תחנות משטרה בבתי החולים - פתרון מוגבל ולא אפקטיבי | דעה

מובן מאליו שאסור להשלים עם האלימות במערכת הרפואית, אבל הצבת עמדות שיטור בבתי החולים בעלות של מיליונים לא צפויה בהכרח להוביל לשיפור המצב. בדומה לנעשה בבתי המשפט, יש להקים משמר בתי חולים עם סמכויות מורחבות - שיוכלו לפעול כמעין שוטרים

המרכז הרפואי סורוקה
המרכז הרפואי סורוקה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בעקבות התקיפה המזעזעת של רופא הילדים אתמול בבית החולים סורוקה, עלתה מחדש ההצעה להציב עמדות שיטור בבתי החולים ברחבי הארץ. למעשה, מדובר ברעיון שהממשלה הקודמת כבר החליטה ליישמו, לאחר שהוסכם בין שרי הבריאות והאוצר לשעבר, ניצן הורוביץ ואביגדור ליברמן, להקצות לנושא סכום של 19מיליון שקלים. כעת, ניצבת שאלת הביצוע לפתחה של הממשלה החדשה.

מובן מאליו שאסור להשלים עם האלימות במערכת הרפואית, אבל האם הפתרון הוא הצבת עמדות שיטור בבתי החולים בארץ בעלות של מיליונים? זהו פתרון בעייתי, שאינו צפוי בהכרח להוביל לשיפור המצב בבתי החולים, בשל מספר סיבות משמעותיות.

כידוע, המשטרה סובלת בשנים האחרונות מקשיים ניכרים במספר רב של גזרות, כמו גם מתדמית שלילית שהיא מתקשה להסיר מעליה. חלק מהבעיה הוא המחסור בכוח אדם ממנו סובלת המשטרה, המקשה עליה להתמודד עם שלל משימותיה. כיצד תוכל המשטרה להפנות עוד שוטרים לבתי החולים ולדלדל עוד יותר את השוטרים המוצבים בתחנות המשטרה (כמות שממילא אינה מספקת)?

במילים אחרות, במצב שבו המשטרה איננה מצליחה להקצות מספיק כוח אדם עבור משימות השיטור "הרגילות", כיצד היא תוכל להתמודד עם משימות שיטור נוספות שידרשו ממנה במסגרת איוש עמדות משטרתיות בבתי החולים?

תיעוד תקיפה אלימה בבית חולים
תיעוד תקיפה אלימה בבית חולים

אפילו אם תצליח המשטרה לגייס כוח אדם, ברור שלא יהיה בו די על מנת להשפיע באופן משמעותי על מערכת הבריאות. משלל המקרים שפורסמו לאחרונה בתקשורת, עולה כי חלק גדול מהאלימות מתבצע על קבוצות גדולות של משפחה וחברים שתוקפים את הצוותים הרפואיים. שוטר או שניים שינסו להתמודד עם כמות גדולה של מתפרעים עלולים להחמיר את האירוע, ואף להוביל לאלימות קשה וחמורה יותר.

מעבר לכך, כאשר השוטרים מוצבים על פי תקנים בבתי החולים, הם עדיין שוטרים והם עדיין נדרשים למשימות שיטור כלליות. כך, למשל, אם תהיה ירידה במקרי האלימות בבתי החולים או כאשר יהיה מצב ביטחוני חמור יותר, שיחייב גיוס שוטרים ממקומות שונים (כפי שקורה בישראל בתדירות גבוהה), חיש מהר נראה כיצד השוטרים נעלמים מבתי החולים ועמדות השיטור יוותרו ריקות.

עו''ד עומר בללי
עו''ד עומר בללי | צילום: יח''צ

הפתרון המתבקש הוא פתרון שנמצא מתחת לאפה של המדינה, ומיושם במערכת אחרת העוסקת בנושאים נפיצים שעלולים להוביל להתפרצויות שמסכנות את נותני השירות מטעם המדינה, ומתמודדת גם היא עם ההסלמה הברורה בכמות ובחומרת האלימות בחברה הישראלית.

המערכת היא המערכת המשפטית, אשר במסגרתה מפעילה הרשות השופטת על פי חוק את משמר בתי המשפט. למשמר בתי המשפט יש הכשרה מיוחדת ומעמד מיוחד, והמשרתים בו מחזיקים בסמכויות גדולות מאלו של מאבטחים "רגילים". למשל, מאבטחי משמר בתי המשפט מצוידים באזיקים, ויש להם סמכות לבצע מעצר ואף לכבול עצורים.

הקמת משמר בתי החולים, שלו יינתנו סמכויות דומות, צפויה לשפר את המצב בבתי החולים במידה ניכרת, הרבה מעבר לשיפור הצפוי מהקמת נקודות משטרה בבתי החולים. המשמר יוכל להחזיק כוח אדם רב יותר, ויוכל להתמקצע בעבודת אבטחה ו"שיטור" של בתי חולים. לאנשי משמר יוענקו סמכויות והם יוכלו לפעול כמעין שוטרים, בין כותלי בתי החולים.

לסיכום, הקמת משמר בתי חולים תוביל להכשרת והפעלת כוח אבטחה מקצועי וזמין בבתי החולים. אנשי הכוח יהיו משויכים אך ורק לבתי החולים, ולא ניתן יהיה להעביר אותם לביצוע משימות אחרות. כך גם ניתן יהיה להחזיק יותר מאבטחים שיוכלו להצטרף למשימות בעת הצורך. במידה ותידרש התערבות המשטרה - אנשי המשמר יוכלו לטפל במצב עד להגעת שוטרים.

עו"ד עומר בללי הוא מומחה למשפט פלילי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com