונה, הפכו המטפלות והמטפלים הסיעודיים לקשר הכמעט יחיד של הקשישים זכאי חוק הסיעוד החיים בביתם עם העולם שבחוץ. פרט לטיפול הפיזי היומיומי שמעניקים המטפלים, הם מהווים גם אוזן קשבת ומזור לבדידות עבור הקשישים. הסיוע הפיזי והנפשי שמעניקים המטפלים לקשישים הסיעודיים מאפשר להם לעבור בשלום את התקופה המאתגרת בזקנתם, מונע אשפוזים ומפחית את העומס המוטל על מערכת הבריאות.

דורון רז
דורון רז

לאור זאת, חשוב שמקבלי ההחלטות יבינו את הערך של טיפול אישי ואנושי עבור הקשישים ואת התועלת שאנו כמדינה מרוויחים מכך. אין זו בושה להחזיר את הגלגל לאחור ולצמצם את הגמלה הכספית. בעולם הולך ומזדקן, כאשר תוחלת החיים עולה אך איכות החיים יורדת, שינוי המצב הקיים הוא אינטרס לאומי מיידי. אחרת, עבור הקשישים זה כבר יהיה מאוחר מדי.

דורון רז הוא יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל

רוצים לכתוב במדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com