להיות עם חופשי - על אפם וחמתם | דעה

חופש לכל אדם הוא ערך בסיסי, אבל מה יקרה כאן כשהמנגנון הדתי עלול לשעבד ולכפות צורת חיים כפי שחלקים בממשלה הנכנסת מעוניינים שכך יקרה? מכבדים את אורח החיים של כל אדם ואדם - אבל תכבדו גם את שלנו

מצעד הגאווה בתל אביב, 2021
מצעד הגאווה בתל אביב, 2021 | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

קיום חיים משותפים לדתיים ולחילונים, כאשר אחד מכבד את השני והזכות לביטוי עצמי, מחשבה חופשית וחופש התנועה נשמרים, אלה ערכים בסיסיים בחברה. אבל אותם ערכים בסיסיים עשויים למצוא את עצמם תחת סכנה לאור הממשלה המתהווה.

מי שלא מבין שהמאבק על דמותה של החברה הישראלית והערכים הבסיסיים שלה מתחיל בנקודה הכי מוקדמת, שבה החשוכים, הגזענים, ההומופובים, המיזוגנים וכל מי שבא איתם ברכבת השדים מימי הביניים, מרימים את הראש ומתחילים לתפוס אחיזה, יתקשה אחר כך לבלום אותם שהם כבר מחזיקים בהגה.

השבוע פורסם מדד הערים החופשיות, ועירי רמת גן שבה אני משמש כסגן ראש עיר הנאבק בכפייה דתית, עלתה לעומת המדד הקודם והתברגה במקום השישי בכל הארץ. רמת גן היא עיר מודרנית, שמסוגלת להפריד בין המנגנונים הדתיים, שעלולים לשעבד ולכפות צורת חיים ובין התנהלות העירייה ותושביה.

לדת ולמורשת היהודית יש מקום, שהוא מקום חשוב בהוויה הישראלית כמקור השראה, אך לא כמקור סמכות וכפייה. קחו למשל את סוגיית ההפרדה המגדרית: זה אורח החיים המקובל במגזר החרדי והדתי? יש כאלה שלא יסכימו עם זה, אבל במגזרים הללו זה לכל הפחות מקובל. גם אני אישית לא מסכים עם זה ותוהה האם לא מדובר בסוג של "פירוק משפחה"? לאן הילדים יילכו לאירועים? עם האבא? עם האמא? כיצד הם יחוו את האירוע ביחד? ומה קורה עם המשפחות שלא רוצות להתפרק? התוצאה תהיה שהם יבחרו לא להגיע לאירוע ציבורי המדיר שממומן גם מכספם.

עו''ד רועי ברזילי
עו''ד רועי ברזילי

אך כעת מתברר שמפלגות בקואליציה דורשות שזה לא יהיה כך רק באירועים ציבוריים אלא גם במתן שירותים ציבוריים, שכל אחד ואחת מאיתנו זכאים לקבל. הדרך להיווצרות אירועים מבודלים לחילונים בלבד מצד אחד ולדתיים בלבד מצד שני סלולה.

האוכלוסיות מעצימות את השונות בניהן ואת הנבדלות, נאבד את בימות המפגש והאינטראקציה שהיו עד כה משותפות לציבור החילוני והדתי בעיר, בשכונה או בקהילה. ישנן שכונות, גם בעירי רמת גן, שהופכות ליותר מבודדות ונבדלות כאשר יתר העיר חילונית, ליברלית ופתוחה – ובוודאי שלא יסכימו למהלך כזה.

אבל אם אנו באים לכבד את אורח החיים של מגזר מסוים, מדוע שלא יכובד אורח החיים של האדם החילוני? נושא תחבורה ציבורית בשבת הוא נושא בוער במשך שנים, שאני אישית עסקתי וממשיך לעסוק בו – ופועל לקידומו.

ראשי הערים וחברי המועצות התעוררו לאיום האמיתי על אופיה ודמותה של העיר בעקבות ההתפתחויות האחרונות. אנחנו נילחם בכל העוצמה הדרושה ונסייע. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

עו"ד רועי ברזילי הוא סגן ראש העיר רמת גן

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com