למרות האירועים האחרונים – ניתן להימנע מהסלמה בעזה • פרשנות

התקריות האחרונות בדרום קורות למורת רוחו של חמאס, שמאותת כי הוא רוצה להישאר בהסדרה - הוא לא קורא לנקמה, לא חוזר לטרור ההצתות ולא מפעיל את היחידות הליליות

זמן צפייה: 06:08

בישראל סבורים כי ניתן למנוע הידרדרות להסלמה מול חמאס ברצועת עזה, למרות שבע הרקטות שנורו בשבוע האחרון. ישראל הכילה את האירועים והצביעה על הג'יהאד האסלאמי כאחראי לירי, וחמאס בתורו מאותת גם הוא כי אינו מעוניין בהסלמה.

התחושה היא שהאירועים האחרונים ברצועה לא קורים בעידוד חמאס, אלא למורת רוחו. ולמרות שברקע סוגיית הכסף הקטארי, יחד עם שמונה פלסטינים שנהרגו בשבועיים האחרונים, חמאס לא קורא לנקמה, לא חוזר לטרור ההצתות ולא מפעיל את היחידות הליליות.

Whatsapp Image 2019 08 22 At 0
תיעוד פלסטיני של ירי פצצות תאורה בעזה

נראה גם כי הג'יהאד האסלאמי, עליו ישראל הטילה את האחריות על האירועים, לא מעוניין במלחמה. הוא לא מבצע ירי חסר הבחנה – אלא יורה במכוון לשטחים פתוחים.

תיעוד ירי הג'יהאד האסלאמי לעבר ישראל
תיעוד ירי הג'יהאד האסלאמי לעבר ישראל | צילום: חדשות עשר

תקרית בגבול הרצועה

דובר צה"ל אישר הלילה (שישי) כי עמדת תצפית מול צפון רצועת עזה זיהתה פלסטיני חמוש שהתקרב לגבול, וכאשר הגיע למקום כוח צה"ל, השליך לעברו רימונים. "הלוחמים, שנערכו בנקודה בעקבות הזיהוי, הסתערו לעבר המחבל ופגעו בו", נמסר. "אין נפגעים לכוחותינו".

אתמול התייחס דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי לירי הרקטות מהרצועה בשבועות האחרונים, ואמר: "הג'יהאד האסלאמי ביצע ומתכנן לבצע פיגועים, ביניהם ירי רקטות. ישראל לא יכולה ולא תוכל להשלים עם פיגועים מסוג זה. השלכות שיהיו על אי ביצוע הצעדים שתוכננו להתבצע עבור תושבי הרצועה - מוטלות על הג'יהאד האסלאמי. על חמאס, המושל ברצועה, לאכוף את מרותו על הג'יהאד ולמנוע פיגועים ותוכניות אלה".

סא"ל אדרעי כתב כי "רצועת עזה נמצאת בעיצומו של תהליך במסגרתו מבוצעים צעדים אזרחיים שמביאים לשיפורים באופן משמעותי בתחומי החיים האזרחיים ברצועה בטווח הקרוב והרחוק. די להסתכל על מצב החשמל, הדיג, הייצוא והייבוא ברצועה לפני ואחרי. ארגון הטרור גא"פ פועל כדי לערער את ההבנות הללו, לשבש אותן ולפגוע בהן. אנחנו נחושים להגן על אזרחי ישראל. אנו לא מתכוונים לקבל פיגועים וירי רקטות על אזרחינו. אין לנו בעיה עם תושבי הרצועה- להיפך! מי שמבצע פיגועי טרור ימנע את שיפור המצב ברצועה ואת קידום הצעדים שבוצעו ולאלה המתוכננים. הדבר יביא לפגיעה בתושבי הרצועה כולה".

כאמור, צה"ל תקף הלילה מטרות במוצב ימי של חמאס בצפון רצועת עזה בתגובה לירי הרקטה ששוגרה אמש לעבר שטח ישראל. בהמשך לכך, זוהה שיגור נוסף מהרצועה לשטח ישראל, והופעלה התרעה בשטח פתוח. בתגובה לשיגור, תקף צה"ל מטרות נוספות ברצועה.

בסוכנות הידיעות הפלסטינית "קודס נט" פורסם כי גורמים ביטחוניים בעזה דיווחו כי מטוסי הקרב הישראלים גרמו נזק רב למוצב שהותקף ברצועה, אך לא דיווחו על נפגעים. מוקדם יותר דווח בכלי תקשורת פלסטיניים כי הדי פיצוצים נשמעו ברחבי עזה, והזרוע הצבאית של חמאס הצהירה כי צה"ל תקף פעמיים את המוצב.