האם איראן תגרור להסלמה או תגיב כדי לצאת ידי חובה? • פרשנות

הרפובליקה האסלאמית תהיה חייבת להגיב על חיסולו של קאסם סולימאני, מי שנחשב האיש הכי חזק במדינה אחרי חמינאי. עם זאת, הם נמנעים מעימות עם ארה"ב - שהפעם הציבה גבול ברור לטרור המשתולל

זמן צפייה: 07:08

חיסולו של קסאם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, הוא אירוע בסדר גודל שלא נראה כמותו הרבה זמן במזרח התיכון. האיראנים בהלם, וכעת עולה השאלה כיצד הם יגיבו על המכה שקיבלו.

סולימאני הרגיש מאוד חופשי ובנוח בעיראק. הוא לא העריך שהאמריקנים יחסלו אותו – בכלל, ההנחה שלו הייתה שאם מישהו יפגע בו, זאת תהיה ישראל. לכן, מפקד כוח קודס לא נקט באמצעי זהירות כשהסתובב בעיר הבירה העיראקית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הפנטגון אישר את חיסול סולימאני: "כדי למנוע התקפות איראניות"

איראן: סוכלה "תוכנית ישראלית-ערבית" לחיסול קאסם סולימאני

המיליציות הפרו-איראניות למפגינים בבגדד: "התרחקו מהשגרירות"

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל
מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל | צילום: חדשות 13

אך בעקבות התקריות האחרונות בבגדד, האמריקנים החלו להתעורר ולהבין שסולימאני הוא זה שעומד מאחורי ההסלמה – הוא זה שממש תכנן את ההתפרעויות בשגרירות ארה"ב בבירה, ואף תכנן להתנקש בדיפלומטים אמריקנים. ארצות הברית ידעה שסולימאני הוא אחת הדמויות האחראיות להפצת הטרור במזרח התיכון – והחליטה לנקוט בפעולה.

החיסול שלו הוא מאוד משמעותי ודרמטי. מצד אחד, הרפובליקה האסלאמית לא מעוניינת להגיע לעימות עם ארצות הברית, שהפעם הציבה גבול מאוד ברור לטרור המשתולל. מצד שני, קשה להאמין שהאיראנים לא יגיבו, אחרי הכל האמריקנים חיסלו את מי שנחשב האיש הכי חזק באיראן אחרי חמינאי. כעת נותר לראות האם המעשים שלהם יגררו הסלמה, או שאלה יהיו פעולות של לצאת ידי חובה.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: ללא

מפקד כוח קודס חוסל על ידי האמריקנים; הפנטגון: "כדי למנוע התקפות איראניות"

כאמור, הלילה חוסל אחד האנשים הכי חזקים ברפובליקה האסלאמית – קאסם סולימאני, ראש כוח קודס האחראי לפעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן.

סולימאני היה אחראי להפצת הטרור במזרח התיכון, ותחת פיקודו, שנמשך כ-22 שנים, טופחו חזבאללה בלבנון וחמאס בעזה. הוא הבריח עבורם כספים ואמצעי לחימה רבים. נוסף לכך, הוא היה בעל השפעה רבה על המיליציות השיעיות בעיראק, ובשנים האחרונות ניסה לבסס שם ובסוריה את כוח קודס.

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

שמו של סולימאני נקשר לכמה ניסונות פיגוע נגד יעדים ישראלים בעולם, אחד מהם הניסיון הכושל לפני כחצי שנה לפגוע ביעדי צה"ל בצפון הארץ.

משרד הביטחון האמריקני אישר כי בהוראת הנשיא דונלד טראמפ חוסלו סולימאני, סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן
חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן | צילום: דובר צה''ל

בהודעת הפנטגון נכתב כי הפעולה בוצעה "כדי למנוע התקפות איראניות נוספות". התקיפה בוצעה בהפצצה של מסוקים אמריקניים בנמל התעופה של בגדד. בנוסף על כך, גם משמרות המהפכה אישרו כי שלושה בכירים חוסלו. מפקד המשמרות לשעבר, מוחסן רזאי, נשבע "לנקום ביחד חזקה בארצות הברית".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, צייץ לאחר החיסול בטוויטר, וכתב כי הפעולה "מסוכנת ומהווה הסלמה חסרת אחראיות - דו הפרצופיות והטיפשות האמריקנית יהפכו את עץ ההתנגדות באזור ובעולם לכוח החזק ביותר". גם יועץ הנשיא האיראני איים ואמר כי "מי שחוצה את הקווים האדומים של איראן - עליו לשאת בהשלכות".