ע"פ הסקרים: הקמת ממשלה לא תהיה מורכבת כ"כ לנתניהו • פרשנות

מהסקר האחרון למערכת הבחירות עולה כי גוש הימין ישיג 66 מנדטים, דבר שיביא את רה"מ למצב טוב במו"מ הקואליציוני, כיוון שאין מפלגה שתוכל לפגוע בהשגת הרוב הדרוש ולסחוט אותו

זמן צפייה: 12:34

מסקר חדשות 13 שפורסם אמש (שישי) עולה כי מצבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו משתפר לקראת הישורת האחרונה. הליכוד בראשותו אמנם לא מובילה בטבלת המנדטים ונמצאת בתיקו עם מפלגת "כחול לבן" בראשות בני גנץ ויאיר לפיד. עם זאת, גוש הימין-חרדים הגיע ל-66 מנדטים, זאת לאחר שכל מפלגות הימין עברו את אחוז החסימה לפי סקר זה.

נתניהו יוכל להגיע למו"מ הקואליציוני במצב טוב מאוד, בהנחה שסקר זה אכן ישקף את המצב גם לאחר ספירת הקולות בקלפי. זאת, כיוון שהמפלגות המשתייכות לגוש הימין אינן גדולות מבחינת מספר המנדטים, כלומר נתניהו יוכל להקים ממשלה בלעדיהן במידת הצורך. נתון זה יקטין במעט את היכולת של המפלגות הקטנות לסחוט את נתניהו הן ברמת התיקים והן ברמת התקציבים הקואליציוניים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה | צילום: ללא קרדיט

בשלבים רבים במערכת הבחירות נראה היה כי מצבו של נתניהו לא יהיה טוב כל כך. בחלק מהזמן נראה כי היה גוש השמאל-מרכז, בהתבסס גם על המפלגות הערביות, יוכל להשיג גוש חוסם. אך על פי הסקר האחרון, מגיע נתניהו לישורת האחרונה כשמצבו טוב, גם בנוגע לקואליציית כתב אישום, שתבטיח את הישארותו כראש ממשלה, גם אם יוחלט על הגשת כתב אישום נגדו בפרשות שבהן פורסם כתב חדשות.

סקר חדשות 13: האחרון למערכת הבחירות הנוכחית

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

מסקר חדשות 13 שפורסם מוקדם יותר עולה כי אם הבחירות היו מתקיימות היום הליכוד בראשות בנימין נתניהו וכחול לבן בראשות בני גנץ ויאיר לפיד יקבלו 28 מנדטים. זאת לאחר שבסקר הקודם הליכוד הובילה במנדט אחד. מדובר בסקר האחרון שיפורסם במערכת הבחירות הנוכחית, בהתאם לחוק הבחירות, שאוסר על פרסום סקרים בשלושת הימים האחרונים. מבחינת תמונת הגושים, גוש הימין מוביל בפער של 12 מנדטים על גוש המרכז-שמאל: 66 מול 54.

על פי הסקר, המפלגה השלישית בגודלה היא העבודה בראשות אבי גבאי, שהשיגה 11 מנדטים. מדובר בירידה של שלושה מנדטים בהשוואה לסקר האחרון. לאחר מכן ניצב איחוד מפלגות הימין שהשיג שבעה מנדטים, כמו בסקר הקודם.

סקר
סקר | צילום: החדשות 13

לאחר מכן בסקר ניצבות ארבע מפלגות שמשיגות שישה מנדטים: הימין החדש בראשות איילת שקד ונפתלי בנט, חד"ש-תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי, יהדות התורה בראשות יעקב ליצמן וזהות בראשות משה פייגלין. אחריהן ניצבות ש"ס בראשות אריה דרעי ומרצ בראשות תמר מרצ עם חמישה מנדטים כל אחת.

חותמות את הרשימה רע"מ-בל"ד בראשות מנסור עבאס, כולנו בראשות משה כחלון וישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן עם ארבעה מנדטים. ע"פ הסקר הזה, ליברמן מצליח לעבור את אחוז החסימה, רגע לפני פתיחת הקלפיות. מנגד, מפלגת "גשר" בראשות אורלי לוי-אבקסיס לא מצליחה לעבור את אחוז החסימה עם 2.8%.

סקר
סקר | צילום: החדשות 13

בנוגע לשאלה על התאמה לתפקיד ראש הממשלה 46% מהנשאלים השיבו כי בנימין נתניהו מתאים יותר לתפקיד. 37% מהנשאלים השיבו כי יו"ר כחול לבן, בני גנץ, מתאים יותר, ואילו 17% לא יודעים. במגזר היהודי נתניהו זוכה לתמיכה של 52% ואילו גנץ ל-36%. מנגד, במגזר הלא יהודי 41% מהנשאלים טוענים כי גנץ מתאים יותר, 13% בלבד תומכים בנתניהו ו-46% לא יודעים.