תוצאות הבחירות הרחיקו את חלום נתניהו לחוק צרפתי • פרשנות

רה"מ יתקשה מאוד לייצר חוק שיידחה את משפטו לאחר כהונתו מבלי שייפסל, ואפילו אם לגוש הימין יהיו 60 מנדטים, ויימצא עריק מכחול לבן, הוא צפוי להתמודד עם התנגדות משמעותית לכך בתוך הליכוד

זמן צפייה: 05:02

מתוצאות הבחירות המסתמנות עולה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התרחק מהחלום של חוק צרפתי שיביא לדחיית משפטו לאחר כהונתו.

גם אם לגוש הימין אכן יהיו 59 מנדטים,  נתניהו לא יוכל לחוקק פסקת התגברות כדי לייצר חוק צרפתי שלא ייפסל. אפילו במצב שבו תוצאות האמת יעניקו 60 מנדטים לגוש הימין, וראש הממשלה ימצליח להעביר עריק מכחול לבן לשורותיו, גם אז בליכוד הוא צפוי למצוא את עצמו עומד מול התנגדות משמעותית לחוק שכזה.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורמים בכירים במערכת המשפט אמרו לחדשות 13 כי הם מודאגים מניסיון של נתניהו להזיק למערכת המשפט, על רקע ניסיונתיו להימנע מהעמדה לדין: "אנחנו מודאגים וחוששים שנתניהו ושלוחו שר המשפטים אמיר אוחנה ימשיכו בניסיונות שלהם לגרום נזק למערכת אכיפת החוק ולבתי המשפט. ברור שצריך לכבד את הכרעת העם אבל צריך להבין שהעם לא מכריע אם צריך להגיש כתב אישום".

כזכור, משפטו של נתניהו ייפתח ב-17 במארס. לפני כשבועיים פורסם כי בפרקליטות ובשב"כ בוחנים אפשרות לקיים את הדיונים בתיקי ראש הממשלה נתניהו מחוץ לכותלי בית המשפט. זאת מתוך שיקולי ביטחון ונוחות. פרקליטות המחוז ממוקמת ברחוב סלאח א-דין, וכדי לאבטח את הגעת ראש הממשלה למקום יש צורך לחסום חלקים נרחבים באזור למעבר אזרחים - דבר שישבש את השגרה לאורך הדיונים. בפרקליטות שוקלים לפטור את נתניהו מהצורך להגיע לדיונים, על ידי זה שלא יקריאו בדיון את כתב האישום. אם יוחלט להקריא את כתב האישום - יחויב נתניהו להגיע.

כאמור, תוצאות האמת הסופיות טרם התפרסמו, אך מספירת 92% מהקולות עולה כי הליכוד קיבלה 29.35% מסך פתקי ההצבעה, שהם 36 מנדטים, וכחול לבן קיבלה 26.34% שהם 32 מנדטים.

הרשימה המשותפת - 12.91% (15 מנדטים), ש"ס - 7.79% (10 מנדטים), יהדות התורה - 6.20% (7 מנדטים), ישראל ביתנו - 5.87% (7 מנדטים), העבודה-גשר-מרצ - 5.71% (7 מנדטים), ימינה - 5.05% (6 מנדטים).