עולם כמנהגו נוהג: המסקנה העגומה מהתחקיר על מירי רגב | דעה

על אף שרוב הצופים בתחקיר המקור אמש הזדעזעו, לכל ברור כי שרת התחבורה תישאר בתפקידה - ותמשיך הלאה, למינוי המקורב הבא. ראש הממשלה בוודאי לא יעשה דבר. לנוכח תחלואות השלטון, תיקון המדינה בסיומה של המלחמה יחייב שיקום לסטנדרט שהציבור מציב לנבחריו, תיקון של מעמד שומרי הסף - וחתירה לשינוי הרכב ההנהגה

מירי רגב ובנימין נתניהו
מירי רגב ובנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצפייה בתחקיר "המקור" של רביב דרוקר אודות מעשיה של שרת התחבורה מירי רגב מעוררת חלחלה. עבור אלו שטרם צפו, אסכם - שרה במשרד גדול ועתיר תקציבים פועלת בשיטתיות לקידום אינטרסים של מקרובים ובעלי השפעה בליכוד, תוך התעלמות מהמלצות גורמי המקצוע. זאת, על חשבון אזרחים ורשויות שהרהיבו עוז והציבו בראשן ראשי עיר שלא מתפקדים כפוקדי פעילים במפלגת השלטון.

סביר כי רוב הצופים בתחקיר הרגישו, לכל הפחות, תחושת אי-נוחות בעקבות הסרת הווילון על התנהלות "השרה" (שמקפידה לדרוש שייפנו אליה בתואר זה בלבד).

למרות התנהלותה המחפירה, שאף מעלה חשד לפלילים, דבר אחד ברור לכל - רגב תישאר בתפקידה, והתחקיר היסודי שהוצג אמש לא יחולל כל שינוי בהרכב הממשלה. שרת התחבורה ודאי לא תתפטר מיוזמתה. לשכתה כבר הודיעה שהטענות נגדה נבדקו - והפלא ופלא, נמצאו "לא נכונות ברמה העובדתית". ומה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבוס של השרה המפלה? דממה. המחשבה כי יושב-ראש המפלגה שנחשפה אמש במערומיה, שפעל במודע להשחתת השירות הציבורי, יפעל בעקבות התחקיר - היא משעשעת ותו לא.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
ישיבת סיעת הליכוד (ארכיון) | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

במדינה בה הסטנדרט הציבורי נמוך יותר מים המלח, כשהמילה "אחריות" הפכה לגסה בקרב חברי ממשלתה, לא ניתן לצפות לקיומו של מנהל תקין. במדינה בה מחדל בסדר גודל היסטורי כטבח 7 באוקטובר לא הוביל לנטילת אחריות, קשה לדמיין דבר מה שכן ייגרום לבכיר בארץ להיפרד מכיסאו.

אין להקל ראש בהשלכות ההתנהלות שנחשפה בתחקיר של דרוקר. שחיתות הורגת. ממשלה המובלת על-ידי שרים מסואבים מביאה להיחלשות מוסדות המדינה ולכך שאנשים חסרי כישורים, זולת חנפנות, ממונים לתפקידים משמעותיים. בישראל, השרים אף נהנים מתת-תפקוד של שומרי סף, שהוחלשו ונרמסו במשך שנים בכוונת מכוון. את הנזקים בשל מצב זה ראינו בשבת השחורה, באסון הר מירון ואף במקרים "קטנים יותר".

ישראל לא יכולה להמשיך בדהירתה הפרועה לעבר התהום. כדי לשקם את המדינה, נדרש שינוי משמעותי בהרכב ההנהגה - וכן בדרישות שהציבור מציב לנבחריו.

עומר אלניר הוא עורך בדסק הדיגיטל של חדשות 13 וסטודנט לתואר שני במדע המדינה באוניברסיטת תל אביב