קטר ההיי-טק בסכנת בלימה | דעה

מספר המשרות הפנויות לבעלי תואר הנדסאי זינק ב-21 אחוזים בשנים האחרונות, לצד זה, חלק מהמחסור נובע בשל אי עמידה ביעדים שהממשלה הציבה בעצמה, והיא אשר ממשיכה לתקצב סטודנט בהשכלה הטכנולוגית לתקצוב השווה לילד בגן ילדים. הממשלה החדשה צריכה לטפל בבעיה מיידית - אחרת הגאווה שמסבה תעשיית ההיי-טק בישראל בסכנה מוחשית

עבודה בהייטק

מדינת ישראל מתגאה זה שנים בהיותה אומת הסטארט-אפ וענקית היי-טק שמסבה גאווה גדולה בארץ ובעולם. אבל בזמן ששוק ההיי-טק מתמודד לאחרונה עם סבבי פיטורים, ישנה צרה גדולה עוד יותר: מחסור אדיר בהנדסאים שממלאים את התעשייה שהופכת אותה למשגשגת.

רק לפני כשבועיים התריע מנכ"ל חברת תנובה אייל מליס מפני מחסור של אלפי הנדסאים בתעשייה. מליס צדק. בעוד מספר המשרות הפנויות להנדסאים טיפס בשנים האחרונות ב-21 אחוזים, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיטיקה, ישנו מחסור של אלפי עובדים בתחום, בחברות הגדולות במשק.

ברפורמה האחרונה, הממשלה קבעה יעד של כ-15 אלף הנדסאים בוגרים מדי שנה, שישתלבו בשוק העבודה והתחייבה כי עד סוף שנת 2023, כמות הבוגרים המוסמכים על ידי משרד הכלכלה יגיע לאותה מכסת זהב - 15 אלף. בפועל, המספר עמד על כעשרת אלפים בלבד - 66 אחוזים מהיעד.

מגוון התחומים שבהם חסרים הנדסאים הוא רחב עד מאוד: מהנדסה אזרחית-בניין, דרך הנדסת מכונות, רכב, חשמל, אוטומציה ועוד. למדינה היה מספיק זמן כדי להיאבק בבעיה החמורה שתשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו. כבר בשנת 2018 התחייבה הממשלה ברפורמה לעשות צעד ולהעלות את התקציב לסטודנט ל-19.5 אלף שקלים. נכון להיום, התקצוב לסטודנט במכללה טכנולוגית זהה לתקצוב של ילד בגן ילדים - משמע כ-4,000 שקלים פחות מהיעד.

ד''ר יוכי פנחסי-אדיב
ד''ר יוכי פנחסי-אדיב | צילום: אילן בשור

האפליה קיימת גם בלימודים עצמם. סטודנט לתואר ראשון בפקולטה להנדסה במכללה מתוקצב בכ-35-30 אלף שקלים, אך סטודנט שבוחר ללכת בהמשך ללימודים טכנולוגיים מתקדמים מתוקצב במחצית הסכום. הנושא לא ברור היות ולימודים טכנולוגיים הינם לימודים עתירי טכנולוגיה וככזה, רמת הציוד, הידע חייב להיות זהה.

נאמר לא פעם שקטר ההיי-טק הוא שמניע את המדינה, אז מדוע המדינה מזניחה את ההשכלה הטכנולוגית? תרומת ההנדסאים למשק לא פחותה אם לא גבוהה יותר מזו של בוגרי המקצועות האחרים.

לבוגרי המקצועות הטכנולוגיים יש תרומה מכרעת לפריון המשק ולחוסן הכלכלי-חברתי של ישראל. כעת, כשממשלה חדשה עומדת בפתח, וברקע סירובה של שרת הכלכלה היוצאת אורנה ברביבאי לממש את הרפורמה שהייתה מקדמת את ישראל למימון נאות של ההכשרה, השר או השרה הבאים צריכים להפנים: ללא השכלה טכנולוגית – אין עתיד למדינה והקטר שמניע ייבלם.

ד"ר יוכי פנחסי-אדיב היא יו"ר הפורום המכללות הטכנולוגיות ומנהלת המכללה הטכנולוגית להנדסאים באריאל

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com