במדינה מתוקנת - חברי הממשלה כבר היו מחוץ לפוליטיקה | דעה

השרה רגב מונעת הגעת טיסות מצילות חיים בשבת, פקידי משרד הדתות נועלים את דלתות משרדיהם, בשעה ששרים אחרים נמנעים מלהגיע לאזור האסון. לחלל העצום שנפער התגייסו קציני צה"ל במילואים - ביוזמה הירואית שלא נראתה כמותה

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
ישיבת הממשלה, ארכיון | צילום: עמית שאבי, פול

המערכה הנוכחית תיזכר גם כמערכה שבה ראשי השלטון, הפוליטיקאים, הקונסיליירי, חלק מהפקידים הבכירים ו"היועצים והעוזרים", נכשלו בתפקידם, ובוודאי יהיו ראויים לככב בוועדת החקירה הממלכתית הבאה שתקום בתום הלחימה. הכאב על כך שפעם אחר פעם עומדים אזרחי ישראל שנפגעו בדרום בפני שוקת פקידותית שבורה, בפני אטימות של בעלי שררה המונעת מתחושת עליונות, נופל אך במעט מהכאב על האסון.

השרה מירי רגב מונעת הגעת טיסות מצילות חיים בשבת, האם זו שרת תחבורה בממשלת ישראל או רבנית ראשית? פקידי משרד הדתות נועלים את דלתות משרדיהם ומותירים את משפחות הקורבנות במשך סוף השבוע בדרום חסרי אונים, במנהל תקין הם היו אמורים להיות מפוטרים מיד. שרים וחברי כנסת נמנעים מלהגיע לאזור האסון, להיפגש עם התושבים ולצפות במו עיניהם במה שקרה, שמא יוקעו אל עמוד הקלון על התנהגותם. היכן עוד נשמע כדבר הזה?

אל החלל שנפער התגייסו קציני צה"ל במילואים. האלופים ישראל זיו, יאיר גולן ונועם תיבון, ביוזמה הירואית שלא נראתה כמותה, התגייסו להציל חיילות, חיילים ואזרחים ביישובי העוטף. האלוף רוני נומה משמש כפרויקטור של העיר בני ברק. האלופים ניצן אלון וליאור כרמלי עוסקים בנושא משפחות השבויים, וכמוהם תא"ל גל הירש. אלה ממלאים את שורות החברה האזרחית הישראלית, מי בעמותות להשלמות ציוד לצה"ל, מי בחלוקת מזון ליישובי העוטף ומי בנהיגת מובילי טנקים כאחרוני הנהגים.

מה יש בקצינים הללו שכל כך שונה ממשרתי הציבור שנבחרו לשרת את המדינה? דחף להנהיג ולהוביל, פטריוטיות עד כדי סיכון חיים, אהבה אמיתית של הארץ ותושביה וגם חוש ביקורת מפותח כלפי פקידות עצלה. כן, נוכחנו לדעת ששורת הקצינים הללו איננה מסתפקת בהשמעת דברי ביקורת כנגד הפקידים הבכירים, אלא עוקפת אותם בסיבוב ועושה את הנדרש מבלי להיעזר בהם. היטיב להגדיר את התופעה אחד הקצינים: "ככה מחנכים אותנו בצה"ל. להיות מפקד וקצין בישראל זה הרבה מעבר לביצוע פקודות צבאיות".

משה אלעד
ד"ר משה אלעד | צילום: יח"צ

האמת צריכה להיאמר - הקצינים הללו מצילים את המערכת האזרחית. כך היה בתקופת הקורונה, כאשר צה"ל בלבד הצליח להשתלט על הכאוס שיצרו משרדי הממשלה, וכך גם עתה, כאשר אלופי האתמול באים לתרום מניסיונם ובעיקר מערכיהם לציבור הרחב. כך הציבור היה רוצה לראות את מנהיגיו ואיזה פער נחשף כאן.

"בסוף עוד יהיה לנו כאן ממשל צבאי", נשמעו אחדים מהפקידים המבוקרים מנסים להדוף בציניות את הטענות נגדם ומנגד את האמפתיה שמגלה הציבור כלפי קצינים אלה. הלוואי. אלמלא החידלון והרפיון של צה"ל ומשרדי הממשלה לא היינו שומעים עליהם, אבל מה לעשות שהממשל האזרחי הרשמי קפא, התנכר והתחפר בעמדות שהן בגדר בושה. במדינה מתוקנת - חברי הממשלה כבר היו מחוץ לפוליטיקה. הבו לנו עוד קציני מילואים כאלה, לבטח ניראה טוב יותר כמדינה.

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד הוא מרצה בכיר במכללה האקדמית גליל מערבי בעכו, לשעבר מושל נפות בית לחם, צור וג'נין וראש המנגנון הביטחוני בתקופת אוסלו

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com