התקיפה בסעודיה - פתיחת מלחמה שצריכה להדאיג את ישראל • פרשנות

המתיחות בין ארה"ב לאיראן, שזינקה לאחר תקיפת מתקני הנפט, תשפיע באופן משמעותי על ירושלים. מקור הדאגה נעוץ בהערכת טהראן, לפיה טראמפ לא יגיב לתקרית - למרות שבידיו הוכחות לאחריותה

זמן צפייה: 01:08

המתיחות בין ארה"ב לאיראן, שזינקה לאחר תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, תשפיע באופן משמעותי על ישראל - ואמורה להדאיג אותה.

התקיפה היא אקט של פתיחת מלחמה – איראן תקפה משטחה לשטח מדינה אחרת, ופגעה ב-50% מתפוקת הנפט הסעודי. מדובר בצעד ששובר אקסיומה שהאמינו בה במערב עשרות שנים – לפיה איראן לא תיזום מתקפות משטחה.

לאמריקנים יש תיעודים חד משמעיים של השיגורים, והם לא חושפים אותם כדי לא להתחייב לתגובה. מקור הדאגה מבחינת ישראל נעוץ בכך שהאיראנים מעריכים שטראמפ לא יגיב, על אך שייתכן כי ההנחה הזו עוד תשתנה. במקביל, ישראל בונה מערך הגנה שיידע להתמודד עם האיום הזה.

עוד בחדשות 13:

סעודיה: התקיפה לא בוצעה מתימן; נעשה שימוש בכלים איראניים

טראמפ על המתקפה בסעודיה: "אנו ערוכים ודרוכים להגיב"

משרד החוץ האיראני: "רוחאני וטראמפ לא ייפגשו בעצרת האו"ם"

שריפה בשדות הנפט בסעודיה כתוצאה מהתקיפה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, מסר דובר כוחות הקואליציה הסעודית בתימן, תרכי אל-מאלכי, כי תוצאות החקירה הראשוניות מצביעות על כך שבמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה נעשה שימוש בכלי נשק איראניים ושלל את החשד שהתקיפה בוצעה משטח תימן - כפי שטענו המורדים הח'ותים.

עוד טען אל-מאלכי שבקרוב יתפרסמו תמונות של הנשק. כמו כן הבהיר הדובר כי המזל"טים שבהם הח'ותים עושים שימוש הם מתוצרת איראנית מדגם "אבאביל", והדגיש כי הח'ותים ממשיכים לפגוע באזורים מאוכלסים באמצעות טילים בליסטים.

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

במקביל, שליח האו"ם בתימן אמר למועצת הביטחון כי "לא ברור לחלוטין מי עומד מאחורי המתקפה על מתקני הנפט הסעודיים". כמו כן, קטאר, אשר בדרך כלל נוקטת עמדה איראנית, גינתה אף היא את המתקפה: "האזור צריך להתאחד ולשתף פעולה להשגת ביטחון".

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ התייחס בחשבון הטוויטר שלו למתקפה: "כשאיראן הפילה מל"ט אמריקני היא טענה שהוא חדר לשטח האווירי שלה – כאשר הוא כלל לא היה קרוב. הם דבקו בסיפור הזה בעוד הם ידעו שזה שקר גדול. עכשיו הם אומרים שאין להם שום קשר למתקפה בסעודה – אנחנו עוד נראה".