המשימה של שר הפנים החדש: לאחות את הקרעים | דעה

השלטון המקומי נמצא במגע ישיר עם האזרחים ועוסק בניהול החיים עצמם, מה שהופך אותו לזירה האידאלית לשיתוף אזרחים בתהליכי קבלת החלטות. בכדי להגביר את תחושת הלכידות החברתית והאמון בשלטון, צריך לאפשר לתושבים להשפיע בצורה משמעותית יותר על מדיניות מקומית - ובכך לייצר מרחבי הסכמה בחברה הישראלית

משרד הפנים
משרד הפנים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

כל ילד יודע שבבחירות יש מנצחים ויש מפסידים, אבל האם המדינה באמת יכולה לנצח כאשר חצי מהעם מרגיש מופסד? תוצאות הבחירות וממשלת ימין "מלא מלא" שמסתמנת תגרום לציבור גדול להרגיש מודר מהמשחק הפוליטי, ומיכולת ההשפעה על הנעשה במדינה.

התוצאה הבלתי נמנעת היא ירידת באמון ובלגיטימציה שציבור זה נותן בממשלה ובמוסדות השלטון. הדבר פעל בצורה זהה גם לצד השני כאשר קמה ממשלת לפיד-בנט. בעולם המדיניות הציבורית וניהול ענייני המדינה, אמון הוא המטבע החשוב ביותר, כאשר אין אמון הציבור אינו מתגייס כאחד למען המטרות הלאומיות של המדינה, הקיטוב מעמיק ונוצרת פוליטיקה של משחק סכום אפס שבו כל צד מנסה להכריע את הצד השני, והמפסידה הגדולה מכך היא המדינה.

לכן, חשוב לזכור שדמוקרטיה אינה מסתכמת בהצבעה בקלפי אחת לכמה שנים. דמוקרטיה מפותחת ומתקדמת מאפשרת לאזרחים להיות מעורבים בדרגות השפעה שונות על עיצוב המדיניות הציבורית, ללא תלות בזהות הממשלה. ככל שלאזרחים תינתן אפשרות אמיתית להשפיע בצמתים שונים של קבלת החלטות, כך יתחזק האמון במוסדות השלטון ותגבר תחושת השותפות והסולידריות.

מעבר לכך, מחקרים מראים שתהליכי שיתוף הציבור מביאים לקבלת החלטות טובות יותר למען הציבור הרחב. אם המנצחים בבחירות לא ישכילו לאפשר לציבורים גדולים להשתתף במשחק הדמוקרטי, ישראל תמשיך להידרדר במדרון החלקלק של הקיטוב וההקצנה שיביאו בהכרח להיחלשותה החברתית, הכלכלית ואפילו הביטחונית.

עילם לשם
עילם לשם | צילום: יח''צ

איך כל זה קשור לשר הפנים? משום שהשלטון המקומי נמצא במגע ישיר עם האזרחים ועוסק בניהול החיים עצמם ביום יום, מה שהופך אותו לזירה האידאלית לשיתוף אזרחים בתהליכי קבלת החלטות. בכדי להגביר את תחושת הלכידות החברתית והאמון בשלטון, צריך לאפשר לתושבים להשפיע בצורה משמעותית יותר על מדיניות מקומית בנושאי חינוך, תכנון, תחבורה, ביטחון אישי, סביבה ובכך לייצר מרחבי הסכמה בחברה הישראלית על בסיס המשותף ולא המפלג.

כל מה ששר הפנים הבא צריך לעשות הוא להבטיח שהממשלה הבאה תאמץ את מסקנות מגפת הקורונה, ותעביר יותר סמכויות שלטוניות לרשויות המקומיות. כמענה משלים, טוב יעשה שר הפנים אם ישכיל לחזק את מעמד חברי המועצה ולתת להם כלים וסמכויות שיאפשרו להם לבצע את עבודתם בנאמנות לתושבים ובאופן עצמאי מול ראשי הרשויות. ההזדמנות הגדולה של שר הפנים הבא היא להוביל מדיניות שתאחה את החברה הישראלית ותשרת אזרחים מכל הקשת הפוליטית. לא תהיה הזדמנות שניה.

עילם לשם הוא ראש תחום מדיניות וקשרי ממשל בתנועה ישראלית

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com